Mitt första yogapass

I onsdags gick jag och min vän Sara på vårt första yogapass ever på Friskis och Svettis. De säger ju att de ska va så bra för stressade människor, något jag är så tänkte att de skulle vara kul och prova. Dock var det absolut inget för mig. Jag blev snarare ännu mer stressad, stressad över att de gick för långsamt. Dessutom var det så extremt kallt så jag började frysa istället för att svettas som jag brukar när jag tränar. Så jag fick faktiskt ont i lederna till slut = inte bra. Man får ju inte ha skor (helst inte strumpor heller) på sig när man utövar yoga vilket gjorde mina fötter till isbitar och blev stela och så småningom började smärtan komma. Jag tyckte att hela grejen var väldigt flummig också och jag hade svårt för att inte hålla mig för skratt. Haha. Konsentrationssvårigheter? Ja!
 
Nej, jag håller mig nog till löpning, spinning och skivstång. Det är mina favoritträningsformer. Speciellt löpning som är sjukt avstressande när jag springer längre sträckor (minst 1 mil). Enligt mig så är ett bra träningspass ett pass svetten droppar så de blir pölar på golvet och träningstoppen är dyngsur. Det är så långt ifrån yoga man bara kan komma. Sen är ju jag överrörlig också så yogaposerna är väldigt lätta för mig. :P Men nu har jag provat yoga iaf och kan säga vad jag tycker om de till skillnad från andra som aldrig ens provat och har åsikter. ;)
 
Har någon av er provat på yoga och vad tycker ni?

Kommentarer

EmelieMaria - träning&annat

2012-08-10 - 22:17:08
För mig är yoga ganska jobbigt för jag är typ megaunderrörlig haha, alla poser gör fett ont så jag kan inte slappna av, däremot känner jag att om jag kör yoga regelbundet så blir jag mjukare i kroppen och får bättre hållning, men antar att det är för jag är så stel från början ;D
Svar: Jag kan tänka mig att de är bra för de som inte är så viga. :) Jag t.ex. kan ju stå med raka ben och sätta handflatorna i golvet.... Men de är inte bra för mig, jag får inte "överröra" mina leder för då blir det sämre i längden. :P Men för mig blev de mer att jag var tvungen "att hålla igen" för att inte överröra lederna. Haha. :P Så jag är nog inte i behov av att få rörligheten som säkert många andra är ute efter. Min kompis fick däremot världens träningsverk i nacken dagen efter efter att vi stått på huvet typ. Tydligen så har man muskler där med!
Emma Bertilsson

Elin [ n e v n a r i e n ]

2012-08-10 - 23:35:50
Inte för att komma här med pekpinne eller så, men jag tänkte att jag kanske kunde ge Yoga ett mer ärligt face med den här kommentaren ;)

Jag har en kompis som är så into-Yoga som man kan bli och jag har hört av henne att Yogapassen på gym är skit. Dels pga, som du säger med kylan, den ska vara ett uppvärmt utrymme. Sen finns det olika typer av Yoga, jag har själv gått på ett pass som tillhörde ett av de mest fysiskt krävande och det var sjukt jobbigt och inte alls segt. Det var som ett ordentligt styrkepass.

Jag tror att Yoga är skitbra, om man går på ett bra ställe där instruktörerna verkligen är kunniga i konsten - man ska tydligen ha utövat Yoga i ex antal år innan man får kalla sig instruktör, vilket de säkerligen inte gjort på Friskis.. Med deras kunskap vet de vad som ska göras för att du inte ska få ont (och har du ont så ska Yoga kunna hjälpa ändå), sen känner man sig astöntig de första gångerna, men det går också över. Värst är det väl när man lägger av en fjärt i någon konstig ställning.. haha...

Hur som.. Jag tycker Yoga verkar asgrymt och de som utövar det lär bli råstarka och smidiga, men jag tror också att det krävs en viss typ av person. Jag fastnade inte heller riktigt för det, även om jag gav det ett par chanser och gick på 5-10 pass. Jag vill också ha fart och fläkt när jag tränar :)

Svar: Jag tror säkert de är superbra för rätt människa som kan känna sina innre organ, andas på beställning och gud vet allt. Som har de där "hakuna matata" i sig. Men för mig funkar inte de, jag är en person som allt ska gå fort för. :P Jag är ju inte heller ute efter att bli smidig eftersom jag redan har överrörliga leder och kan göra de mesta omöjliga. Och jag har fått strikta order om att inte överböja mig så då passar nog inte yoga ur den synvinkeln heller eftersom jag inte kan utöva yogan till max då. = inte någon större effekt kan jag tänka mig. Jag vet inte om yogainstruktören på friskis va bra eller dålig men han verkade veta vad han prata om. Jag tror de är sjukt bra för de med normal fysisk och kanske rent av är rätt stela. Att vara smidig och ha bra hållning är ju sjukt bra i vardagen. :) Har flera kompisar som är fast i yogan och tycker att de hjälper dem i vardagen och att känna sig avstressade. Men de är ju tur att alla inte är lika heller. :)
Emma Bertilsson

JHH

2012-08-11 - 18:40:36
om du någon gång tränar på Sportlife (finns iof mest i västSverige) så kan du kanske testa BodyBalance, det är en liten blandning av bland annat Yoga, jag tycker detär lite mysigt :)
Svar: Tyvärr finns de ju inte här... :/ Tror jag inte. Men har sett att de funnits bodybalance på mitt friskis och svettis. om de dyker upp igen kanske jag testar, vi får se. :P
Emma Bertilsson

Emma

2012-08-11 - 18:52:24
Jag är precis som du, blir med stressad av yoga. Det går ju så fruktansvärt sakta och inte får man någon endorfinkick efter passet heller! Nej, löpning är mycket bättre! ;-)
Svar: Ja men precis! Jag tror inte det går att lära sig heller riktigt. Alltså att inte bli stressad av det. Det är antingen eller liksom.
Emma Bertilsson

Josefin Sjöberg

2012-08-11 - 19:05:37
Testa att yoga hemma. ladda ner något träningspass och köra framför TVn.Då får man den temperatur man vill ha och man behöver inte hålla sigför skratt ;)
Svar: Jag har faktiskt fått låna 2 dvd-skivor av en kompis. poweryoga och vanlig yoga. poweryoga är lite bättre än vanlig yoga men jag tröttnar sjukt fort på båda och orkar inte gå igen hela dvd:n för jag blir stressad. :P men jag föredrar nog yoga hemma framför tv:n än ett pass iaf om jag måste välja. ;)
Emma Bertilsson

emelie

2012-08-11 - 23:51:50
Jag har bara testat pilates (typ hundra år sedan) och några bodybalance-pass på gymmet. Tycker väl sisådär om det, sjukt jobbigt om man gör rätt. Men nä, jag gillar nog också saker med mer fart i sig.

Z

2012-08-14 - 00:44:39
Jag har tränat Yoga på Sportlife nu sen i juni(en gång i veckan)och för mig är det grymt bra, jobbigt och definitivt svettigt XD
Det är mycket styrka och balans och såklart rörlighet och det där med andningen och sånt är säkert jättebra men sånt är inte jag så mycket för heller. Iaf så tyckte jag inte i början att det var så värst skoj men efter några gånger längtar kroppen efter det och det ger verkligen superbra resultat av den enda gången jag tränar i veckan!
Vi har nu testat flera olika yoga och vissa är långsammare och vissa mycket snabbare så det har nog med vilken typ av yoga och hur instruktören är skulle jag tro =)
Här är en grym yogatjej, som inspirerar mig väldigt mycket även om jag aldrig kommer bli sådär stark o smidig, men häftigt iaf!
Och vi har börjat med en del av dessa övningarna förutom de vanliga basics också, så det är kul!

http://www.youtube.com/watch?v=loszrEZvS_k

http://www.youtube.com/watch?v=JuoXERv3Cr0

Nu ville jag inte tjöta på dig att yoga är skoj, men alla yoga är inte samma och det kan va riktigt kul o utmanande! =D

Erica

2012-08-15 - 13:29:59
Jag blev precis som du, superstressad utav yogan och fick också jättesvårt att hålla mig för skratt... :)

Malin

2012-08-15 - 21:08:14
Jag har gått på yoga ett par gånger och jag tycker att det är avkopplande och skönt. Jag känner skillnad i kroppen efteråt. Efter att jag har börjat gått på yogan har jag blivit mer rörlig eller vad man ska säga, känns jätte skönt. :) Men det är ju tur att alla inte tycker lika. :)

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus