Asics Kayano 18

Jag har väldigt länge behövt nya löparskor då mina gamla har ca 6-7 år på nacken. Här om dagen upptäckte jag till och med att en söm håller på och lossna på dem så att det är ett hål. Sulan är också väckad och ihoptryck efter alla mil jag sprungit så stötdämpningen är nog inte så bra längre.
 
Så idag tog jag mig i kragen och gick in på intersport och bad om hjälp att prova ut ett par nya. Jag har ett pronerande löpsteg och fick prova 3 olika asic-skor. Jag fastnade för den ni ser ovan, Asic kayano 18 som passade som ett smäck över mina inte allt för normala fötter. Jag har nämligen jättesvårt att hitta skor som passar mina fötter då mina fötter är breda och har en knöl som det gör svinont om det trycker fel på. Men dessa passade bra, inte för breda eller för smala. De är också anpassade för att klara av att springa längre sträckor och på asfalt. Något som är AO nu när jag ska vara med i göteborgsvarvet på 21 km asfalt.
 
Imorgon ska jag inviga mina nya dyrgripar med milen på skutberget med Sara. Är det fint väder blir det nog lite sol och bad efter innan det blir jobb. :)
 
Ni som springer, vad använder ni för löpskor?

Kommentarer

emelie

2012-07-10 - 23:45:46
Jag var på Löplabbet och fick utprovade skor till mig, har ett neutralt löparsteg men har hög belastning på hälen och tårna.. Så jag köpte inlägg som ska avlasta och de är jättesköna!

Skorna däremot minns jag inte vad de heter.. Haha! Ett japanskt märke iallafall, nånting på M.. Jag är nöjd! Tror de kostade 1400 kr, och inläggen kostade 400 kr :)
Svar: Egentligen skulle väl jag med vilja gå till ett sådant ställe som löplabbet men de finns inte i min stad så fick nöja med med butikshjälp. :)
Emma Bertilsson

emelie

2012-07-11 - 12:01:11
Passa på om du besöker typ Stockholm! :) Butiken jag var i hade produkter för endast tjejer! :) Ligger på Kungsgatan 23.

Kände att eftersom jag aldrig har sprungit förut ville jag få utprovat ordentligt, och jag hade sambon med mig som sprungit länge. Även om han mest satt och flinade under butiksbesöket, haha :)
Svar: Ja, jag kanske får ta och göra det. Dock är jag såååå sällan i storstan så lär nog ta ett tag. Men de kanske blir lagom till nästa dojor. ;)
Emma Bertilsson

emelie

2012-07-11 - 22:16:42
En fråga jag kom på.. Hur la du upp din löpning när du var helt ny? Eller har du sprungit tidigare? Hur lång tid har det tagit för dig att kunna springa så långt du springer idag? Pausar du något under tiden?
Svar: Jag har aldrig sprungit längre sträckor tidigare men har alltid viljat, dock har jag aldrig haft tålamodet. Men nu började jag med spinning på Friskis & Svettis i ca 2-3 månader (2-3 ggr/veckan), efter 2-3 månader spinning så orkade jag springa 2 km utan att stanna. Sen har det bara flutit på att jag ökat sträckan och tränat mer och mer löpning. Ibörjan gick de ju såklart inte fort då målet var att komma så långt som möjligt. Fast det går ju fortfarande inte såå fort men lite fortare iaf. ;) Första gången jag sprang 1 mil var i maj iår. då sprang jag konstant på 1h 14 min typ. Idag springer jag på 1h och 6 min typ. Jag springer alltid utan att stanna/pausa oavsett sträcka. Att kunna springa så långt utan paus tog totalt kanske 8 månader. Men då startade ju jag som överviktig och inte ens kunna springa 400 meter. :)
Emma Bertilsson

emelie

2012-07-11 - 23:08:05
Oj, men det är ju jättebra!

Jag önskar att jag kunde få spinna, men tack vare ett sår som jag har haft som tog närmare 2 år att läka så får jag inte det.. Då finns det stor risk att ärret går upp, vilket det gjorde just när jag började spinna, så det får jag vänta med i några år..

Jag sprang idag på band och jag sprang 15 minuter helt utan paus och för mig är det jättestort, som aldrig har sprungit tidigare. Är också överviktig och börjar träna med PT om 1,5 vecka i tolv veckor.

Min träning ser ut som så nu att jag springer tre gånger i veckan; mån, ons och fre och försöker lägga in träning däremellan. Nu försöker jag bara förbättra min springtid på 37 minuter. Idag sprang jag t ex 29 minuter av 37 minuter. Men kanske ska satsa på att bara orka springa så länge som möjligt.
Svar: Oj, de lät inge kul med ärret/såret! Hoppas du klarar av det snart. Det är toppenbra konditionsträning som komplement till att springa så man inte "sliter ut sig". Det är ju lätt hänt när man är överviktig. Jag förstår din lycka med 15 min! Jag va också superglad första gången jag klara de. :) Ibörjan tror jag det är bra att köra intervaller som du gör. Alltså springa 29 min av 37 och trappa av allt eftersom så du till slut enabrt springer 37 minuter. :) Jag kör ju intervaller jogg/spring nu. Det är ju lite samma sak. fast gå/spring.
Emma Bertilsson

Sundkropp

2012-07-16 - 10:43:12
SVAR: Jag tycker att de är väldigt bra, men Jag har fått två skavsår av de

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus