15 kilometer till!

 
Jag och min goda vän Sara har ju tänkt oss att köra 1 långpass i veckan tillsammans. Så idag var det dags att ge sig ut på morgonen igen. 6.45 ringde klockan för att va exakt. :) Idag kändes det lekande lätt att springa dessa 15 km. Vi snacka hela vägen och det var supergött att springa. I slutet hade jag/vi så mycket energi kvar att sista 1,5 kilometrarna så spurta vi på i över 11 km/h. :) Detta betyder att vi kanske ska börja öka tempot lite i början? Min snittpuls är ju ändå rätt låg, brukar ligga på ca 170 när jag springer ensam.
 
Hur som helst, idag blev det en tidsförbättring med ca 4 minuter! :D Jag är nöjd! Dock så "sprang vi inte mot tiden idag" utan hade som utgång att ta det lugnt och behagligt. Detta för att vänja kroppen vid längre distanser sakta men säkert. Sen ska vi väl höja grundtempot allt eftersom. :)
 
Ni som sprungit långdistanslopp över 2 mil, hur har ni lagt upp träningen inför för att klara av hela sträckan? Främst för att undvika skador och oönskade toalettbesök. Konditionen tvivlar ingen av oss på.

Kommentarer

Malin

2012-11-10 - 13:51:22
Wow, imponerande att du orkar springa 15 km!
Svar: tack Malin! :D
Emma Bertilsson

EmelieMaria - träning&annat

2012-11-10 - 15:50:51
Härligt jobbat!! :D Tror det bästa för att undvika toalettbesök är att inte äta för nära inpå samt dricka så lite som möjligt för att ändå orka springa :) Skador är nog inga problem när du kan springa 1,5 mil utan problem om du inte vill springa typ 5 mil ;D
Svar: Tusen tack! Ja, de är ju klart. :) Finns en anledning till varför jag presterar bäst på nästan tom mage. ;)
Emma Bertilsson

Jannie

2012-11-10 - 17:10:44
Kul att följa din blogg och att följa din träning! Själv sprang jag mitt första göteborgsvarv i våras och mina distanspass låg oftast på typ 11-12 km.. Endast en skruttig gång var jag ute på en 16km lång runda. Inga konstigheter ändå när jag väl sprang loppet! Klarade mitt mål (sub 1t50min) och hade kul under loppet och inga skador efteråt. Kroppen fixar det! Sedan tror jag ju givetvis det är bra att träna lång långdistans, men ingen grej man behöver haka sig upp på (åtminstone för en halvmara). Förresten låter det verkligen som om att du har kapaciteten att springa mkt snabbare än du gör, precis som du säger :)
Svar: Tack va roligt att du tycker de!! :D Jag har hört samma av kompisar. De har heller inte sprungit längre än strax över milen innan gbg-varvet men klarat hela ändå på själva dagen eftersom det är mycket adrenalin och vilja med. :) Jag är dock en person som alltid vill vara på säkra sidan så minst 1 gång innan gbg-varvet ska jag springa 21 km för att prova hur kroppen reagerar. men jag tror det kommer gå bra. :) Jo, jag kommer nog öka tempot snart på långdistansen. Då kanske jag kan satsa på en tid under 2h iaf.
Emma Bertilsson

emelie

2012-11-10 - 18:06:44
Jadu Emma, man kan inte göra annat än att motiveras och inspireras av dig. Och jag börjar känna mig lite lätt som en stalker/pervo... haha!
Svar: Haha, va gullig du är! Nej då, jag ser dig inte som någon stalker/pervo. ;) De är bara kul att du gör dig hörd! Och tusen tack! Har du sett nya programserien Stalkers? :P
Emma Bertilsson

emelie

2012-11-10 - 21:32:07
Haha, nä.. Men den kanske vore något för mig ;-)
Svar: Nej nej nej! :P
Emma Bertilsson

Stina

2012-11-11 - 15:19:21
Hejsan! Jag har själv sprungit två halvmaror med personbästa på 1.46, det är ju alltid så många frågetecken kring upplägget. Jag skulle nog ha lagt upp det hela som en så kallad periodisering.

Säg att ditt mål är ett lopp som är till sommaren, då hade jag nog kört lite mindre löpning nu under vintern och varvat med annan kondition (simning, spinning, rodd, skidor, olika pass) och kört lite mer maxstyrka. Varför man kör maxstyrka är för att få en starkare "centralstomme" i kroppen, så att du står emot skador lättare. Kolla gärna på din rörlighet också så att du inte är stram någonstans eller har obalanser :) Närmare vår/sommar hade jag svängt om och kört mer löpning, längre distanser och sakta vant in kroppen :) Lycka till och kör hårt! Det där fixar du ju utan problem!

/Stina, personlig tränare
Svar: Tusen tack för dirt tips! :D Grejen är väl att jag älskar att springa! Dock springer jag inte mer än 2 ggr i veckan just nu och lär nog hålla mig på den nivån fram till vårkanten. Jag gör precis som du säger just nu, tränar spinning och skivstång parallellt med löpningen. Dock har jag ett kortpass som jag maxar på och ett långpass. Men kanske ska byta ut till 2 kortpass då som jag maxar på istället? :)
Emma Bertilsson

Pierre

2012-11-13 - 08:25:53
Göttans, din löpning är på stark frammarsch! Att klara en halvmara är inget problem för dig, frågan är väl vilken tid du är ute efter.

Mitt tips för att slippa för många toalettbesvär (helst då inga) så drick mycket under veckorna innan så din kropp har gott om vätska som grund. Sedan drick normalt under dagen men sluta drick ungefär timmen innan din start. För exempelis GBV så är det riktigt gott om vätskestationer loppet igenom så du kommer inte vara törstig, snarare tvärtom. Men försök dricka på varje, behöver dock inte vara en hel mugg varje gång, men lite.

Sedan träning, du blir bra på det du gör. Intervaller och mycket backlöpning bygger kondition och styrka. Är du snabb på hårt kuperat underlag är plan mark hur lätt som helst. Gör även att man springer om de flesta på broarna som brukar kunna få folk att sakta ner lite.

Varierad träning med långpass varvat med intervaller och kuperat. 1 km intervaller, 5-6 stycken med uppvärmning samt nedjogg. Långpass i tempo där du kan prata, så gärna med någon som håller samma hastighet som du själv.

Du kör lite stångpass och så på gym så tror du stärker kroppen där genom dessa pass, rygg/mage är viktiga så du har rak hållning.

Skador behöver du nog inte oroa dig över. Lyssna på kroppen och gör det ont så tryck inte på utan vila. Knäna kan vara största risken men tar du det bara lugnt och inte överanstränger dig ska det nog gå bra. Ta korta snabba steg istället för långa när du springer så du undviker att slå i marken med hälen först.
Svar: Tusen tack för dina värdefulla tips! De ska jag lägga på minnet! :) Jag försöker blanda träningen mycket nu. Styrka, spinning och löpning. löpningen brukar jag köra 2-3 pass/vecka varav 2 är ute och 1 är långpass ute (över 1 mil). På band brukar jag köra intervaller för att jag tycker det är lättast. Mitt andra korta pass ute håller jag ett högre jämt tempo och springer mycket i backar. Vet inte om mitt upplägg är bra men jag hoppas de. :) Mina skivstångspass är just fokuserade på rygg och mage främst eftersom det är det kontorsnissar behöver oftast. Men det är ju hela kroppen man går igenom såklart. Så jag tror det är bra. Jag har ingen speciell tid inför göteborgsvarvet. Men kan väl säga att om jag klarar det under 2h 30 min så är jag glad. klarar jag det på strax över 2h är jag super glad och klarar jag det på under 2h är jag superduper glad och shockad. :P Det är ju mitt första längre lopp så jag har inga förväntningar. Speciellt eftersom jag aldrig ens sprungit över 15 km än. :P
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus