Tisdag, skivstång och Intervallöpning

 
Så var det tisdag igen och ni som läser min blogg vet vad det innebär? Jo, styrketräning iform av skivstångspass. Idag la jag även till ett intervallpass precis innan då jag kom till Friskis direkt efter jobbet och va där så tidigt. Så det fick bli en uppvärmning iform av PW 5 min och sedan startade jag om och körde på 10,5 km/h i 5 min. Sedan ökade jag 0,1 km/h varje minut upp till 12 km/h där jag stanna 2 min. Sedan sakta jag av till 11,5 och sprang det i 2-3 minuter sedan blev det 11 km/h resten av tiden. Jag satte nytt PB på 27:08 min trots intervallträning. Dvs nästan under 27!!! Wohoooo!
 
Direkt efter blev det som sagt skivstångspass. Jag kände att mina ben fortfarande var rätt slutkörda från söndagens skivstångspass så jag tog min vanliga vikt på 25 kg för ben. Men nästa gång blir det 27,5 igen! Idag kändes det annars som en mycket bra träningsdag, jag var full av energi som bara ville ut! 
 
Resterande delen av kvällen ska jag fixa lite datorjobb, käka oxpytt och slappa i soffan. :) Ha de gott!
 
 

Kommentarer

Mari

2012-11-13 - 20:40:34
:) åh intervallöpning. Jag vill också !!

emelie

2012-11-13 - 21:31:30
Nu har jag inte läst VARFÖR det anses vara så himla dåligt - men överallt står det att gruppträning är så himla dåligt, ifall man vill ha resultat och Bodypump/skivstång är framför allt en av klasserna.

Vad har du att säga om detta, har du några tankar kring det?
Svar: Först vill jag säga att det blir vad man gör det till. Allt kan vara sjukt effektivt eller sjukt oeffektivt. Allt beror på en själv. Dvs. kan gym vara precis lika oeffektivt som gruppass påstås vara.
Sedan vill jag säga att ca 90% av alla killar anser att gruppass är fjolligt, mesigt och oeffektivt eftersom det enda manliga är att vara i gymmet. Många har inte ens provat.

Att det är offektivt är bullshit. Jag är levande bevis på att det är effektivt. Jag bygger muskler, och mycket sådana. Du har väl sett mina före- och efterbilder på armarna? De är byggt på skivstångspass. Skillnaden mellan gym och skivstångspass är att man gör fler reps per set och kortare pauser = jobbigare och har lättare vikter än i gym. Men det blir effektivt ändå. Sen är det ju en genomkörare för hela kroppen och inte bara t.ex. överkropp. Fördelen med gruppass är att man är just i grupp och då vill man inte lägga av även om det känns skitjobbigt. Man blir puschad till max, iaf jag. I gym blir jag lätt loj och skiter i de sista. Ingen annan lägger ju märke till de ändå. Hur bra passen är beror ju mycket på ledaren också, men efter ett tag hittar man sina favoriter.

Sen är det klart att om man har för lätta vikter så blir det oeffektivt. Men det är ju samma sak i gymmet?

Nej, de som säger sånt vet inte vad de pratar om. Men de är klart att om man vill bli en body bilder så är de ju lättare att nå sina mål i gym.
Emma Bertilsson

emelie

2012-11-14 - 10:50:07
Nu kommer min första terroristfråga...

Kan det vara en idé att börja löpträna efter löpprogram som uppvärmning innan varje styrkepass? Jag roar mig på SATS MINST tre gånger i veckan och dessa löpprogram är på tre dagar i veckan. Värma upp "måste" jag ju ändå göra... Eller är det dumt att börja löpträna på band?

Och i övrigt så vill jag tacka för ett riktigt bra svar! Själv har jag ingen aning om var jag står i frågan, väljer bara helt på egen hand nu att ta avstånd från all gruppträning för att jag inte känner att det ger mig något just nu - förutom box-passen på söndagar.
Svar: Haha, vad gullig du är. :) Menar du löpprogram på löparband då eller? Jag tycker det låter som en god idé att börja löpträna på band. Själv tycker jag det är mycket lättare att springa på band då det är plant hela tiden (om man inte väljer lutning) och man har en klocka/timer som man ser hela tiden för att kunna köra intervaller effektivt. + att om man har en bestämd fart på bandet så kan man ju inte springa saktare. ;) Det är alltså superenkelt att hålla ett jämt tempo eller köra intervaller. Riktigt så enkelt är de ju inte ute, speciellt inte om man inte har någon pulsklocka. :)
Jag tror man måste ge gruppträning några gånger på varje sak innan man kan säga bu eller bä eftersom det tar ett tag att komma in i de liksom. Jag tyckte de va dödstråkigt ibörjan och att de inte alls var min grej men sen vände de och nu älskar jag de. :P
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus