Tjejklassikern 2013

 
Jag har bestämt mig, jag kommer att genomföra en svensk tjejklassiker år 2013. Jag har redan anmält mig till alla 4 lopp förutom det sista där anmälningen öppnar om 20 dagar. Det jag ska göra är alltså att åka tjejvasan på klassisk stil längdskidor 30 km, cykla tjejvättern 100 km, simma Vansbro tjejsim 1 km och springa lidingö tjejlopp i terräng 10 km. Jag ser inga hinder till varför jag inte ska klara det? Men det kommer nog bli tufft och jag får nog ligga i med träningen nu i vinter. ;)
 
Utöver Tjejklassikern ska jag ju även springa Göteborgsvarvet på 21 km och dess seedningslopp på 10 km. Och självklart ska jag vara med i Vår ruset, Karlstad Stadslopp och tjurruset också som går här i Karlstad. Men jag vill också vara med i midnattsloppet i göteborg, iformloppet samt tjejmilen. Och ev. Blodomloppet i örebro då. Som ni hör är det en heeeel del men det gillar jag! :) 13 lopp totalt alltså på 1 år utspritt. Låter extremt mycket men de är ju som sagt utspritt så blir ju bara typ 1-2 lopp månad och någon månads mellanrum mellan vissa. :)
 
Någon mer som ska göra tjejklassikern 2013 eller vara med i något utav de lopp som jag ska va med i? :D

Kommentarer

Josefin Sjöberg

2012-10-09 - 22:46:15
JAg funderar både på tjurruset i karlstad och något av midnattsloppen, antagligen malmö.Utöver det är det malmömilen som gäller för mig och kanske lundaloppet. Men det är väldigt mkt med tanke på att jag aldrig sprungit lopp tidigare ;)
Svar: Ååh, kommer du till tjurruset i Karlstad så får du hojta till så får vi boka in en "date"! :D Jag rekommenderar de loppet iaf sjukt mycket. Sååååå himla roligt! Äh, jag hade aldrig sprungit något lopp innan vårruset i maj iår. :) Se hur mycke jag har klarat av och ska klara av nu? Se inte de som nå hinder till att inte låta dig springa. :)
Emma Bertilsson

Josefin Sjöberg

2012-10-09 - 22:54:56
Var en kompis som sprang tjurruset i sthlm i år, men han var inte jätteimponerad, utan ville testa i karlstad nästa år, så jag sa att jag hänger på ;) självklart ska vi dejta i så fall ;)
Svar: Jasså? Jag har fått för mig att de i Sthlm är värst? Men de kanske de inte är? Töligt om han blir besviken på Karlstad med då. :P
Emma Bertilsson

Josefin Sjöberg

2012-10-09 - 23:04:33
http://skamdensomgersig.blogg.se/2012/october/race-report-tjurruset-2012.html Här skriver han om sitt lopp, ganska kul å läsa :)
Svar: Karlstad är nog lite lättare men innehåller mer vatten/djup lera som går upp till bröstet typ. Ingen från karlstads lopp såg ju så skitiga ut när de kommit i mål för att man badat i typ 3-4 vattenhinder precis innan mål. Dom tänker väl lite att man ska skölja av den värsta leran kanske. Men jag såg iaf ut som de från sthlms tjurrus innan jag kom till vattenhindren i slutet. :P Fast de har ju olika banor varje år så de kan ju bli tuffare nästa år. hur som helst tycker jag de arrangera de grymt! jag va i kontakt med dem flera gånger om frågor och fick svar samma dag (någon timme efter jag mailat). Också springer man ju från ett träningscenter som har duschar och omklädningsrum inomhus. "Startfållan" är asfalterad också springer man på en grusväg en bit och sen ut i skogen. Karlstad brukar få väldigt positiv respons på deras arrangerade lopp att de är välplanerade och organiserade. :)
Emma Bertilsson

Pierre

2012-10-10 - 08:53:09
Gött att du ska fixa klassiker! Det är riktigt roligt och speciellt att ha varierad träning. Mycket prylar blir det men alltid ett plus!
Svar: ja, jag kan tänka mig de och ser fram riktigt mycket emot de! Nu har jag ju en bra anledning till att ta upp mina gamla simkunskaper igen även om jag kommer skämmas ihjäl mig ibörjan när jag ska försöka crawla i badhuset med lite för mycket fett på kroppen. :P Har du några rekommendationer på "måste ha" prylar till klassikern som man kanske inte tänker på som nybörjare?
Emma Bertilsson

Pierre

2012-10-10 - 08:55:34
Kan säga att vad gäller Tjurruset så var jag nöjd med banan. Kändes som 50% vatten och träsk och en hel del klättring och jobbig terräng och inte så mycket löpning. Det jag var lite negativ mot var arrangören som missade i information och detaljer. Troligen kan det vara så att jag hade otur, brukar kunna bli så när det är 6000 pers som ska springa men jag kan bara tala om egen erfarenhet. Exempelvis kan sägas att jag sprungit Lidingöloppet 3 gånger och det har gått bra första två men tredje fick jag en hel del negativa erfaranheter.
Men jag brukar ge dessa tillbaka till arrangören så de kan förbättra till kommande år.
Svar: Banan låter riktigt jobbig då! Jobbigare än Karlstads iår iaf. :P Ja, jag kan tänka mig att de är svårt att hålla reda på allt när de är så många. i Karlstad var de ju bara 2000 iår. :) De är ju väldigt stor skillnad vart man är tycker jag på lopp. T.ex. blodomloppet i örebro tyckte inte jag var alls så bra arrangerat jämfört med Karlstad stadslopp. Hoppas vi ses nästa år på tjurruset här. Vore kul! :D
Emma Bertilsson

Catti

2012-10-10 - 10:15:02
Du om jag säger såhär: 10 mil på cykel, 1 km simning och löpning 1 mil - vad är det för dig? ;) kommer gå galant! Skidorna kanske blir jobbigare när du inte är van men det hinner du ju träna till och konditionen har du ju så 3 mil känns ju även det helt möjligt ;)
Svar: Jag är inte så orolig för simningen och löpningen, mer cyklingen (för att jag inte äger någon cykel) och skidåkningen då. :P Men de går nog. jag är ju envis. Tack för att du tror på mig Catti! <3
Emma Bertilsson

Thea Tränar

2012-10-10 - 17:15:08
Vad kul det ska bli att följa dig! Kör hårt och lycka till!
Svar: Tusen tack! :)
Emma Bertilsson

Mari

2012-10-10 - 20:12:28
=) Fantastiskt. Jag håller tummarna för dig !
Svar: Tusen tack Mari!! :D
Emma Bertilsson

EmelieMaria - träning&annat

2012-10-10 - 20:38:39
Har inte helt bestämt men siktar på att köra gbgvarvet, midnattsloppet och kaaaanske tjejklassikern ;D
Svar: Klart du ska köra tjejklassikern!!! :D Tror du klarar det galant! Kan en tjockis som jag kan du. ;) Fast nu är jag ju inte supertjock längre men ändå. :P
Emma Bertilsson

Pierre

2012-10-11 - 08:59:56
Tips om prylar för en klassiker? Jadu, =) Det finns så mycket. Första tipset är nog att köpa Klassiker Magasinet. Borde finnas på pressbyrån och bara kommit ut ett nr av det men har alla möjliga småtips för en klassiker och prylar, träning etc. Den täcker det mesta och är bra för nybörjare tycker jag.
Om du behöver ny cykel, leta nu när det finns gott om tid så kan du säkerligen fynda på blocket, bra cykel till bättre pris. Annars blir det lätt att man stressköper en när det närmar sig.
Om du blir lätt varm så köp en mössa till vasan som är tunnare upptill och tjockare längst sidorna. Så kan värmen och fukten försvinna ut men du håller dig varm om huvudet. Det är bara 3 mil så du behöver ingen extra mössa med dig. För lite tips på teknik kan du få lite hjälp på youtube. Där kan du få lite grunder så att säga och sen ut och nöta nöta nöta! Har nog mer tips men inget som kommer upp så där på rak arm just nu. =) förutom att inte köpa energybars till själva loppet utan kör på Twix. Det är godare, lika energirikt om inte mer, det är godare och det går faktiskt att äta. Det andra är så kompakt att det fryser till en stor klump du inte kan tugga av.
Svar: Tusen tack för tipsen! Klassiker Magasinet har jag inte hört talas om innan så de ska jag nog ta och köpa mig. :) Och tack för tipset med barsen, det skulle jag aldrig tänkt på själv att de blir stenhårda. :P
Emma Bertilsson

Mari

2012-10-11 - 13:37:52
Sv =) Underbart !!! Kör hårt

Nina

2012-10-14 - 14:28:24
Hittade hit till din blogg och gillade det jag läste, så hit återvänder jag gärna:)

Kul med så många mål nästa år!
Svar: Gud va roligt! :D Du är så välkommen. Ja, det ska bli grymt kul nästa år och jag ser redan fram emot de. :)
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus