Premiärturen på drömracern!

 
Så kom äntligen den där dagen som jag väntat så på, dagen då premiärturen av min nya drömracer Bianchi Impulso Dama Bianca skulle göras. Jag kunde helt enkelt inte hålla mig längre när jag läste/uppdaterade mig att klarälvsbanan var färdigsopad. Trots att jag var ute igår så tog jag mig en runda fast jag egentligen kanske skulle haft en vilodag, men eftersom jag kände mig oförskämt pigg idag så fick det bli så. 
 
Jag var inte ensam på min runda, min nyfunna racerkompis Emelie hängde med också. Hon är precis lika grön som jag när det kommer till racercyklar så det ska bli kul och åka med henne i sommar. :) Idag tog vi en kortare runda på strax över 1,7 mil för att framför allt jag skulle få känna på min cykel, bekanta mig vid växlarna och sadeln m.m. Det tog ca 54 minuter och då tog vi det välidgt lugnt! Redan efter de första metrarna visste jag att detta kommer jag älska! Att cykla racer alltså. SÅÅÅ himla roligt är det. Det är enormt stor skillnad på en racer och en tantcykel som jag är van vid. Man susar förbi med racern, svävar. Tyst och snabbt! Känslan är oslagbar!!! Med tantcykeln får man ju kämpa att hålla en högre fart även när det är platt. Det behöver man inte med racern vill jag lova.
 
Jag är sååå nöjd med mitt köp av cykeln, och jag ångrar verkligen inte att jag köpte den! Jag är redan förälskad i cyklingen. Vilket jag också trodde att jag skulle bli. :D

Kommentarer

Josefin Sjöberg

2013-04-07 - 19:20:09
har sagt det innan och säger det igen: jag är sååå himla avundsjuk!
Svar: Jag förstår de! De är verkligen en sååå fin skönhet. :D
Emma Bertilsson

Lisa

2013-04-07 - 19:23:25
Hej (igen!)
Åh jag cyklar också Klarälvsbanan! Hur långt är den ren? Är det is/snö kvar eller hur långt upp cyklade ni? Behöver uppdatering!
(Eller var fick du DIN uppdatering?) Häls Lisa
Svar: Hej! Gör du? :D Då kanske vi kan cykla tillsammans någon dag. :) Vi cyklade från lidl typ och bort mot filipstad ca 8,5 km (för då blev det en liten isfläck som man egentligen lätt kunde ta sig över) och sedan tillbaka igen. Här kan du se hur långt vi cykla och vart vi starta/vände: http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=28701257 och här är en länk hur de sopar gatorna i karlstad: http://karlstad.se/trafik-och-infrastruktur/renhallning-och-snorojning/sandupptagning/ den uppdateras hela tiden. :)
Emma Bertilsson

Emeli

2013-04-07 - 19:23:45
Hoppas du kommer få en härlig säsong med många mil på snygga cykeln :)
Svar: Tack! :D Det vet jag att jag kommer få. Ser fram emot de så mycket. :)
Emma Bertilsson

Nina

2013-04-07 - 19:32:23
Åh, vad roligt att det blev en så härlig premiärtur.

Jag vågar inte ta ut min än, det är inte sopat någonstans här.
Svar: Jaaa! Riktigt roligt! Nej det förstår jag om det inte är sopat. Skulle inte jag heller vågat.
Emma Bertilsson

Pierre

2013-04-08 - 08:31:30
Visst är det en helt annan fantastisk känsla att cykla med en linjehoj? =) Det flyter fram så behagligt och med perfektion! Det är helt annat. Glöm inte att ta väl hand om den, rengöra den regelbundet så är den snäll mot dig också. =)
Yes PowerSpray är skitbra att rengöra kassetten och kedjan med. Borsta lätt med en gammal tandborste och skölj av med vatten med mjuk stråle, aldrig högtrycksspruta. Droppe olja i varje kedjelänk, låt dra en liten stund och torka sen av allt överflödig olja med en gammal t-shirt eller annat tyg som du kan kasta. Inte papper.
Vill själv så gärna ut och cykla nu. Har dock inte kläder för vädret just nu, får bli lite varmare. Yes, jag är en njutare!
Svar: Ja! Känslan är obeskrivlig. Jag trodde som sagt inte på långa vägar att de skulle va sååå härligt och stor skillnad mot en vanlig cykel. Nej då, det finns nog ingen risk att jag inte kommer ta hand om den. :P Cykelkillen jag köpte den av sa också att jag skulle va noga med rengöring, oljning m.m. för att förlänga livslängden. Han sa också att de bara var att komma in när de va dags för första gången att göra rent om jag kände mig osäker så skulle han visa. :) Schysst. Men ditt tips lät ju inte så svårt! Jag måste bara köpa mig olja/smörjgrejs till kedjan. :) Men cykelkillen sa att jag kunde cykla 2-3 veckor på den iaf innan jag behövde rengöra den. Nu är det ju inte så skitit heller där jag cyklar. Jag har INGA cykelkläder utan använder mig av löparkläderna. :P Men jag kände att ett par solbrillor skulle inte sitta fel. Jisses vad jag grina, kan tillägga att det blåste en del på premiärturen också. hihi.
Emma Bertilsson

Pierre

2013-04-08 - 12:05:05
Nej, du behöver inte rengöra dig direkt efter varje omgång. Vet någon som alltid cyklar förbi macken och kör en snabb rengöring innan han cyklar hem men det är inte alla som har tillgång till det. Själv brukar jag rengöra den i badkaret men nej, det är inte det mest optimala.. men fungerar. Gud, jag längtar efter ett hus. =)
Men du ser ju hur blänkande fin kedjan är nu när den är ny och du kommer se när den är svart och skitig. Du märker när det blir dags och det är inte alltför ofta ändå. Snällt att de kan hjälpa dig första gången. Antar de visar en grundlig rengöring, plocka isär kassetten och rengöra djupare och det behövs också, men kanske 1 eller 2 gånger om året. Annars en snabbrengöring räcker länge.
Första gången körde jag också med löparkläder men det är rätt skönt med tajtare saker som inte fångas av vinden.
Glasögon för cykling med minst två sorters glas rekommenderas. =) sotade solglasögon och även klara. Alltid glasögon men är det mörkt ute så blir det klar-glas. Kan rekommendera Blizz lite större variant som sitter liite högre upp och är lite större. Gör att du slipper se den övre bågkanten när du cyklar med huvudet böjt och blicken riktad uppåt för att se fram på cykelbanan.
Svar: Tusen tack för dina värdefulla och bra tips. :) Jag ska kolla på Blizz men nu ibörjan så tänkte jag köpa ett par billiga från biltema då jag inte har så mycket pengar längre. :P Cykeln kosta ju lite. hehe. :P Jag har ju tighta löparkläder så det fångas nog inte så mycket i vinden, men de kan va gött med cykelbyxor känner jag. Ont i röven efter 2 mil. Haha. Jag vill också bo i hus! Nu får cykeln stå i vardagsrummet. :( Men som tur är har jag mina föräldrar som bor i hus så jag lär väl cykla dit och göra rent den. :P
Emma Bertilsson

Emma Staaf

2013-04-08 - 12:14:11
Det är nästan så att jag själv blir sugen på att börja cykla när du beskriver skillnaden. Älskar annars att cykla på min tantcykel men kan tänka mig att det är något helt annat med en racercykel :-)
Svar: Jag förstår det! :D
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus