Cykelhjälp sökes!!!

 
Ja, som ni vet så ska jag ju göra en tjejklassiker och har funderingar på en halvklassiker nästa år. Jag funderar nu på att köpa en riktig cykel till våren och träna på för att sedan använda till lopp. Nu har ju jag noll koll på cyklar, så jag undrar om någon annan är haj på det och vet någon bra cykel (som inte kostar en förmögenhet) som skulle passa? Jag funderar på en hybrid. Jag skulle vilja kunna använda den i vardagen lite också nämligen, men mest för träning såklart. Jag har kört mycket mycket spinning, så nu vill jag träna ute och få in en bra teknik på en riktig cykel också.
 
Någon som har koll på en bra cykel till bra pris för en nybörjare som inte kostar skjortan? Skulle vara sjukt tacksam isf för hjälpen. Länka gärna till lämpliga cyklar och kom gärna med tips. :)
 
Tack på förhand! ♥
 
 

Kommentarer

Dessi

2013-02-25 - 12:57:15
Grattis till Tjejvasan! Grymt bra jobbat! :)

Stirra dig inte blind på modeller, jag skulle säga att det viktigaste är att det känns skönt att sitta på cykeln, dvs att du har rätt ramstorlek för din längd osv. Det kan cykelaffären hjälpa dig med. Däremot skulle jag råda dig att köpa en cykel från de kända tillverkarna (Crescent, Scott, Merida osv) och inte köpa något från t ex Biltema.
Svar: Tusen tack dessi! Okej, men jag vill ju ha en cykel som är mångsidig och som jag kan "utvecklas" i ett tag framöver. Jo, jag har ju tänkt köpa en riktig cykel och ingen biltema. Ska gå till en cykelaffär någon dag i veckan och rådfråga. :) Men vad har du för cykel? Och vet du om man får provcykla i affären eller hur vet man att de känns rätt?
Emma Bertilsson

Pierre

2013-02-25 - 15:37:27
Som tidigare nämnt så är ramen viktig. Det finns en hel del på begagnat marknaden så håll ett öga där. Där kan du få en bra cykel till bra pris. Sedan tycker jag du redan nu kan försöka fundera på om du ska enbart använda den till tjejvättern eller om du vill fortsätta. (Svårt att bestämma nu men du kanske har en plan). Vill du bara ha den nu så kanske du inte behöver lägga ner alltför mycket på det. Men vill du utvecklas och kanske satsa på fler lopp och större så åtminstone Shimano 105 eller liknande som komponent på cykeln. En lätt cykel är gjord av kolfiber men kostar en hel del extra. En dyr aluminiumram är bättre än en billig kolfiberram, däremot kan du få tag på en begagnat och billigt så är lättare bättre. Skönade att cykla också.
Förvarning, du har öppnat upp en burk med så mycket prylar att jag kan hålla på i timmar och då enbart på en amatörnivå. Cykling är en prylsport som heter duga! Men om du köper cykel i butik så kolla lite på nätet också innan om vilka recensioner modellen fått, likaså begagnat. Oftast kommer de med en enkel och rätt så obekväm sadel så om du köper i butik så se om du inte kan deala till dig en bättre sadel.
Svar: Tack för tipset. :) Jo, jag har ju tänkt göra halvklassiker och klassiker också. Så jag vill ju ha en cykel som jag kan träna och tävla en del på samt utvecklas med/få bättre tider. Haha, ja jag kan tänka mig att det är som en prylbruk. :P Jag var till en cykelaffär idag och jag blev lite besviken på servicen. De hjälpte mig inte om vilken cykel jag skulle ha för att täcka mina behov. de bar sa allmänt "här är en cykel som duger för tjejvättern, ju mer pengar du lägger dessto bättre cykel får du". :/ Jaja, jag får väl gå till en annan affär. Vill ju gärna ha hjälp med att få en cykel som passar mig så den inte är för stor eller liten.
Emma Bertilsson

Pierre

2013-02-25 - 15:46:06
Pundet ligger lågt nu och om du letar runt lite tror jag du kan få tag på en bra cykel till lågt pris om du vågar beställa på nätet.
Vet inte vad du har för prisklass men skulle nog hålla lite koll på träningsforum och blocket för begagnat. Då kan man alltid prova lite och få en bra cykel till bättre pris. Svårt att hitta rätt storlek bara men om det velar mellan en lite för stor och en lite för liten så ta den som är lite liten. Kan alltid förlänga med styrstam (för styret) och sadelstolpe.
Hybrid är jag lite så/så till. Saker som ska vara bra till mycket brukar ge en det sämsta av två världar i en förpackning. Man kan nog iofs finna guldklimpar där också men ska du cykla mycket är nog en redig landscykel bekvämare.
Svar: Tack för tipset. Men jag är nog lite för feg för att beställa från utlandet tyvärr. :P Jo, jag har nog ändrat mig och det lutar åt en landsvägscykel av ett kändare märke. Crescent eller något. Vi får se. Kollade blocket och det finns inte alls mycket ute tyvärr. Kanske fel tidpunkt att kolla cykel på. :P
Emma Bertilsson

My

2013-02-25 - 15:48:28
Man brukar få prova cykeln i affären, så att allt känns rätt och så. Råder dig till att höra med lite olika cykelaffärer(om det finns) så att det inte blir första bästa!:)
Merida, scott och casati tycker jag är bra och behagliga cyklar, finns cyklar i alla olika prisklasser så du ska nog kunna hitta det du söker! Lycka till!:) cykel är det härligaste som finns förutom löpning!!!:)
Svar: Tusen tack för tipset! :)
Emma Bertilsson

sara

2013-02-25 - 16:04:00
Jag köpte en racercykel på xxl för 4900 kr. Den är toppen. Men min sambo ha en cyklocross :)

sara

2013-02-25 - 16:04:28
Jag köpte en racercykel på xxl för 4900 kr. Den är toppen. Men min sambo ha en cyklocross :)

Pierre

2013-02-25 - 20:09:23
Bäst tillfälle att kolla cyklar på blocket är direkt efter Vättern. Då är det många som gjort det för första och sista gången och vill inte se fanskapet mer. =) Kul men sant!
Jag har en Trek och det är en bra cykel. Vet inte vad det finns för butiker i Karlstad men Cykelcity är bra men lite kostsamma. Har dock redigt bra service.
Det poppar upp lite då och då så följ blocket så brukar det komma upp något emellanåt. Tror jag följde det i 2 månader eller så innan jag hittade min. Vilket iofs är lite ont om tid kanske just nu.
Cyklocross som Sara nämnder är också en sort som rekommenderas till de som vill ha pendlarcykel och för träning. Kostar lika som en linjehoj ändå så kan man satsa på en ordentlig cykel.
Är du med i funbeat kan du hålla koll på deras försäljningsdel i forumet. Även http://www.cykelklubben.se/torget/ har en del försäljning. Columbus är Cykelcitys egna märke som brukar vara uppskattade.
Svar: Tusen tack! Jag ska kolla det. Lutar mer och mer åt en racercykel nu. :)
Emma Bertilsson

Erika

2013-02-26 - 09:20:00
Hej
Jag skulle rekommendera dig att köpa en mer renodlad racercykel. Eftersom du har spinnat så mycket så har du tekniken där. Du har även för mycket jävlaranamma och tävlingshuvud (tror det i alla fall efter att ha läst bloggen i ca 6 mån :-) så du skulle bli galen om du inte har en cykel som det går att cykla fort på. Tror mig - jag har tänkt som du, men fick tänka om innan ens Vättern var där :-) Har cyklat tjejvättern 3 gånger o halvvättern 2 gånger. Så lycka till och köp en racer på en gång - då uppskattar du utomhus cyklingen mkt bättre ( de behöver inte vara allt för dyra) och till sista- lär dig att pyta punktering själv! :-) Man vill ju nye vara beroende av andra :-) Lycka till o bra jobbat!
Svar: Tack Erika. Det lutar faktiskt mer och mer åt en sådan nu. Som du säger så har jag rätt stort tävlingshuvud och vill hela tiden utvecklas i det jag gör. Så de känns ju mest ekonomiskt att köpa en bra cykel på en gång. ;)
Emma Bertilsson

Sofia

2013-02-27 - 23:12:15
Kolla med Solsta cykel, de är väldigt duktiga på sånt dessutom väldigt serviceminded och är måna om att kunden ska vara nöjd och inte ska bli ruinerad.De har lång erfarenhet av tävlingscykling och utbildning i att anpassa cyklen efter ditt behov på ett ultimat sätt. Dessutom så får du prova cykeln i affären så den känns perfekt.
Kul att du gör tjejklassikern, jag gjorde den för ett år sen och siktar på en halvklassiker i år.
Träna på!!
Lycka till!!
Svar: Åh, det ska jag göra då! Jag var hos Bikepartner (heter de så?) mitt i mot rusta typ. Där fick jag inte speciellt mycket hjälp. Tusen tack för tipset!
Jag satsar på halvklassiker nästa år. ;)
Emma Bertilsson

Sofia

2013-02-28 - 08:49:26
Härligt!! Du kommer klara det galant! Vi gör liknande resa du och jag. Jag startade helt otränad vårvintern -10 och har successivt förändrat mitt liv, mat och framförallt träning!! Kolla gärna min blogg :-)
Svar: Vad roligt! Ska ta och kika in din blogg då. :)
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus