Min andra tur på längdskidor

 
Idag bar det som sagt av till Filipstad för att åka ännu mer längdskidor eftersom gårdagens spår inte vad de bästa. Dagens spår var mycket bättre men det fanns några backar som var riktigt läskiga! Jag ramlade en gång men de gick bra som tur var och jag kom upp lätt igen. Totalt åkte vi ca 9 km och då stannade vi och samlade massa mod vid de branta nedförsbackarna en bra stund innan vi åkte ner. Man vill ju heller inte att någon ska köra på en OM man skulle ramla. 
 
Som en sammanfattning av dagen så gick de hyfsat bra. Jag har ju verkligen noll teknik så det går ju i snigelfart fram. Men jag hoppas jag hinner ändra lite på det innan vasan. Det var iaf skönt och komma hem sedan, dock var jag inte trött i kroppen idag heller. Bara i knoppen!
 
Dagens kost:
Frukost: Havregrynsgröt, mellanmjölk och jordgubbssylt
Lunch: Pasagratäng med blandspenat, körsbärstomater, mozzarella och kyckling
Mellanmål: Proteinpannkaka med keso och hallon (Inte ätit än)
Middag: Kycklingsallad (inte ätit än)
 

Kommentarer

Sara

2013-01-13 - 14:57:03
Det finns inslag med skidskola på svts hemsida. Mattias Svan lär Andre Pops åka längdskidor. Kolla de klippen (del 1 och 2 av 3 finns på hemsidan), de är rätt nyttiga och så får man lite tips på vad man kan tänka lite extra på. http://www.svt.se/sport/vintersport/

du verkar ju ha en del styrka och kondition så det kanske är bra att lägga lite krut på just teknik?
Svar: Tack för tipset! Det ska jag kolla på! :) Ja, jag är ju inge trött i kroppen och hade nog kunnat fortsätta lika långt till utan problem. Men det var huvudet som sa stopp. blev såå trött i huvudet. Men det släpper nog snart det med.
Emma Bertilsson

Mari

2013-01-13 - 15:30:02
Duktiga ni är =) Kämpa på !!!

Josefin

2013-01-13 - 15:43:53
Hej! Har läst din blogg en längre tid och är sjukt imponerad av dina resultat, riktigt bra jobbat!!
Vad roligt att du ska åka Tjejvasan, jag gjorde det förra året. Hade aldrig åkt längdskidor innan, utan första gången för mig var 5 dagar innan loppet skulle åkas. Precis som du var jag också skraj för nerförsbackarna, men dom är faktiskt inte så branta i själv loppet sen. Tekniken kommer och när det väl är dags för loppet kommer det gå hur bra som helst, det lovar jag. Tips är att vara på plats i Oxberg 2-3 timmar innan du startar, riktigt bra stämning där innan! Stort lycka till, kram!
Svar: Hej! Vad roligt att du gör de och tusen tack! <3 Gud, det känns ju bra mycket tryggare för mig nu att höra för jag känner mig så dålig i spåret jämfört med alla andra som kör om hela tiden. :P kram
Emma Bertilsson

Rebecka Vigren - Fotoblogg

2013-01-13 - 16:55:53
Nöta nöta nöta tror jag det är som gäller, tycker du gör det skitbra! Tänkte också tipsa om SVTs "skidskola", såg att någon annan hade gjort det här uppe också, dom tar upp riktigt bra saker att tänka på, sen måste man bara komma ihåg dom också när man är ute i spåret ;)
Svar: ja men precis! Det är ju de där att komma ihåg också. :P
Emma Bertilsson

Anna madeinjapan.nu

2013-01-13 - 17:27:27
Åh vad härligt, nu är jag bra avundsjuk :} börjar bli så nervös inför tjejvasan, har köpt nya pjäxor och vill testa att åka dom några gånger innan helst. Här är det spåren helt bort-töade. Mitt största tips är verkligen att åka in pjäxorna (även fast du har lånade om du har det). Efter 7km blev det helt varmt i mina pjäxor och det var blod genom mina dubbla sockar. Klarade inte av att diagonala alls för det gjorde så ont och staka är jag för svag för att göra längre sträckor ;)

En avskräckande bild har du här haha: http://madeinjapan.nu/2012/march/en-oplanerad-paus.html#comment


Jag är livrädd för backar. Sist jag åkte hade jag en klocka med gps med. Vi åkte långsammare nedför än uppför, dels för att vi ramla och sen för att vi var livrädda haha. Backarna i tjejvasan är dock få och ganska små. I någon som är lite större, men ändå liten, så står funktonärer och har koll så att folk inte åker för nära inpå varandra utifall att någon skulle ramla eller om den bakom har bättre glid så ska den inte köra på den framför.

Om du, som jag, kommer starta i en "dålig" startgrupp så är det otroligt mysig stämning. Visst åker vissa på hälften så lång tid som än själv, men det finns faktiskt fler som är totala nybörjare. Nä, nu ska jag krya på mina skavsår (som inte läkt helt sen förra tjejvasan) och hoppas på lite snö. Bra jobbat idag, imponerande att åka så långt andra gången du åker :}
Svar: Förstår att du är nervös då! Vi fick åka uppåt 6 mil för att hitta lite snö i skidspåren. Men såklart var det massa folk. = ännu mer läskigt när man är nybörjare. Mina pjäxor sitter bra faktiskt, har inte fått ont i fötterna än iaf. :) Så det känns skönt.
Det var nog lite samma här! kollade min pulsklocka och de kilometrarna det varit en större backe på tog det ca 15 min på 1 km. :P Varför? Jo för att vi stannade innan och ojade oss att vi skulle dö när vi åkte ner. haha. I typ 5-7 min. Låter bra med dom där funtionärerna. :)

Jag ska starta i grupp 16. så är rätt långt bak tror jag. Det är ju skönt att ha fler dåliga runt omkring sig så behöver man inte känna sig skitdålig.

Tack! :) Jag tror väl som sagt att löpningen och styrketräningen gjort sitt.
Emma Bertilsson

Anna madeinjapan.nu

2013-01-13 - 17:46:07
Absolut, du har ju styrka, kondition och uthållighet. Det är bara den där jäkla tekniken ;) Hoppas ni får snö så du kan åka lite mer och inte behöva åka så långt för snön. Kommer ingen snö här innan loppet så ska jag försöka åka iväg någonstans där det finns. Kram!
Svar: Ja, det är väl så. fast lite mer armstyrka behöver jag nog. Ja det hoppas jag med! Så tråkigt att de ska vara en så kass vinter. :(
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus