Jag överlevde Vansbro Tjejsim 2013!

 
Som ni vet så har jag varit sjuuuukt nervös de senaste dagarna för den här dagen, som den sanna badkruka jag faktiskt är. :P Det kan mina föräldrar skriva upp, haha. Hur som helst. Vi (jag och mina föräldrar) startade tidigt hemifrån för att jag skulle känna mig lugn och ha goda marginaler då jag är en person som ALLTID ska vara ute i nästan för god tid, något jag förmodligen ärvt av min far skulle jag tro. Vi åkte hemifrån 7.30 med en bilresa på lite mer än 2h. 13.00 gick min start så ni kan ju förstå att det blev lite dötid därimellan. ;P Så jag la mig i gräset och vilade lite, jag blir nämligen alltid supertrött precis innan start. Antagligen för att då släpper all nervositet och jag börjar gå in i mig själv och känna ett lugn. Sen kommer nervositeten/adrenalinet tillbaka precis innan start i startfållan. ALLTID! Lite lustigt de där. 
 
När jag stod i startfållan bakom startgruppen som startade innan mig kom en av er läsare fram till mig vars namn börjar på P. Jag vet att du kommer att läsa detta och jag vill att du ska veta att jag blev enormt glad! Jag hoppas det gick bra för dig i plurret och att du klarade dina mål. :)
 
När väl mitt startskott gick så tog jag det ganska lugnt. När jag kom till strandkanten började paniken växa, det är just att doppa sig som jag tycker är så enormt jobbigt och det var det även idag. MEN jag tvingade mig själv, blundade och sprang bokstavligen i. Väl i kved jag i säkert 10 min och simma bröstsim i turbotempo för att få upp värmen eller något. När jag vant mig vid vattnet så saktade jag av automatiskt och det blev även mer strömt då jag låg väldigt långt ut i vänsterkanten, dum som jag va. Men det var så knökat till höger. När det var ca 150 meter kvar kändes det som att jag skulle dö, jag tyckte det var jätteläskigt att inte veta om jag bottnade och vågade heller inte känna efter. Knappt ens när jag kommit i mål. Haha.
 
Men i mål kom jag, på tiden 30:06. Ingen kanontid men jag är nöjd med tanke på att jag inte simtränat på 10 år, MINST! Dessutom simmade jag bröstsim hela vägen. Men till nästa år, när jag ska köra halvsimmet SKA jag ha tränat mycket mycket mer och satsar på en bra tid. Eftersom jag kommer träna på skolan och få ett träningskort på Friskis då jag blir funkis där så tänkte jag köpa mig ett simkort på badhuset istället. :) Då kommer jag ha alla möjligheter att bli grym till nästa år! Hoppas det gick bra för alla er andra läsare som simmade Vansbro tjejsim idag, eller simmat något annat av simmen och att ni nådde era mål. :) Heja er allihopa!
 
Nu har jag dessutom avklarat 3/4 av tjejklassikern, WOHOO!! Bara Lidingö tjejlopp kvar vilket jag inte är de minsta nervös över. Springa är ju min grej som ni vet. ;) Men innan dess har jag 2 lopp till, Blodomloppet och tjurruset att avklara. Sedan är årets tävlingssäsong över. Det är sjukt vad tiden går fort! Shit!

Kommentarer

Malin Jönsson

2013-07-06 - 20:57:42
Härligt! Du är så otroligt grymt duktig! Du ska vara riktigt stolt över dig själv och lycka till med loppet. :)
Svar: Tack Malin!! <3
Emma Bertilsson

Mimmie

2013-07-06 - 21:31:29
Grattis till en kanon tid! Själv kom jag i mål på 37,42 och är sjukt nöjd då jag inte är så tränad än och inte simmar annat än för skoj skull! Grattis
Svar: Tack och grattis själv! :D Kanonbra jobbat! :)
Emma Bertilsson

Anna

2013-07-07 - 12:10:45
Vad du är duktig! Vill man ha motivation då är det din blogg man ska läsa! Grymt bra jobbat! =)

matilda

2013-07-07 - 22:59:22
Bra kämpat! ♥
Svar: Tack! <3
Emma Bertilsson

Matilda

2013-07-07 - 23:38:53
Hej! Jag hittade just din blogg och föll pladask! Vilken fantastisk resa! Du hamnade bland bokmärkena och jag går redan igenom ditt arkiv för inspiration. Kämpa på, du är så grym! Nu blev jag, världens värsta badkruka, nästan sugen på att simma!
Svar: Tusen tusen tack! Du är så välkommen tillbaka. Det glädjer mig och läs att du finner min blogg så inspirerande. :)
Emma Bertilsson

Saras träningsblogg

2013-07-08 - 13:41:13
Grattis och mycket bra jobbat!! Jag simmade vansbrosimmet igår 3 km (jösses va långt de va) hehe. Så nu har jag börjat min klassiker resa :)
Svar: Tack och sjukt bra jobbat själv! Nästa år blir det halvsimmet för mig. Tänkte köra en halvklassiker, vi får väl se hur de går. Var ju helt död efter den kilometern i lördags. :P
Emma Bertilsson

Pernilla

2013-07-08 - 20:32:17
Fasiken vad bra du är Emma!!! Jag har faktiskt aldrig haft "mål" med min träning för jag har aldrig trott att jag kan bli bättre liksom. Jag har alltid tänkt: jag kan inte men din blogg har inspirerat mig till tusen och med dig i tankarna simmade jag 2 minuter bättre än sist!! Så tack för att du bloggar om din resa och tack för att du är en sån otrolig inspirationskälla!! Vi ligger lika i klassikern så vi kanske ses i Lidingö! Kör du på med en halvklassiker sen? Och börjar med halvvasan? Det hade jag tänkt i allafall! Lycka till med allt Emma!
Svar: Gud va roligt att läsa! Och grymt bra jobbat av dig! Heja heja! Och det var jättekul att du kom fram! :D Jag blev lite förvånad. Haha. Hade inte räknat med att någon skulle känna igen mig. Ja, men jag hoppas vi ses i Lidingö också! Bara och komma fram om du ser mig. :) Alltid trevligt. Ja, sen blir det halvklassikern. Men kommer nog börja med halvvättern då jag inte har några skidor och tänkte köpa på rean istället och ha vintern som kommer som "övningsår". Lycka till själv! Du är grymt duktigt!
Emma Bertilsson

Marie

2013-07-10 - 22:01:11
Du är grym!
Har följt dig innan du började din resa och du är en sjukt bra inspiration!
Vad tycker du om våtdräkten? Skulle gärna vilja ha en recension :)
Svar: Tusen tack! :D Vad roligt att du har hängt med så länge, antar att du följde fotobloggen då? :) Våtdräkten tycker jag var bra, dock har jag inget att jämföra med så om jag får prova en annan som ska va "bättre" så tycker jag säkert den är dålig. :P Men den dög utmärkt för bröstsim i vansbro. Hållbarheten kan man nog inte räkna med är så hög dock, såg många som hade likadana dräkter vars tyg hade spruckit.
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus