Anmäld & klar, Göteborgsvarvet 2014

 
Sådär! Då var jag anmäld till Göteborgsvarvet 17 Maj 2014. Idag är det dessutom sista dagen att anmäla sig som det är reducerat pris, dvs. 545 kr istället för 645 kr. Så passa på nu ni som tänkt anmäla er! Det är även över 20 000 anmälda redan så platserna kommer gå åt ännu snabbare iår tror jag. Förra året tog de slut i September. :P Hur som helst, jag är riktigt taggad! Jag vill verkligen klå min tid på 1:49:02 och vädret kan ju bara vara bättre den dagen. Så chanserna är goda om jag fortsätter med min löpträning som jag gör nu. :)
 
Jag hade dessutom tänkt anmäla mig till Stockholm Marathon idag. Men till min fasa var det fulltecknat!!!! :( Så vi får se om det blir något marathon nästa år... Annars får det bli år 2015. Har någon något tips på annat bra marathonlopp? Gärna runt mellersta sverige. Jag vill ju verkligen springa marathon nästa år.
 
Edit: Det verkar som att Sthlm marathon nästa år inte alls är fulltecknat. Så nu står jag i valet och kvalet om jag ska vara med i Sthlm marathon som går 2 veckor efter göteborgsvarvet. eller vänta till hösten och vara med i oslo marathon... Jag är osäker på om jag hinner återhämta mig tillräckligt bra efter göteborgsvarvet, jag borde göra det. Men har någon av er erfarenheter att dela med er av? Jag ser ju mig själv fortfarande som "grönjörling". Vilket ska jag satsa på?

Kommentarer

Saras Träningblogg

2013-06-30 - 14:11:20
Oj är stockhom marathon redan fullt!!! Jag är lite sugen på Berlin Marathon just för att jag hört att det ska vara ett väldigt roligt och härligt marathon plus att det ska vara en "lätt" bana :) Men då får man ju resa lite förstås!
Svar: Ja, det står det på hemsidan iaf. :/ Tack för tipset med Berlin. Nästa år blir det nog inte, men kanske 2015. :D
Emma Bertilsson

Mari

2013-06-30 - 14:16:13
Wooho =) Grymt !!

Jannie Jensen

2013-06-30 - 15:09:46
Hej!

Vad kul, du kommer fixa en grymt bra tid tror jag. Synd att nästa års göteborgsvarv prickar 17 maj i norge för min del bara :(

Tror Växjö Marathon ska vara rätt bra. Dock är den lagd upp så att man springer samma delsträcka flera gånger tror jag. (Det finns två marathontävlingar i Växjö. en där man springer över ett längre område och en annan, tråkigare enligt mig, där man springer en sjuhejdans många varv runt en 4,5km sjö) Annars varför begränsa sig till Sverige? Ett maraton jag verkligen vill springa någon gång är Berlin Marathon. (semester och träning kombinerat!) Eller varför inte sikta på Oslo Marathon? Eftersom du ju bor i Karlstad borde det vara ett schysst alternativ :) Jag ska börja arbeta i Oslo till hösten och funderar på att träna inför det! Ett lopp på vägen mot maratondistansen (jag personligen är inte där än och är lite rädd pga risk för skada och så med långa asfaltsträckor) är ju annars lidingöloppet. Verkar sjukt kul!

I övrigt en fråga: tränar du någonsin intervaller? jag har alltid haft en bra grundkondition och tränade intensivt i tre månader förra året inför göteborgsvarvet 2012 och fick en tid ungefär som din i år. sedan dess har jag liksom inte blvit snabbare, till stor del pga av att jag hamnar på ett konditionsplatå. samtidigt blir jag bekväm. dvs pushar mig inte för snabbare tider, utan är nöjd så länge jag kommer mig ut och rör mig. (springer dessutom en del med min sambo som är långsammare än mig). är imponerad över att du verkar ha en stadig progression i din träning, du verkar utvecklas HELA tiden! hur gör du? eller svarar du helt enkelt bara extremt bra på din träning? eftersom jag följer din blogg får jag intryck av att du mest varvar spinningpass/löpning och styrka, men ej specifika intervallträningar? får jämt höra att det är trixet men du verkar lyckas utan!

Hälsningar Jannie
Svar: Åh vad trist! :( Oslo har jag faktiskt inte tänkt på, så tack för tipset! Det blir nog det istället då. Infaller bättre tidsmässigt också på hösten eftersom sthlm maraton är bara 1 vecka efter göteborgsvarvet. Angående intervaller, jag kör i princip ALDRIG intervaller. Mest för att jag tycker det är sååååå tråkigt. Och jag tränar ju för att jag tycker det är roligt. ;) Hittills har det funkat bra utan intervaller. Jag har förbättrat mig ändå. Jag varvar långa distanspass i lägre grundtempo och korta distanser i högt grundtempo. Brukar då bli en 5km-runda som jag kör på max i princip och halva vägen är en enda uppförsbacke i olika lutningsgrad. Så på så vis blir de väl lite "backintervall". Det stämmer att jag cirkulerar mest mellan löpning, spinning och styrka. Men även lite landsvägscykling.
Emma Bertilsson

Nathalie

2013-06-30 - 16:03:15
Det går väl visst att anmäla sig till Stockholm Marathon? Tänkte också springa det nästa år och gick in på deras hemsida och de gick att gå vidare och skriva in anmälan! Men de kanske är när man skickat in den som man får reda på att de är fulltecknat?
Så tråkigt i så fall! För trodde inte det skulle ta slut förrän januari som förra året.. Så tänkte vänta med att anmäla mig lite.
Med vänlig hälsning, Nathalie :)
Svar: Gjorde de? :/ Det står ju att det är fulltecknat på hemsidan..... Knepigt. Får kolla upp det. Men Jag tror jag satsar på Oslo maraton på hösten istället. sthlm maraton är ju 1 vecka efter göteborgsvarvet, det känns lite tight om tid emellan för uppladdning.
Emma Bertilsson

Sara

2013-06-30 - 23:22:54
Hej! Jagbor i växjö. Det finns 2 lopp i växjö. 1 maj är växjöloppet, då är det 10km eller 21 km tror jag. (osäker men tror inte att det är längre sträckor). Kolla gärna på vaxjoloppet.se. Växjö har dock ett maraton som går i början av oktober någongång, Jag vet att sträckan där delvis oxå går runt sjöarna i stan. Oavsett vad du väljer går det kanon :) Du är ju grym Emma!
Svar: Jag är nog inte så sugen på Växsjö. En annan som sprungit de skrev att det är en bana som man springer 8 varv. Även om banan är fin så känns det lite tråkigt. :P Tusen tack Sara! <3
Emma Bertilsson

Ingenting någonsin

2013-07-01 - 03:46:08
Vad duktigt av dig! Jag orkar inte ens springa 5 kilometer i nuläget.
Svar: Tusen tack! Det kommer för dig med om du fortsätter att hålla i. :) I promise!
Emma Bertilsson

Pierre

2013-07-01 - 10:00:16
Jag tror att om du fortsätter träna som du gör kommer du vara i grym form för Göteborgsvarvet nästa år. Satsa lite extra på distansträning under året så blir en halvmara inte så långt även om det är ansträngande i högt tempo. På två veckor borde du nog hunnit återhämta dig om du vilar och isåfall kunna orka med att köra Stockholm Marathon SAMT Oslo marathon. Som någon sa, varför begränsa sig. =) Kör Stockholm marathon som en uppladdning och erfarenhetslopp inför Oslo marathon och prestera där istället. =) Tror iofs du nog kan prestera gott på båda loppen, ha bara koll på kroppen så den fortfarande inte är lite off. Det är lite personligt hur lång återhämtning man behöver så vill inte garantera något iofs. =)
Svar: Hm, tåls att fundera på. Jag ska se senare i sommar vad jag känner i kroppen så får vi se om det blir en anmälan till stockholm och senare kanske även oslo. Det vore ju roligt att göra båda... Har även mina funderingar att köra en kombo när jag och min fästman åker till shanghai att kanske matcha in så att jag kan springa ett maraton där. :P Vore ju väldigt coolt och ha i bagaget!
Emma Bertilsson

jenny

2013-07-01 - 12:03:15
Växjö maraton kanske? Har aldrig sprungit själv men har hört oerhört mycket gott om banan! Banan springs 8 varv på, så kommentaren ovan om att det är massa varv runt en sjö stämmer inte riktigt, runt sjön är det nämnligen bara 4,5 km ;)

Jag har hört att den är relativt lättlöpt och jag tror att delar av den går i bokskogen i Växjö som är en jäkligt naturskön skog :)

Googla lite, står nog en del på olika löparforum!

Lycka till!
/jenny
Svar: Mja, Växsjö är jag inte så sugen på. 8 varv runt en bana låter väldigt tråkigt. Även om det är en fin bana. Det lutar nog åt stockholm och/eller oslo. Men tusen tack för tipset! :D
Emma Bertilsson

jenny

2013-07-02 - 11:54:16
Hej igen! Jag förstår absolut vad du menar med att det är tråkigt att springa 8 varv på ett maraton :/ som sagt - har inte sprungit själv. Sa dock detta till en erfaren löpare på mitt jobb som sa att det fanns stora fördelar med att springa flera varv. Man kan lägga upp loppet rätt taktiskt eftersom du vet precis vad du har framför dig, var vätskestationerna är etc. Vilket ju är logiskt!

Men jag förstår om du inte är sugen, jag är inte heller sugen på Växjö maraton (inte för att jag är i maratonform alls, men den dagen jag ev blir det så blir det nog något annat maraton faktiskt).

Dock ska jag väl nämna att du inte behöver anmäla dig till växjö så långt i förväg. Jag tror faktiskt inte det finns någon maxgräns så det verkar vara rätt vanligt att man känner formen och anmäler sig på tävlingsdagen. Loppet är i mitten av oktober, och då kanske det inte finns så många andra lopp?

Hur som - lycka till i ditt första maraton, vilket det än blir! :D
Svar: ja, 8 varv känns lite väl. :P jag tycker liksom 2 varv är supertråkigt. Jo det är klart det är praktiskt, men jag springer inte för att det ska va praktiskt utan roligt. :) Det låter ju bra iaf att de aldrig blir fullt. Det får va en nödlösning då isf. Oslo maraton går ju i sep, så det blir nog de isf. :) men om de blir fulltecknat så är ju växsjö alternativ 2 kanske. Tusen tack!
Emma Bertilsson

JUNITJEJ

2013-07-05 - 12:42:06
Så spännande! LYCKA TILL!

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus