Karlstad Stadslopp 2013

 
Igår var det dags att springa lopp igen. Denna gången på hemmaplan i Karlstads Stadslopp. Det är ju typ ett måste att delta i det när det äger rum i min hemstad. ;) Dessutom var jag ju med förra året också. Hur som helst, dagen bjöd på strålande sol med lite kyliga vindar. Perfekt för en frysmört som mig! Jag sprang i shorts och linne. 
 
I väntan på start så kom Pierre (som starta i samma startgrupp) fram till mig och prata, riktigt trevligt och bra avslappning innan start. Bra bloggtips för den som ska göra någon klassiker eller bara gillar all möjlig träning. :) Fast jag var inte ett dugg nervös för gårdagens lopp vilket hör till ovanligheterna, men det berodde nog på att jag sprungit det förut och att det var på hemmaplan. Jag kan ju banan utan och innan liksom.
 
Tyvärr var det inte min bästa löpardag idag. Benen kändes inte så pigga som de kan göra ibland utan en aningens tunga, så jag visste redan från start att det skulle bli tufft att komma under 45 minuter. Dessutom fick jag lite håll efter ca 6 km. Men eftersom banan är i princip helt platt och det var lagom temperatur gick de ändå rät bra och jag sprang in på 45:56 min. Dock var loppet lite längre än 10 km, 10.25 km enligt min pulsklocka. Och hade det varit exakt 10 km skulle jag sprungit på ca 44:50 (Jag höll koll när jag sprang). Så egentligen är jag väldigt nöjd med tiden ändå med tanke på förutsättningarna jag hade för dagen. Och varje gång kan ju inte gå som man har tänkt sig. :) Jag har trots allt förbättrat min tid med ca 22 min från förra året! Vilket jag är enormt stolt över! 
 
 
Jag rotade även fram en bild från förra året innan start på stadsloppet. Jag behöver inte säga vilken bild som är tagen för 1 år sedan va? ;) Det är helt sinnesjukt egentligen vilken skillnad det är på kroppen, och det är klart det går snabbare nu när jag inte har ca 50 kg extra vikt att släpa runt på. För jag hade god kondition redan då. Jag kom på en 64:e placering i damklassen av 1244 starter igår. Förra året kom jag på en 931 placering av 1186 starter med tiden 1:06:46. Så jag ska ju vara jäääääkligt nöjd och är det också!! Fy vad bra jag är!
 
För den nyfikne så finns förra årets "loppberättelse" att läsa här.

Kommentarer

Sara

2013-06-16 - 16:52:20
Hej Emma! Sinnesjuka bilder, man ser ju knappt att det är du på den vänstra. Spännade också att läsa dina inlägg från året och föregående år.... Nog har det hänt en hel del för dig. Du ska vara stolt.
Personligen kommer jag ingen vart med min tröning pga skador som hela tiden uppkommer vid löpning... Tiden nu ligger på ca 60 min och jag har ett mål att spronga under 1h... Men just nu känns det låååång väg dit. Jag önskar jag kunde göra dina framsteg inom året. (Jag har redan nu gått ner ca 20 kg fast på så lång tid som 2 år)... Heja dig!
Svar: Ja visst är det? Jag blir ju lite skraj själv med. Är det verkligen jag? Jag har inte riktigt vant mig vid mitt "nya" utseende i framför allt ansiktet än. Vad jobbigt med skadorna! :( Jag hoppas det löser sig snart. 60 min är ju inte dåligt heller, det tycker jag att du ska va grymt nöjd med. Men jag förstår om du vill bättra tiden. Fortsätt kämpa så ska du se att du når dina mål, och ta väl hand om dig så att skadorna inte blir bestående! <3
Emma Bertilsson

victoria

2013-06-16 - 17:46:18
Tack!! :) Jättenöjd med tanke på att jag inte ens va säker på att kunna springa dagen innan.
Här kan du se resultatlistan: http://www.emit.nu/resultat/karlstad/2013/ du fick jättebra placering! Jättebra tid ju! :)
Svar: Åh, ja då är det ju skitbra och starkt jobbat!!! Varför var du osäker om du skulle klara av att springa? Tack, jag såg det sen. Ja, det hade jag verkligen inte räknat med! Så kul! :D Och tack!
Emma Bertilsson

mari

2013-06-16 - 18:38:24
Ja, jag slutar då aldrig att förvånas. Du är grym !! Helt klart min bästa inspiration just nu = )
Svar: Vad gullig du är! Tusen tack! <3 och roligt att läsa. hihi.
Emma Bertilsson

victoria

2013-06-16 - 18:51:38
Jo jag var sjuk dagarna innan loppet. Jättetrött och hängig med världens huvudvärk m.m. så velade hit och dit hur jag skulle göra fram tills starten. Men hade inte ont i halsen eller sådär så jag bestämde mig för att springa :) var inte särskilt slut i mål så hade kunnat dra på mer men bättre att va rädd om kroppen sin :)

Saras Träningblogg

2013-06-16 - 21:05:41
Galet bra sprunget!! 22 minuter bättre ska du vara grymt stolt över!!
Svar: Tusen tusen tack! <3
Emma Bertilsson

Chris

2013-06-16 - 22:33:02
Du är otroligt inspirerande! Måste fråga dig, förstår att du tränar som en galning😉, och äter husmanskost. Men i samband med viktnedgången, har du räknat kalorier då?
Fortsatt lycka till, duktiga kvinna!
Svar: Tusen tusen tack! :) Nej, det har jag inte. Jag tror inte på sådant. Bara man rör på sig och äter efter sunt förnuft kommer man långt. :)
Emma Bertilsson

I

2013-06-17 - 14:02:28
Grattis till ett toppenlopp!!

Hittade din blogg för några månader sen och har läst ikapp om din resa, så grymt imponerande!! Och peppande! Jag har nu tränat regelbundet i över ett år men inte så intensivt som du, har gått ner bara sex kilo på den tiden men vet också varför (för lite motion i förhållande till det jag stoppat i munnen) och är ändå nöjd med det. Jag behöver gå ner tretton kilo till men känner ingen stress att det måste gå fort utan jag vill att det ska komma som en följd av en mer aktiv livsstil och på min resa är du en stor inspirationskälla!

Nu de sista tre månaderna har jag sprungit liter mer disciplinerat och lagt in både intervallpass och backpass och har nu klarat att springa 5 km på 33.30 som bäst (mot 36 min som bäst förra sommaren), ska fortsätta med löpningen och vill upp i milen under sommaren. Jag har som riktmärke att inte öka mer än 10% per vecka på passets längd (i km), hur gjorde du med det i början när du började springa?

Har du först tränat dig upp för att klara en distans och sen jobbat på farten eller hur har du gjort?

Och så undrar jag lite, du kan väl ändå inte väga 50 kg mer på bilden än idag? På bilden har du väl ändå redan gått ner en hel del, eller? För du ser ju absolut inte så stor ut som att du skulle ha 50 kg övervikt på kroppen!? Jag ser ut ungefär som du på vänstra bilden och jag har 13 kg kvar till 70 kg (till 173 cm)...;)

Lycka till med din fortsatta resa, hoppas du får chansen att jobba med träning och hälsa framöver precis som du önskar!
Svar: Tusen tusen tack! <33 Jag är faktiskt riktigt nöjd med tanke på den dagens förutsättningar. 6 kg är bättre än 0 kg. Du ska vara supernöjd! :D Det är bra att du låter det ta sin tid, varför stressa? Det gäller ju att hitta en livsstil som man kan tänka sig att leva med. Jag har skrivit om hur jag började min resa här: http://emmasviktiga.blogg.se/2012/november/my-story.html Och jo, det är ca 50 kg:s skillnad. Mycket döljs av den stora t-shirten som jag har på mig på vänsterbilden. Den är i strl xxl och av herrmodell. Jag hade gått ner ca 15 kg då redan men hade mycke kvar. ;)
Emma Bertilsson

Suz

2013-06-17 - 21:28:08
Helvete vilken förändring! Heja!
Svar: Tack! <33
Emma Bertilsson

pilla

2013-06-18 - 10:39:14
Oj vilken skillnad på bara ett år!

Frida Matsdotter

2013-06-18 - 20:46:43
Fantastiskt bra jobbat! =)
Svar: Tusen tusen tack! <3
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus