Göteborgsvarvet Seedningsloppet Gbg

 
Ja, ni som följer mig på Instagram (gilraen) vet ju redan hur det gick. Men jag tänkte dela med mig lite mer detaljerat här i bloggen också. :) I lördags eftermiddag åkte vi ned till Göteborg och sov över hos en kompis så att jag va utvilad till själva loppet. Vi stannade i Värnersborg och åt laddade upp med kinamat, wokad kyckling med champinjoner och babuskott för min del.
 
Väl på tävlingsdagen (igår) bjöd Göteborg på strålande sol och några plusgrader. Loppet hölls i frihamnen, så det blåste ju en del vilket gjorde det kyligt när man stod still. Men skulle man vänta sig något annat i en kuststad? ;) Hur som helst så mötte gulliga Emelie mig där, det var superkul och träffa henne och hon visade mig vägen till City Race Arena. Hon höll mig även sällskap fram till start i ca 2-3 timmar. Tusen tack Emelie! <3 Anledningen till varför jag var där så tidigt var för att jag var tvungen att hämta ut nr-lapp samt att jag inte visste vart de låg. Bättre för tidig än för sen så att säga.
 
När det började närma sig start så lämnade vi in mina överdragskläder och gick sedan till toaletterna. Helvete vilken kö! den var säkert 100 meter lång och det var 35 minuter kvar till start. Paniken i mig började komma eftersom jag var så kissnödig pga min nervositet. Klockan tickade och när det var 8 minuter kvar till start så fick jag komma in på toaletten. Sedan var det bara att springa till startfållan och hoppa över staketet och knö sig in i startledet 40-50 minuter. 1 minut senare gick starten. Puh! Jag hann i grevens tid! Detta ska jag helt klart ta med mig till riktiga göteborgsvarvet i Maj. 2 timmar innan start ska man ställa sig i kö för toa. Eller kanske ännu mer? Vad säger ni rutinerade?
 
När startskottet väl gått och jag var iväg så kände jag mig ruskigt taggad. Det var extremt trångt och jag hamnade ute i kanten vilket var bra, då kunde jag spurta om löpare allt eftersom jag hittade luckor. För jag gick in i den taktiken denna gång att ösa järnet i början. Tidigare har jag hållt igen. Så första 3 kilometrarna höll jag ett tempo på ca 14-15 km/h. Sedan började min mage säga ifrån lite och jag blev rädd att den skulle strula ännu mer, så då saktade jag ned lite och körde i 10 km/h någon kilometer innan jag ökade igen till runt 12 km/h och höll sedan ett jämt tempo fram till sista kilometern då jag märkte att jag kanske hade en möjlighet att ta mig under 50 min. 
 
Jag kom i mål på 48:07 min! FÖRTIOÅTTA MINUTER!!! Det är helt sanslöst galet bra! När jag åkte dit så vågade jag knappt hoppas på under 50 minuter, målet var under 55 då mitt gamla PB låg på 55:35 min från när jag var i Malaga i julas. Men då har jag ju iofs inte kört en mil sen dess och pressat mig heller utan bara korta sträckor på 3-5 km. Jag hade trott att jag skulle fått som bäst typ 49:50 min eller något. Men icke! Jag är så sjukt jävla stolt och nöjd över mig själv så att det inte finns. :)
 
48:07 min. Jag har svårt att svälja den siffran att jag, Emma Bertilsson faktiskt sprungit 1 mil på den tiden. För med tanke på att exakt 1 år tidigare på dagen, lördagen den 24e Mars 2012 sprang jag för första gången 5 km utan att stanna på tiden 36:38 min och var HELT död efter det. Då hade jag aldrig i min vildaste fantasi trott att jag exakt 1 år senare vid samma tidpunkt på dygnet skulle stå med en medalj i handen efter att nyss ha seedat till Göteborgsvarvet på den fantastiska tiden 48:07 min. Då fanns det verkligen inte i min tankebana att jag ens skulle delta i Göteborgsvarvet. Inte ens Karlstad Stadslopp på 1 mil. 1 mil kändes så otroligt långt borta.
 
Men nu står jag här, 1 år senare och kan kalla mig för stolt löpare. Jag är såå lycklig!

Kommentarer

Camilla

2013-03-25 - 17:24:23
Grattis till en jättebra tid.

Själv har jag inget mål med min tid på Göteborgsvarvet för jag har dragits med förkylningar och halsont och slemmigt i halsen i fyra månader i vinter. Mitt mål är att ta mej runt iaf för har bara tränat i en månad efter det. Kram!
Svar: Tack! :D Det är ju en superprestation att bara ta sig runt varvet så det målet är ju superbra! :D Det tror jag du klarar galant trots strulig vinter.
Emma Bertilsson

EmelieMaria - träning&annat

2013-03-25 - 18:09:05
Du är så himla bra!! Och det var så kul att träffa dig! Tänk nu är du ganska långt över medelsnittet på hur snabbt många springer, GRYM är du!! :D
Svar: Tusen tusen tack Emelie! :D Och desamma! Även om jag va rätt nervös. haha. :P Ja, de har jag faktiskt inte tänkt på. Vad är medelsnittet egentligen? Märkte iaf att jag var omgiven av typ bara män när jag sprang. Någon enstaka tjej också. Så kanske ligger något i de du säger.
Emma Bertilsson

Rebecka Vigren - Fotoblogg

2013-03-25 - 18:21:09
wow, det är en helt galen tid, sjukt bra jobbat!! Sprang ju min första femma igår och milen känns otroligt långt borta, men jag kände verkligen att jag bevisade en sak igår - jag kan!! Så nu är det bara att jobba och kämpa vidare, kanske en dag springer jag också milen på under 50 min ;)
Svar: Tusen tusen tack. :) Grymt jobbat av dig med och visst är de lite kul att de är samma datum. hihi. Jag tror säkert att du kommer att vara där jag är om ett år om du fortsätter. :)
Emma Bertilsson

Jannie

2013-03-25 - 18:35:39
Vad grym du är!
Svar: Tack! <3
Emma Bertilsson

Mari

2013-03-25 - 19:29:41
=) Underbara ord. jag hade samma problem med toabesöket, innan start. Men det fanns gott om toaletter kan jag säga, så jag hann... Men ja, stressa är ju inget man vill. Bra tid fick du också =)
Svar: Tusen tack! :) Jasså hade du? Hoppas du inte hade lika mycket panik till start som jag iaf. ;) Jag tyckte de va rätt få toalettet. Om jag ska jämföra med tidigare lopp jag varit på. Men men. Tusen tack! Du fick ju också en kanonbra tid. :) Bra kämpat!
Emma Bertilsson

Saras träningsblogg

2013-03-25 - 20:27:05
Shit va bra! Imponerade!! Grym du är :)
Svar: Tusen tack! <3
Emma Bertilsson

Kristina

2013-03-25 - 20:52:22
Fantastiskt jobbat! Vore kul att höra (läsa) hur du tränat för att komma dit du är?! Intervaller, bara löpning, långlopp, hur mkt liksom? Jag är idag ungefär där du var förra året, någon minut snabbare men skulle vilja så mycket mer. Vet inte hur jag ska göra bara, kroppen/konditionen verkar ha fastnat i samma läge och utvecklas inte.. :/
Svar: Tusen tack! :) Jag har skrivit lite om min resa och tips på dessa länkar:
http://emmasviktiga.blogg.se/2012/november/my-story.html
http://emmasviktiga.blogg.se/2012/july/traningstips.html

Dom är ju inte så nya nu men fortfarande är de så jag gjorde. :) Kanske skriver en ny version inom snar framtid för du är inte ensam om att undra. Lycka till med ditt löpande! Jag tror du klarar det.
Emma Bertilsson

Josefin Sjöberg

2013-03-25 - 21:46:50
Det är så sjukt grymt!
Svar: Tuusen tack! :)
Emma Bertilsson

Sanna Andersson

2013-03-25 - 23:39:50
om man börjar från noll och vill börja springa, har du något tips på hur man kan börja ? något mönster el sätt att tänka på ?
Svar: intervallen mellan att gå och springa. :) och ibörjan är de inte viktigt hur fort man springer så ta inte ut dig de första stegen.
Emma Bertilsson

Susanne

2013-03-26 - 07:53:47
Gud vad duktig du är!! Vilken tid!!! Och sjukt peppad blir jag, kan du så kan jag :)
Ska anmäla mig till Blodomloppet, 5km i aug. Det blir mitt mål för i år. Kram
Svar: Tusentack! :D Klart du kan! Låter som ett jättebra mål! Kämpa på! Jag tror på dig. :)
Emma Bertilsson

Mari

2013-03-26 - 09:09:54
Sv. Jag hann, hann till och med stå vid starten ett tag innan startskottet gick. Men när jag såg toakön blev jag förskräckt haha, men att gå var bara tvunget =). Men som sagt, dom får inte snåla med toaletter vid sådana evenemang. Tack fina du =)

Pierre

2013-03-26 - 09:15:45
Imponerande! Du har verkligen utvecklats snabbt och bra. Sa ju under 50 =) Du kommer nog komma in på runt 1:45 på göteborgsvarvet så bra som du kör på nu!
Svar: Tack! Ja, du sa ju det. Hihi. Mer än vad jag vågade tro på. Mja, sååå jäkla bra tror jag inte de kommer gå. Målet är under 2:10 men blir superglad om jag kommer under 2h. :)
Emma Bertilsson

Helena

2013-03-26 - 09:17:46
Grymt bra jobbat!!
:0)
Svar: Tusen tack! :D
Emma Bertilsson

Wilma Seger

2013-03-26 - 12:30:06
Åh vad kul att läsa :D. Grattis!
Svar: Tack! :D
Emma Bertilsson

Jannie

2013-03-27 - 22:29:45
Fasen vad grym du är! Vilken tid! GRATTIS! vi springer nog i någorlunda samma startgrupp på varvet sen :)
Svar: Tusen tusen tack! :D Vad roligt! Du får haffa mig om du skulle se mig. :) Innan eller efter start då. ;)
Emma Bertilsson

Josephine

2013-03-28 - 21:21:34
Alltså, hur glad blir en inte av det här inlägget?! Sjukt bra jobbat! Blir så jäkla inspirerad av ditt slit och dina framsteg :)
Svar: Men vad gullig du äääär! Tusen tack! Och vad roligt att du blir så inspirerad. Det glädjer mig verkligen! :D
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus