Göteborgsvarvet 2013

Så var dagen med stort D äntligen här, i ca 11 månader har jag tränat inför denna dag för att nå bästa möjliga resultat. Från början var målet att bara ta sig runt utan att stanna, men allt eftersom har kraven höjts och det slutliga målet blev att ta sig runt under 1h och 50 min. 
 
 
Jag började med att möta upp min fotovän och kollega Michaela som jag inte träffat på ca 2 år, hon hängde med mig till starten och tillbringade de sista 2,5h innan start tillsammans med mig. Alltid trevligt med sällskap. :) Vi fixade lite praktiska saker innan start (nummerlapp, väskinlämning, sista matpåfyllning, vätskepåfyllning och slutligen toalettbesök). Det var sjuuuukligt varmt. Runt 27 grader, stekande sol och superkvavt. Äkta sommarplåga! Så det blev mycket vattendrickande innan. Jag var även ute i god tid, 2h och 15 min för att vara exakt, så det blev mycket väntan i värmen. Men bättre för tidig än för sen. Eller hur? ;) 
 
 
Jag startade i startgrupp 11 (14.29) så jag gick till start så att jag var där ca 20 min innan. Jag hamnade inte långt fram och inte långt bak heller. Någonstans i mitten då jag trodde att det inte spelade någon roll eftersom de andra skulle va i samma nivå som mig, trodde jag... Starten gick och det gick i SNIGELFART (ca 9-10 km/h) de första kilometrarna, och det var OMÖJLIGT att springa om eftersom det var så proppat. Jag började bli allt mer och mer irriterad, jag ville ju komma in i mitt normala grundtempo. Men det gick ju sådär. Tillslut orkade jag inte vara schysst mer utan drog ut åt vänsterkanten och sprang om på väldigt smal marginal. Jag sprang om en efter en så jag tappade räkningen, totalt sprang jag väl om mellan 500-1000 under loppet och jag kan räkna antalet som sprang om mig på 2 händer. Så det säger väl lite om hur svårt det var för mig att hålla ett jämt tempo? De flesta var för sakta och det var jättesvårt att springa om eftersom de va så mycket folk. Det gjorde ju det inte bättre heller att folk sket i att hålla till höger när de ville gå/springa långsamt....

Hur som helst, efter några kilometer så hade jag sprungit om de långsammaste och det luckrade upp lite så att jag kunde gasa på och höll ett tempo på runt 13-14 km/h tills jag nådde hamnen. Där bröt ett åskoväder ut med hagelstorm och världens blåst! Jag har aldrig varit med om något liknande. INGEN såg något och alla sprang på varandra. Det var omöjligt att hålla ett högt tempo och jag fick back out/kom ur fokus och någon slags panikattack som var jätteläskig. Ni vet som när man tar en kalldusch och inte är beredd? Jag kippade efter handen och hade svårt att andas. Så jag var tvungen att stanna, vända ryggen till och ta några djupa andetag innan jag fortsatte. Det var många fler än jag som hade de problemet vill jag lova. Eftersom de ösregna var jag även livrädd att min mobil skulle paja som jag hade med mig i min magväska, så jag sprang upp på gräsmattan och grabbade tag i en systempåse som jag såg låg och skräpade i publikhavet och klädde in min väska lite snabbt i farten i den. Bättre det än inget liksom. Sedan sprang jag med systempåsen resterande 11-13 kilometrarna i handen, det måste sätt roligt ut. ;P

När stormen lagt sig kunde jag dra upp tempot igen och komma in i en bra rytm och andra andning. Jag fortsatte springa om man efter man (ja, jag såg nästan ingen kvinna längre. Bara någon enstaka). Broarna var min styrka, där sprang jag om flest människor och höll nästan dubbelt så högt tempo. Jag är ju van vid branta långa backar när jag tränar, så de var inget märkvärdigt för mig. 

Vid ca 7-8 km började jag känna av lite i mitt vänstra knä som jag haft problem med tidigare, men inte något spciellt så att jag skulle behöva dra ner på tempot eller avbryta. Däremot började de andra bli väldigt trötta massgrundtempot låg sjukligt lågt. Så det blev väldigt vårt att springa om, igen... Dessutom var det jättemånga som saktat av och gick (även i vänsterfil) och var ivägen. Jag försökte så gott jag kunde att hålla mitt tempo, men tillslut fick jag sänka motvilligt till ca 10-11 km/h. När det var 4 km kvar slog mjölksyran till i vaderna och låren. Men jag bet ihop och körde på ändå. Så illa var det inte. Dock blev det ingen spurt eftersom det var så sjukt svårt att springa om. Sista kilometern var en riktig plåga för lår och vader, jag hade svårt att hålla fokus också eftersom så många människor gett upp vid det här laget och gick. Jag ville gasa ännu mer men det gick inte. Tyvärr. När jag kom in på stadiumet så hade jag bara en sak i huvudet, mååååål! Och att jag skulle nå mitt tidsmål!
 
 
Jag kom i mål på tiden 1:49:02 som gav en 771:e placering av alla 64 000 startande. Med tanke på omständigheterna (värmen, ovädret, panikattacken, folkstockningen) så är jag enormt nöjd med min prestation. Min kropp samarbetade väl med mig idag och den kändes pigg och glad trots vårruset i förrgår. Hade det däremot varit bättre väderförhållanden och inte så mycket folkstockning så hade jag nog kommit in på under 1:45, men det får bli mitt mål nästa år. :)
 
Tänk, för 1 år sedan orkade nätt och jämt springa 1 mil och då på tiden 1h och 16 min. Detta hade jag då aldrig i min vildaste fantasi föreställt mig att jag skulle göra eller prestera idag. Jag är sååå stolt över mig själv. Jag är så BÄST i mina ögon just, och än är inte resan slut. För INGENTING är omöjligt, det kan jag skriva under på!
 
P.S. Jag vill även påpeka att jag inte har något emot att de flesta sprang sakta (i min plats), jag hamnade helt enkelt i fel startgrupp till vad jag klarar av att prestera. Alla de var såklart också jätteduktiga som orkade igenom loppet. Creds till er med! Men för mig som ville dra på var det lite frustrerande att inte kunna göra det.

Kommentarer

Hanna

2013-05-19 - 11:19:15
Du är så grymt duktig Emma! Och väldigt väldigt inspirerande. För 2 veckor sen sprang ja vårruset på 32:18. Ungefär som du för ett år sedan. Är sugen på milen senare i sommar. Kanske kan gå bra :)
Svar: Tusen tack Hanna! Vad roligt och läsa att du tycker de. Skitbra jobbat med Vårruset! Du kommer garanterat klara av milen i sommar och fortsätter träna och inte lägger löpningen på hyllan. :)
Emma Bertilsson

Anna madeinjapan.nu

2013-05-19 - 11:51:27
Du hade fixat 1.45 redan idag om det var bättre förutsättningar, så nog tycker jag du kan ha ett högre mål nästa år om du håller dig frisk & hel : ) Om du låg på 4.30 -4.62 min/km när du fick springa fritt och långsammare än 6min/km när folk var i vägen så har du ju många minuter du kan ta igen på att vara i en startgrupp som passar dig bättre. Sen slippa springa och leta efter systemetpåse, slippa panikattacken och förhoppsningsvis bättre yttre förutsättningar - då jäklar kommer du kapa tid : ) mina vänner som sprang bröt allihopa, den ena kollapsade en km från mål och vaknade upp på sjukhuset. Otroligt imponerand av alla er som kämpade! (Och jäääkligt avundsjuk då jag saknar att springa otroligt mycket!) Ta hand om dig, kram!
Svar: Jo, jag tror det jag med. Lite surt är det, det kan jag erkänna. Men jag är ändå supernöjd att jag klarade årets mål trots omständigheterna. Ja, att hoppa av banan för att grabba tag i en systemkasse var ju inte de jag räknat med att behöva göra. Men jag ville ju inte att min mobil skulle drukna. haha. Jag trodde inte jag skulle behöva klä in den i plastpåse som jag brukar, tji fick jag när jag sket i plastpåsen första gången. :P Oj, såpass. Men det förstår jag! Sista kilometern var tung för mig med. För benen främst. Nästa år kanske de är din tur då? :) Och då hoppas vi på bättre väder! Stor kram!
Emma Bertilsson

Mari

2013-05-19 - 11:56:15
Vilka ord, vilken känsla. Du är BÄST...sug åt dig ;) Underbar tid också.
Svar: Tack! <333
Emma Bertilsson

Lotta

2013-05-19 - 12:10:39
Hej!
Sprang själv Göteborgsvarvet igår och känner igen din beskrivning totalt. Upplevde redan tidigt i loppet att folk sprang långsamt eller gick och att det var enormt ryckigt lopp. Så här har jag inte upplevt att det varit tidigare men det beror nog på väderförhållandena som inte var så gynnsamma i denna värmen och sen hagelskur. Du gjorde en kanontid trots allt. Man får lägga ribban lite lägre och anpassa sig efter förhållandena. Många som sprungit med bra tider innan har lagt på 6-10 minuter på sin tid så var nöjd med det du presterat!!
Svar: Skönt och höra att de inte bara var jag som upplevde de. Jag har ju inget annat år att jämföra med men vad jag har hört av andra har det varit superlätt att springa om tidigare år. Men det var de ju verkligen inte iår. De är nog som du sa att de berodde på värderförhållandena. Dock påverka inte det mig så jättejättemycket då jag är väldigt tålig har jag märkt. Dessutom tränar jag oavsett väder och det har ju hänt en hel del gånger när jag varit ute på långdistans att det varit skitväder liksom igår och värre. Men jag är grymt nöjd. :) Hoppas de gick bra för dig med trots väderförhållandena.
Emma Bertilsson

Linda

2013-05-19 - 12:29:22
Shit va grymt gjort! Jag är så impad av dig Emma :) Själv har jag just startat om min löpträning efter ett mindre uppehåll och nu vill jag verkligen få rutin på det och lyckas med milen. Idag blir de en kortis på 3km bara, då mina ben fortfarande är lite "trötta" efter styrkepasset :P
Svar: Tusen tack Linda! :D Vad roligt att du med vill ta tag i löpandet nu. Det är verkligen härligt när det inte är som igår, världens sämsta väderförhållanden. ;)
Emma Bertilsson

Anna madeinjapan.nu

2013-05-19 - 13:55:38
Jag tycker du ska vara stolt över din tid även om det hade varit folktomt och perfekta förhållanden :) Jag vill väldigt gärna springa Göteborgsvarvet, kanske blir det nästa år. Just nu hoppas jag på att vila bort lite smärta i benen så jag kanske kan börja träna inför Lidingöloppet. Så otroligt frustrerande, men jag ska inte klaga, kan träna annat fullt ut : ) Som sagt, grymt jobbat! Kram!
Svar: Ja, jag nådde ju mitt mål som var under 1:50 så jag är jättenöjd oavsett. :) De låter bra! Håller tummarna att smärtan i benen försvinner snart så att du kan va med i lidingöloppet. :)
Emma Bertilsson

fight4fit

2013-05-19 - 19:42:22
Vilken prestation! Du måste vara sjukt stolt över dig själv och det borde du verkligen vara!

Emeli

2013-05-19 - 20:43:13
Grymt bra jobbat!

JUNITJEJ

2013-05-19 - 21:51:21
Imponerande!! Vilken bra tid! Bra kämpat!
Svar: Tusen tack! :D
Emma Bertilsson

Josephine

2013-05-20 - 09:31:53
Du är så duktig! Stort grattis! Jag har skrivit det förut men jag måste skriva det igen, du är en så jäkla stor inspirationskälla med din kämpaglöd :) kul också att du delar med dig så mycket av dina tankar och analyser efter dina lopp, det är väldigt intressant att läsa om.
Svar: Tusen tusen tack! :) Vad roligt att du tycker det! Det gör att jag vill fortsätta skriva och analysera här i bloggen om mina lopp, mål och upplevelser. :)
Emma Bertilsson

Anonym

2013-05-20 - 17:17:40
placering 771 i kvinnoklassen, inte av alla som sprang.

Camilla

2013-05-20 - 21:22:47
Grymt bra jobbet! Jobbigt för dej att vilja hålla ett högre tempo men inte kunna pga omständigheterna runt omkring.

Jag är jättenöjd med min tid men det är långt ifrån din. Det var även mitt första Göteborgsvarv och inte kunnat träna helt ordentligt men jag klarade av det ändå :).

Kram!
Svar: Tusen tack Camilla! Ja, det var lite jobbigt. Men nu hoppas jag att jag får en bättre startgrupp till nästa år. :) Äh, så länge man är nöjd med vad man presterat så är tiden inte så viktig. Du gjorde också ett kanonbra jobb! Alla som tog sig igenom utan att bryta den dagen ska ha en eloge!
Emma Bertilsson

Erika

2013-05-21 - 11:59:07
Emma! Du är så grym. Och vad du presterade här i Göteborg. Du inspirerar mig och många andra och det är så roligt att du delar med dig, för man känner igen sig. Vid tiden då haglet kom var jag på jobbet och tänkte på alla som sprang loppet, ni gjorde det så bra i värmen! Nu är tempen nere på 20 igen ;) Den toppade bara de två dagarna. Heja dig! Och den där tiden och placeringen kommer du ha hela livet, det kan ingen ta ifrån dig. Imponerande :)
Svar: Tusen tack Erika! Det var nog både den värsta löprundan jag gjort någonsin och den bästa. Sjukt roligt, så jag ser redan fram emot nästa år och ska anmäla mig till nästa års upplaga redan på fredag. :)
Emma Bertilsson

Anna Holm

2013-05-23 - 22:15:06
Grattis!! :D Vilken utveckling, bra jobbat! :D
Svar: Tusen tusen tack Anna! :)
Emma Bertilsson

Emelie Petersson

2013-05-23 - 22:15:44
Vilken härlig blogg du har :-)
Bra jobbat :-)
Svar: Tusen tack! :)
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus