Jag ska börja med yoga!



Tidigare har jag sagt att yoga verkligen inte är något för mig, jag var t.ex. på ett yogapass på Friskis för lite mer än 1 år sedan som jag verkligen inte förstod poängen med. (Läs här) Men från och med idag tänkte jag ge yoga en ny chans, fast denna gången ska jag lära mig själv hemifrån. Jag har läst mycket om att det ska vara bra för löpare, och jag är ju en långdistanslöpare, för att mjuka upp benen. Framför allt säte och baksida lår. Jag känner nämligen själv att jag är mycket stel i dessa muskler.
 
Nu är ju jag så låååångt ifrån ett proffs jag kan komma, men drömmen vore ju att kunna bli lika bra som tjejen i videon ovan. Iaf hälften så bra. ;) Dock lär det nog ta mååånga år att ens komma i närheten, om jag inte tröttnar påvägen. Mitt mål med yogan är att hitta friden i den, avslappning samt få kroppskontroll, balans, smidighet och bålstyrka.
 
Jag tänkte iaf börja med att utöva yoga minst 20 minuter varje dag och efter VARJE träningspass, framförallt efter löpning.
 
Någon av er läsare som utövar yoga och vad tycker ni om det?

Kommentarer

Saras Träningblogg

2013-10-27 - 18:57:31
Åh Yoga alltså!! Jag får en sådan där "borde men har inte lust känsla" när jag tänker på yoga. Men kanske ska ge det en chans någon gång ;)
Svar: Jag har samma känsla. men jag har redan övervunnit den en gång, så då ska det nog inte vara omöjligt att göra det en gång till. :)
Emma Bertilsson

Jennifer

2013-10-27 - 20:55:08
Imponerande! Man kan ju dock undra vad det tillför att hon tränar i trosor å BH 😉
Svar: Man ser det man vill se också. ;) Jag ser en sjukt duktig tjej, så för mig spelar det ingen roll om hon har helkroppsstrumpa eller bh+trosa.
Emma Bertilsson

Wilma

2013-10-28 - 10:47:51
Shit vad häftigt! Man vill ju börja träna NU. Dela gärna med dig om hur du börjar :D. Något typ av mål av träningen för mig är att kunna stå på händer någon gång i livet ^^.
Svar: Visst vill man!?!! :D mina mål står i texten ovan. :)
Emma Bertilsson

Malin Jönsson

2013-10-28 - 11:31:05
Härligt att du ska ge det ett nytt försök. :)
Det är så härligt med yoga, man blir lugn i själen och sen mer rörlig i hela kroppen. Jag körde yoga en gång i veckan ungefär innan sommaren, men sen under sommaren blev det ingen eftersom Friskis inte hade något pass och det fick jag självklart ångra att jag inte fortsatte på egen hand, för när jag började igen var jag näst intill lika stel som ett kylskåp igen. Vilket känns ganska jobbigt, men jag ska ta mig tillbaka. :)

Om du inte ger upp så tror jag att yogan kommer att vara till en stor fördel för dig, inte bara till löpningen utan även i vardagslivet. :)
Svar: Jag håller med dig. :) Nu har jag lärt mig mer och mer att slappna av till yogan. Jag känner mig redan rätt mycket smidigare mot förut. eller så är det inbillning bara. Jag har jobbat ganska mycket med smidighet de senaste veckorna som inte varit yogarelaterat. Samt fått massage 1 gång i veckan. :P
Emma Bertilsson

Jennifer

2013-10-28 - 15:40:31
Shit vad sugen man blev på att börja när man såg den där videon! Har blivit jättetaggad och inspirerad på att klara av crowpose snyggt på senare tid. Men kan du inte lägga upp en video där du visar hur du gör när du tränar yoga? Har du ett program du kör efter eller har du valt ut några poser som du vill klara av som du övar på eller hur gör du? Den där tjejen hade ju sjukt snyggt flyt mellan alla poser och skulle jag försöka mig på yoga skulle jag nog bara ha tålamod till att försöka lära mig en pose i taget.
Svar: Börja!!! :D Alltså jag är ju en supernybörjare så att lägga upp en video vill jag nog inte än, har liksom inte ens satte ihop ett eget program utan bara gör något på måfå. Sen ser det nog inte så grasiöst ut som jag tror. haha.
Emma Bertilsson

Mari

2013-10-28 - 20:44:00
Jag testade själv för första gången, för några veckor sedan, Kroppen jublade =)
Svar: Härligt och höra! Fortsätt så! :D
Emma Bertilsson

Emy

2013-10-28 - 21:37:46
Jag har haft ungefär samma inställning som du. Har försökt gå på de yogapass som Friskis har, men tycker inte om konceptet riktigt - det är lite för mycket andning och för få positioner som verkligen utmanar rörlighet, smidighet och muskeluthållighet. Men då jag flyttade och började träna på ett nytt gym så har jag även provat på den yoga de erbjuder, samt bodybalance-konceptet. Båda passar mig väldigt bra, särskilt tycker jag om att gå på det på morgonen/förmiddagen, vilket ger en fantastisk start på dagen. Yogan är utmanande och ändå lite svettig och avslappningen på slutet är ju guld. Så det kan varmt rekommenderas att testa nya koncept eller yogapass på andra träningsanläggningar (trots att Friskis självklart alltid kommer att ha störst plats i mitt hjärta).
:)
Svar: Jag håller med dig, och alldeles för mycket flum så jag börjar gapskratta när det är meningen att man ska vara seriös. I övrigt tycker jag dock att friskis har riktigt bra pass. :) Ja, yogan är lagom man man vill ha vilodag men ändå röra på sig lite tycker jag.
Emma Bertilsson

Z

2013-10-28 - 23:18:05
Åh va kul att du gav det en andra chans =D
Jag gick på yoga tills i våras på Nordic wellness, den bra yoga instruktören slutade så sen dess har det inte blivit något, men hoppas kunna börja snart igen på ett annat ställe och då jäklar ska jag bli lika grym som Briohny och Dice!(okey kanske inte riktigt men ändå haha)
Svar: Ja, mycket beror på instruktören hur bra passet är. och övning ger ju färdighet! :D
Emma Bertilsson

Elin

2013-10-30 - 19:13:00
Du kommer INTE ångra dig! :)
Svar: Jag hoppas inte de. :) Än har jag inte gjort de iaf.
Emma Bertilsson

Linda

2013-11-03 - 21:03:09
Jag gillar yoga! Jag kommer ihåg när jag prövade det första gången, det var på idrotten i skolan och en elev blev så avslappnad och somnade! :) Önskar dock att jag hade inspirationen till att utföra yoga oftare än vad jag gör nu.. :)

Matilda

2013-11-30 - 16:08:52
Bra beslut, yoga är underbart! Jag kör bara hemma, som du, för att slippa jämföra mig med andra och känna mig "sämre" än någon annan (jag är stel som ett kylskåp). Yoga är ju något man gör för sig själv, för att lära känna sin egen kropp och ta hand om den :)

Jag började faktiskt med yoga efter att ha sett den videon i inlägget! Tjejen i videon är en av de mest eftertraktade yogalärarna i USA, om jag inte minns fel, och undervisar på det prestigefyllda gymmet Equinox. Varje gång tvivlar på yoga och inte tycker att jag kommer någon vart, kollar jag på den videon och får ny inspiration igen! Inget är omöjligt! :)

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus