Nytt gymkort & uppladdning inför lidingö!

 
Dagarna bara rusar förbi, jag har verkligen svårt att hinna med allt. Men jag hoppas att det lugnar ned sig snart. :) Nu undrar ni säkert vad jag har gjort sedan senast jag skrev och jag kan väl dra det i sin korthet.
 
I måndags provtränade jag på ett nytt gym, ACTIC som ligger vägg i vägg med badhuset här i Karlstad. Skaffar man gymkort hos ACTIC får man alltså även tillgång till badhusets motionssimsbassänger i priset. Detta är vad som har lockat mig mest, planen är att jag ska kunna träna crawl och även lite i gymmet innan jag åker till skolan på vardagarna i vinter. Gymmet var fräscht och fint, så nu har jag skaffat gymkort! Idag var jag där för första gången utan PT (alla får en gratis PT-timme första gången) och det kändes superbra. Jag köpte även en baddräkt på Stadium (se höger bild) så till veckan ska jag även prova badet. :)
 
Igår var jag på Kostdoktorns föreläsning om LCHF. Andreas (föreläsaren) brinner verkligen för LCHF och alla dess fördelar vilket var kul och lyssna på eftersom jag själv är väldigt anti alla dieter. Jag har dessutom själv kört strikt LCHF under en längre period (8 månader) som slutade med magsår, men det är en annan historia. Föreläsningen var bra, men jag tyckte han glömde mycket viktig fakta vad som händer i kroppen (speciellt levern) om man utesluter kolhydrater helt. Han tog heller inte upp några biverkningar som är mycket vanligt att få den första tiden. Men det är ju klart, man tjänar ju inte pengar på att berätta det negativa i en produkt/vara/tjänst och i detta fall diet. :P Jag tror säkert det är en superbra rivstart för den som är överviktig med eller har stor risk för vällevnadssjukdomar (speciellt fetma och diabetes 2). Men jag tror inte på strikt LCHF under en längre period eller livet ut. Möjligen liberal lchf men det är tveksamt. Mina matvanor liknar mest liberal lchf, så det är väl därför jag tycker det är mer okej. För mig skulle LCHF inte fungera över huvud taget idag i och med att jag springer på så hög nivå, då behöver min kropp kolhydrater för att klara av den extrema påfrestningen. 
 
På söndag är det dags för Lidingö tjejlopp! Jag börjar bli riktigt taggad och det ska bli superkul! Nu väntar 2 dagars vila (utöver skolans träning imorgon). Detta är ju sista delen i tjejklassikern!!!! WOHOOO!

Kommentarer

Sanne

2013-09-26 - 17:32:35
Hej!
Jag bor typ granne med actic , men tränar på sats Färjestad. Har de gruppträning på actic? :)
Svar: Japp, de har börjat med gruppträningar nu. :)
Emma Bertilsson

mari

2013-09-26 - 18:19:54
Kloka ord kring dieten där. Och du, Lycka till på loppet nu =)

Therese

2013-09-27 - 09:57:16
Du verkar himla insnöad på det där "anti-dieter". Du vet att ditt sätt att äta är en diet va? Alla har en diet. Alla är olika. Om du skulle ge råd till en metabolt sjuk person i framtiden när du är klar med din utbildning att äta fettsnålt och fiberrikt skulle du göra stor skada. Kanske dags att öppna ögonen och se att kolhydrater inte passar för alla? Det är inte ens något essentiellt för människor. Läs några vetenskapliga rapporter om fruktosens påverkan på levern till exempel. För DIG, som tränar otroligt mycket och har en bra insulinkänslighet funkar det kanske, men inte för vissa andra.

Sen måste jag bara upplysa om att magsår orsakas oftast av en bakterie, inte ett kostupplägg ;)
Även antiinflammatoriska läkemedel kan ge magsår, vilket du kanske käkade mot din inflammatoriska sjukdom?
Svar: Som jag nämde klart och tydligt i texten är de va jag tror på. Precis som att kostdoktorn är insnöad på sin LCHF. Är inte de dags för honom att öppna ögonen då med? Alla är insnöade på sin sak. Och jag nämde i texten att detta gäller mig och mina åsikter, det betyder absolut inte att jag garanterat kommer rekommendera min kost till alla. För de har jag kunskapen att veta att alla är olika. Och nej jag åt ingen medicin under LCHF perioden och de va ju konstigt att läkarna sa att magsåret berodde främst av min kost. Isf hade jag en läkare med okunskap. Alla har en åsikt, alla har något att tro på. Allt handlar om att hitta något som passar en själv, som du också säger. Jag tror mycket väl att LCHF passar de med eller påväg att få välevnadssjukdom som jag också nämnde.
Emma Bertilsson

Ljungdahlskan

2013-09-29 - 11:56:28
Jag tror inte heller på extrem lchf. Jag äter lite liknande dig, liberal lchf. Det mår jag bra av. Mycket faller bort för mig när jag är glutenintollerant och tycker inte om eller ids inte att göra glutenfria alternativ. Lättare att helt skippa. Och mår inte bra av glutenfria mjöl heller så då får det vara. Finns mycket annat gott att äta här i världen. Lyssnade på en föreläsning kostdoktorn hade på youtube. Intressant. Jag tror egentligen mest på att äta rena livsmedel och inte med massor med E-ämnen och annat "skit" dom stoppar i maten.
Svar: Jag tror som du att äta livsmedel utan massa e-ämnen. men jag håller inte med om att "riktig mat" enbart är det kostdoktorn förespråkar. Alltså kost som går tillbaka till stenåldern och längre. Jag tror att våra kroppar behöver potatis och någon kolhydratskälla eftersom de är modifierade till att behöva det. däremot kan jag hålla med om att den här "lighttrenden" på 30 år har ställt till det enormt. Jag tror på kosten vi hade för ca 40-60 år sedan med en aning modifiering. :) Riktig husman.
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus