30 km morgonlöpning i solsken



Idag ställde jag faktiskt klockan för första gången på mycket länge och strax efter 7 var jag iväg ut på ett långpass löpning. Målet med dagens runda var minst 2 mil och att kropp och själ skulle kännas bra med tanke på min rumpskada jag hade för några veckor sedan. 

Jag inledde rundan med att hålla mig i zon 2 (ca 5:20 km/min). Efter ca 11 km mötte jag upp min vän Sara och då sänkte vi tempot till ett go-tempo som även passade henne (ca 6:00 km/min). Sara höll mig sällskap i ytterligare ca 11 km där vi prata om allt mellan himmel och gjord. När jag sedan "vinkade av" henne och begav mig hemåt dom sista 8 km så kände jag mig oförskämt pigg, så jag bestämde mig för att göra en fartökning till det tempo jag önskar att jag kan hålla på Stockholm Marathon. Nämligen 4:40-4:50 min/km. Jag höll tempot hela vägen hem trots uppförsbacke sista halvan så jag är enormt nöjd. 

Ännu mer nöjd är jag över att när jag sprungit 30 km och var klar så kände jag att jag lätt kunde fortsätta minst 1 mil till. Vilket är en känsla jag verkligen älskar! Dessutom så hade jag absolut inga som helst känningar av min rumpskada.

Så nu är jag verkligen i marathonform! 34 dagar kvar... :D

Kommentarer

Elsa

2014-04-27 - 18:21:05
Hej Emma! Jag är verkligen imponerad av din löpning! Jag är en tjej som tränat löpning i ca 4 år från och till lite mer seriöst! Har sprungit några halvmaraton men inte längre än så! De senaste 2 månaderna har jag börjat jogga lite mer, jag känner min kropp bra och vet när det behöver vila med mera, tränar även samtliga muskelgrupper på gym så med andra ord älskar jag löpning och annan slags träning! De senaste dagarna har jag blivit "tvungen" att jogga i backar då där jag befinner mig nu och även nextkommande vecka består av backar. Min fråga som jag nu tänkte ställa är att jag vaknade igår upp med ont i insidan av knät, jag förstår att jag ej ska jogga men har du tips på stretching/övningar jag kan göra? (För tillfället stretchar jag hamstring, framsida lår och vader och masserar knät) Jag har känningar i knät lite hela tiden men mest när jag vrider på benet! Jag befinner mig inte i Sverige och kommer ej göra det de kommande 2 månaderna så att kontakta en sjukgymnast är inte det lättaste.. Jag har aldrig förr haft problem med knän eller andra muskelgrupper pga överansträngning eller träning men skulle gissa på att det är något sånt jag drabbats av nu pga av alla backar! Är det endast vila som gäller eller är promenader att rekommendera? Förstår om det är svårt att svara på detta men om du har några tips så skulle det uppskattas! Lycka till med löpningen!
Svar: Som du själv skriver så har du ju räknat ut svaret själv. Nämligen att backarna är boven. Mitt bästa tips är att först vila ut skadan och sedan dra ned på träningen alt. gå i backarna och öka succesivt. Förutom att stretcha de du redan stretchar så rekommenderar jag att stretcha säte och senan på utsida lår. Senan kan vara svår att stretcha men ta då t.ex. en fylld petflaska eller brödkavel, ligg på golvet och rulla utsida lår på den fram och tillbaka. :) Lycka till!
Emma Bertilsson

Saras Träningsblogg

2014-04-27 - 21:05:13
Grymt bra sprunget!
Ett loppsomjag tror skulle passa dig som jag fick göra igår på min möhippa! Tough viking! Galet roligt var det!vilken utmaning! Du bara MÅSTE testa! Du som både är snabb och stark!
Svar: Tusen tack Sara! Jag hade faktiskt tänkt köra tough viking med en kompis iår i stockholm, men det blev inte så då hon fick förhinder. Men nästa år kanske. :) Det verkar ju galet kul! Dock kan jag inte dra upp min egen kropp eller armgång. Så jättestark är jag inte. ;P
Emma Bertilsson

Denise

2014-04-30 - 11:13:04
Inspirerande att läsa att du nu orkar springa så långt. Önskar att jag hade lite mer kämparglöd och orkar springa mer än 2km :( haha

Alice

2014-04-30 - 11:23:50
Oj vad duktig du är själv håller jag mig till under en mil och intervall löpning hihi :)

Emelie

2014-04-30 - 14:30:10
Wow, imponerande vad du klarar av :)! Älskar löpning själv men har aldrig vågar mig upp i den där distansen...
Svar: Tusen tusen tack! <3 Det krävs ju många mil i benen för att klara så långa distanser. Men jag tids nog kommer även du klara det om du vill. :)
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus