Crawlträning och piriformis

 
Igår kom min nya träningsbaddräkt på posten och den satt som ett smäck. :) Snygg är den också. Efter att jag kände av lite i höger skinka igår efter tröskelpasset (tror det är piriformismuskeln) så bestämde jag mig för att ta en vila från löpandet i några dagar, när skinkan känns bra ska jag satsa på att bygga upp muskulaturen i baksida lår och sätesmuskel. Hur som helst så kunde jag inte låta bli att inviga träningsbaddräkten idag så det blev en tur till badhuset. Simning är ju en väldigt skonsam sport och jag kände inte av något alls i piriformis (gör det bara i vissa lägen) så det kändes skönt. 
 
Dagens träning tränade jag på sammansatt crawl och voltvändning. Så jag körde 50 meter innan vila. Det gick över förväntan bra. :) Men mina vändningar är inte speciellt smidiga, dock kommer jag ju runt iaf. Och det gäller väl bara att nöta. Om någon har tips på hur man ska göra med armarna undertiden samt hur och när man snurrar runt för att hamna på "mage" igen efter voltvändningen så får ni gärna dela med dig.

Kommentarer

Saras Träningblogg

2014-02-27 - 16:41:53
Snygg Baddräkt! Körde du halvvasan i Onsdags?
Svar: Tack! ☺️ nej, jag avslutar med halvvasan nästa år. 😊 åkte du?
Emma Bertilsson

Alex

2014-02-27 - 17:35:22
Nu har jag ju lärt mig voltvändningar själv och vet inte alls om jag gör rätt, men för att hamna på mage igen så twistar jag liksom samtidigt som jag vecklar ut igen. Tror det blir efter att jag skjutit ifrån med benen.
Svar: Hm, okej.... Jag förstår inte riktigt men kanske kan hitta nått på youtube. Allt finns ju där typ. :) men tack för ditt tips. Jag har vänt en bra bit efter att jag skjutit ifrån och de segar ju upp farten....
Emma Bertilsson

Matilda

2014-02-27 - 18:57:15
http://www.youtube.com/watch?v=71zQHpPb1C4

Här är en bra video på voltvändning, när man börjar simma efter voltvändningar används kickar för att snabbt komma upp till ytan igen. Det behöver inte du göra, men om du provar och känner att det är mycket lättare så simma så om du vill :)

En bra övning om man är minst tre personer som simmar tillsammans är att en simmar mot väggen, sedan är en person på varje sida och dem tar tag i varsin hand och håller kvar armarna så de inte viftar omkring i vändningen. Kan kännas lite obehagligt första gången.

Anonym

2014-02-28 - 09:56:08
Jag har simmat i många år tidigare, för att komma runt snabbt och smidigt vik in hakan mot bröstet och tryck ner bröstkorgen, armarna kan du hjälpa till lite grann med för att komma runt. För att sedan komma över mage börjar du rotera runt så fort du skjuter iväg från väggen.

Mathilda

2014-02-28 - 21:56:25
När du skjuter ifrån efter en voltvändning ska du vara i ryggläge, sedan ska du göra fjärilskickar (men du kanske inte har lärt dig sådana än?) samtidigt som du vrider över kroppen till magläge. Sedan fortsätter du att kicka under vattnet tills du är så pass nära ytan att du nästan ska dra ditt första armtag- då börjar du sparka med benen istället. Armarna drar du ner innan du vänder och håller längs med sidorna när du gör vändningen, för att sedan dra upp och sätta i streamline när du skjuter ifrån från kanten. Det är så jag fått lära mig iaf. :) Den här videon tyckte jag var väldigt bra, om du inte redan sett den --> http://www.youtube.com/watch?v=fALuFGfzWjo

Vet inte om det var till nån hjälp, men du inspirerar mig så mycket när det gäller löpning att jag gärna vill dela med mig av mina tips till dig när det gäller simning! :)
Svar: Tusen tack Mathilda för dina råd! Fjärilskickar kan jag inte än utan kör sparkar. Jag har fortfarande lite problem med en avslappnad höft. ;P
Emma Bertilsson

JUNITJEJ

2014-03-01 - 20:24:18
Vilken snygg baddräkt!

Karin

2014-03-04 - 16:54:27
Det här videon är den jag tycker visar bäst på hur du ska göra, när du ska vrida dig och vad du ska göra med armarna:

http://youtu.be/6PLzMGWzNC0

en bra grej är att träna Voltvändningarna speparat ett par gånger, man har ju så mycket andra grejer att tänka på när man är ny på frisim.

Lycka till - kör hårt!
Svar: Tusen tack Karin för tipsen och videon! Känner mig liiiite klokare ändå. :) det går iaf något bättre gång för gång och de är ju bra. :)
Emma Bertilsson

Linn

2014-03-09 - 18:30:16
Hej! Vad kul att du har kommit igång med simningen, heja dig! Jag simtränar själv på elitnivå och tycker det är jättekul. Armarna ska du ha vid sidan av kroppen, stilla. När du gjort volten så skjuter du ifrån på ryggen för att, innan du kommer upp till ytan, kicka dig runt. Ett tips när du gör volten är att titta på naveln så att du blir så liten som möjligt. Hoppas det här hjälpte, kram!
Svar: Tusen tack Linn för dina tips! Jag har tänkt lite på dem och de r faktiskt något bättre, även om jag har många volter kvar att nöta innan de sitter. ;P att titta på naveln funka för det mesta mycket bra!
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus