Första "riktiga" tröskelpasset

 
Nu är det nästan exakt 17 veckor kvar då startskottet till Stockholm Marathon skjuts av. Det innebär att det är HÖG tid att lägga på ett kål med träningen om jag vill komma runt utan att ligga på sjukan efter. Så från och med idag har jag påbörjat mitt maratonschema. Tidigare i höst har jag fokuserat på ökad maximal syreupptagningsförmåga och lokal uthållighet. Nu går jag över till att fokusera på lokal uthållighet, tempouthållighet och samtidigt fortsätta öka maxial syreupptagningsförmåga. Det ska bli sjukt spännande. Speciellt med min nya pulsklocka som jag trivs sjukt bra med. :)
 
Idag stod det tröskelpass på schemat. Mitt allra första "riktiga" tröskelpass och då med min nya pulsklocka. Syftet med tröskelpassen är att förskjuta de anaeroba energiprocesserna (då mjölksyra bildas) högre upp i mitt pulsspann. Det innebär att jag kan springa i samma hastighet fast med en lägre mjölksyraproduktion, det vill säga -> jag får högre kapacitet.
 
Såhär vad passet uppbyggt:
Uppvärmning: 15 min jogg i pulszon 2-3
Arbete: 8x6 min i pulszon 4 (siktade på runt 170)
Nedvarvning: 15 min jogg i pulszon 2-3
Återhätning: gång 2-3 min, stretching och ett varmt bad
 
Passet gick riktigt bra mot min förväntan. De första 4 intervallerna kändes mycket lätta men sedan slog moder natur till. Det började ösregna (nedkylt regn) som snart övergick till töregn efter ca 20 min in i träningen. Men som ni säkert vet är jag sjukt envis och gav mig fan på att genomföra passet ändå. Det resluterade i att jag blev genomdränkt och jättekall när jag klev innanför dörren. Så då var jag riktigt glad att vi äger ett badkar som jag kunde krypa ned i för att återfå värmen i kroppen. :)
 
Det var sjukt intressant att kolla pulskurvorna och all övrig info i datorn sedan och jag tänkte dela med mig av dem här:
 
 
Den rösa linjen visar pulsen. Det är jättesvårt att ligga på en stadig puls mellan 165-171 eftersom det inte skiljer många pulsslag, men jag tycker att jag lyckades rätt bra med det. Det var vid några få tillfällen som jag snuddade över till zon 5, men det var bara i några sek. I mitten ser ni att det blev en lite längre återhämtning, det beror på att jag var tvungen att springa upp i lägenheten och hämta en plastpåse till min gps-sändare så att den inte skulle dränkas av allt regn. Jag ville inte riskera att den gick sönder. :P
 
Träningsdata:
Sträcka: 17,19 km
Träningstid: 1h 33 min 3 sek
Snittpuls: 161
Maxpuls: 173
Snitthastighet: 11 km/h
Maxhastighet: 16,4 km/h
Snittempo: 5:24 min/km
Maxtempo: 3:41 min/km
Kalorier: 1378
Procent fett av kalorierna: 14%

Kommentarer

lina

2014-01-07 - 13:09:02
Hej Emma! Har följt din blogg et bra tag nu, och undrar bara en sak: hur lång tid tog det för dig att träna upp dig till at tåla långa pass (typ 22 km)?

Jag själv sprang min första halvmara i fjol, och mina ben gick sönder, ungefär. Mina knän gjorde jätteont, samma med mina fötter. Men det gick ju över :)

Är det så att man bara får vänja kroppen (och benen) på längre och längre pass, eller kommer jag alltid känna så efter långa pass, tror du? Tacksam för svar! :)


Svar: Hej Lina! Det tog väl kanske 1 år, men lik som dig fick jag också ont i knäna ibörjan. Men det vet jag nu berodde på att jag dels hade totalt fel löpsteg och även ett inåtroterande ben (höger) som gjorde att jag fick löparknä. Båda sakerna har jag jobbat med och idag känner jag inget. Jag har också ökar succesivt med kilometrarna. Skynda långsamt som de säger. ;) Gör de ont ska du inte fortsätta, försök istället att lösa problemet (vad orsaker ditt knäont) och börja på ny kula när det känns bra.
Emma Bertilsson

Linda

2014-01-07 - 22:06:56
Hej!

Jag tränar för Riga Marathon och har just börjat följa dig som inspiration.
Jag skulle uppskatta om du kunde dela med dig av ditt träningsprogram, typ din planering :), så jag kan apa efter :).
Svar: Hej! Vad roligt! :D Någon gång vill jag med springa marathon i utlandet. :) Mitt träningsprogram är väldigt individuellt anpassat efter mig så tror ingen annan får speciellt mycket nytta av de. De är pulsbaserat efter min mjölksyratröskel och vad jag behöver träna på. :) Men det kommer dyka upp en del pass jag kört i bloggen hur jag lägger upp dem, och många pass upprepar jag ju så håll utkik efter de. :)
Emma Bertilsson

Anonym

2014-01-07 - 22:16:54
Vilket program kör du?
Svar: Ett egetkomponerat. :)
Emma Bertilsson

Louise

2014-01-09 - 00:02:58
Måste bara säga vilken otrolig förebild du är för mig. Har precis börjat min egen resa mot att må bättre och bli normalviktig och det hjälper mig sjukt mycket att läsa på din blogg och se att det verkligen är möjligt.

Svar: Tusen tusen tack Louise! Det glädjer mig att läsa att du känner så! :') Önskar dig all lycka med din egna resa. Och som sagt, med lite jävlar anamma går allt!!!
Emma Bertilsson

katrin

2014-01-09 - 11:04:56
Vilken otrolig resa du har genomfått/genomgår. Jag har själv tagit tag i mitt liv och har ett gäng kilon som ska bort. Du inspirerar mig verkligen. Hur åt du och hur tränade du när du i början skulle gå nerbi viktt? Önskar dig all lycka till på alla tävlingar du ska genomföra. Kramar.
Svar: Tusen tusen tack Katrin. Och vad roligt att du känner så. Det glädjer mig verkligen. :') Här kan du läsa om hur jag gick till väga: http://healthyandhappy.se/2012/november/my-story.html och http://healthyandhappy.se/2012/august/min-kost.html kram!
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus