Jakten efter de första lättviktsskorna

Det nya året har kommit och det innebär nya utmaningar för mig, iår har jag tänkt satsa på löpningen helhjärtat och har redan smygit igång med korrigering av löpsteget sedan ca 10 månader tillbaka. Förut sprang jag som de allra flesta med fotnedslaget på bakre delen av foten (hälen) vilket gjorde att jag blev rekommenderad Asics Kayano med maximal stötdämpning och ett tådropp på 10mm (höjdskillnaden mellan häl och tå). Dessutom vägde jag betydligt mer (ca 65 kg från ibörjan av 2012) vilket krävde en mer stötdämpande sko. 
 
Nu idag när jag har utvecklat ett ganska fint löpsteg där jag landar perfekt på fotbladet och har ett fint "flow" i steget känner jag att mina kära Kayanos inte passar längre. Det känns oergonomiskt att springa på fotbladet med dem. Dessutom har jag kanske 40-50 mil kvar att springa i dem innan de är "slut". Och som ni vet så springer jag mycket och långt. Ca 8 mil/vecka. Med andra ord, det är dags att införskaffa nya!
 
Övre: Saucony Mirage 3  -  Undre: Saucony Kinvara 4
 
Denna gången tänkte jag därför innförskaffa mig ett par lättare skor med mindre tådropp för att vänja mig till tävlingsskor som knappt har något dropp alls. Jag har kollat runt på nätet en hel del och fastnat för Saucony, de ska tydligen passa för dem med lite bredare fötter (vilket jag har) och ha bra "instegsmodeller". Idag var jag iväg till Intersport och provade ett par Saucony Mirage, dom har ett tådropp på 4mm och väger 247g jämfört med asics kayano som väger 309g. Sulan är fortfarande ganske tjock och ger väl stötdämpning, så det blir ingen shock för kroppen.
 
Jag är även inne på Saucony Kinvara 4 som har precis som Mirage ett tådropp på 4mm men väger istället futtiga 200g. En perfekt maratonsko egentligen när vanan är inne. Kinvaran ska vara som Miragen fast med tunnare sula vilket gör att den inte passar för terräng alls utan är en asfaltsko. Miragen är en mer mängdsko som man kan använda till lite allt möjligt som jag fattat det. Min idé är att införskaffa den förstnämnda eller båda för att vänja in mig inför sommaren. Förhoppningsvis kanske jag kan springa kortare lopp i Kinvara till försommar. Typ vårruset.
 
Om du är som jag och springer på främre delen av foten, vad använder du för löparskor? Och har ni några tips på andra lättare skor med lägre tådropp som passar bredfotade? Alla tips mottaget med glädje. :)

Kommentarer

Sandra

2014-01-05 - 22:59:11
I somras körde jag i mina Saucony Grid Profile som nog var mina första riktiga löparskor (bara haft superdämpade skor innan), de gillade jag väldigt mycket. I höstas köpte jag ett par Salomon Sense Mantra som jag älskar men de är väldigt smala skor.

Jag har beställt ett par Saucony Kinvara 4 (samma färg som din bild) som jag hört av många ska vara väldigt bra. Men de ska gå att springa i terräng också så vitt jag vet. Kellersport säljer dem till bra pris!
Svar: Åh, Jag ska kolla in Grid Profile också. :) Dock väger den lite mer än mirage och kinvara va? Jag har också hört mycket bra om Kinvara, men även om mirage. :) Hmm... Beslutsångest...
Emma Bertilsson

Mari

2014-01-06 - 07:08:59
Hoppas du hittar några som passar foten =) härligt ! Dags att köra nya för mig också...
Svar: Ja, det hoppas jag med. :) Vad roligt för dig! Fast inte så kul kostnad....
Emma Bertilsson

Anna (Peace, Love, and Running)

2014-01-06 - 13:17:21
Härligt att satsa på löpningen! :-) 8 mil i veckan -- wow! Hur håller du dig fräsch och skadefri? Har du några speciella tips där?

Mina första löparskor var också ett par Kayanos. Springer fortfarande med dem om det är asfalt, grus eller lättare skogssväg. Men har också införskaffat ett par lättare trailskor, Salomon Fellraisers, med lägre drop och mindre dämpning än vad jag är van vid. Ska bli intressant att se hur det går i dem. Har även ett par barfotaskor, men har inte sprungit i dem än -- bara kört styrka med dem på.
Svar: Ja, det ska bli jättekul! :D Jag jobbar mycket med core, rörlighet och kroppskontroll. Jag är också noga med uppvärmning, nedvarvning, stretching. Och framför allt äter jag som en häst! Annars skulle jag tyna bort. :P Jag har också återhämtningsperioder på 4-7 dagar var 4-5 vecka. Jag lyssnar alltid på kroppen och känns det minsta lilla fel i kroppen så lyssnar jag på de och tar de lugnt istället. VIKTIGT!
Kul att du också har Kayanos. :) Upplever inte du dem svåra att springa fort i? Jag tycker det känns som att jag ska borra ned tårna i marken eller något pga lutningen... :/ Men de duger jättebra för lugna joggningpass. :) Vad är de för barfotaskor du har?
Emma Bertilsson

Saras Träningblogg

2014-01-06 - 17:27:01
Det är alltid lite kul och spännande att skaffa nya springskor!!
Svar: Håller med dig! :D
Emma Bertilsson

Anna (Peace, Love, and Running)

2014-01-06 - 19:04:37
Tack för bra tips! Jag försöker köra en del styrka och rörlighet/yoga varje vecka också, förutom löpningen. Hoppas att det ska hjälpa/räcka. :-) Jag kör också ordentliga uppvärmningar och nedvarvningar. Återhämtningsdagar låter ju jättelogiskt och bra. :-)

Jo! Det glömde jag skriva, att jag tycker de är ganska klumpiga -- speciellt när man ska springa lite fortare. Men annars tycker jag att de är sköna och bekväma. Barfotaskorna är ett par Vibram FiveFingers Spyridon. De är specifikt för trail, så ska börja skutta lite i skogen med dem snart. :-)
Svar: Det låter ju jättebra. :) Fortsätt så och framförallt; Lyssna på kroppen! Jag håller med dig om kayanosen, även när man springer långt i slutet känns dom tunga och klumpiga. :/
Emma Bertilsson

Marie

2014-01-06 - 20:52:18
Jag landar också på framfoten när jag springer och för några år sedan gick jag över från tunga dämpade skor till racerskor. Jag hade Asics Ds Trainer som min "övergångssko" (240 g) och den passade mig väldigt bra då.

Nu springer jag nästan enbart i Adidas (och Inov-8 i tuff terräng) och älskar flera av deras modeller. Mina favoriter är dock Feather och Adios.
De är båda väldigt lätta men Adiosen är lite mer stum. När jag tar på mina Feathers känns det som att jag ska flyga fram och de är otroligt lätta men ger ändå en grym löpkänsla. Jag är löjligt förtjust i dem. =)
När man väl vant sig vid racerskor så vill man inte springa i något annat, jag lovar! =)



Svar: Jag kika på asics ds trainer men tyckte inte riktigt om den så de slutade med ett par adizero adidos. Nu hoppas jag bara att dom är bra. :) Och framför allt att mina ben pallar dem, rädd att de ska tycka att de är för lite stötdämpning. Men antar att det tar ett tag att vänja sig mig racerskor när man går från "buffalo". ;P
Emma Bertilsson

Elin

2014-01-07 - 09:10:23
Jag har kört med Saucony Kinvara länge (2:an och 3:an) men nu använder jag Brooks Green Silence (som jag tror tyvärr inte görs längre men är riktigt sköna) och Saucony Grid Type A5, som är väldigt lätta.

Svar: Härligt! Vad är det för skillnad på Kinvara 2 och 3 tycker du? Jag har hört att 3an ska vara sämre... Jag är rädd för att Kinvaran ska vara för odämpad för mig... Men det kanske är en vanesak man får vänja sig vid gradvis när man går från "buffaloskor". :P
Emma Bertilsson

Elin

2014-01-08 - 08:36:48
Jag tyckte verkligen om mina 2:or och blev besviken på 3:an men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Det är nåt med passformen och bakkappan, tror jag.

Ta det stegvis, med skobytet, så kommer det säkert att gå finfint! Jaq bytte av en slump. Var på Löplabbet för kanske tre år sedan för att köpa nya skor och fick några olika förslag men så sa jag att jag ville ha nåt "ballare", eller hur jag nu uttryckte mig, och då sa killen "Då vet jag vad jag ska hämta!" och så kom han ut med ett par orangea Kinvara och jag var såld. Det var så skönt med en sko som knappt kändes på foten!

Lycka till!
Svar: Åh jag förstår. Fast om jag aldrig får möjligheten att testa 2orna (vilket jag förmodligen inte får) så har jag ju heller inget att jämföra med. För 3an är väl fortfarande en bra sko? Önskar att jag med hade möjlighet att gå till löplabbet, men det är lite för långt bort...
Emma Bertilsson

Elin

2014-01-08 - 09:35:02
Ja, jag tycker att det är en bra sko - absolut! Jag har lite bredare fötter och Sauconys modeller har alltid suttit perfekt. Storlekarna verkar stämma överens bra mellan modellerna också så prova att beställa dem i samma storlek som du hade när du provade Miragen.

Btw, jag sprang ett ultralopp i terräng i mina Kinvara 2, så jag tycker att de funkar fint i terräng också.
Svar: Jag provade att springa med kinvara och triumph i förrgår i butik. Fick även mitt steg filmat och jäklar vilken dröm de var. Speciellt kinvara! <3 Håller med dig om att de va lite bredare, så passa min fötter som handen i handsken. Love it! Och billiga var de ju med (jämfört med kayano). 800 kr på keller-sports.se typ (butik 1400).
Jag har bara läst av andra att kinvara inte ska va bra på grusunderlag där det är puckligt. Men de är kanske olika från person till person. Själv har jag ingen uppfattning än. Får väl skorna nästa vecka. :)
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus