Hur var det nu med min kost?

Det är sjukt många av er läsare, följare på instagram samt vänner och bekanta i min närhet som undrar om det här med min kost. Om jag går någon speciell diet för att gå ner i vikt så "snabbt" (1 år)? Svaret är ett nej. Jag har tidigare provat med godisförbud, LCHF-diet m.m. Det funkar ett tag, någon/några månader på sin höjd och sedan faller jag tillbaka i gamla spår igen för att jag tröttnar helt enkelt.
 
Därför tror jag inte på dieter, förbud osv. Jag tror mer på att hitta en livsstil som man kan tänka sig leva med resten av livet! Och mat är något jag älskar och lever för, låter kanske lite konstigt men så är det. Ett liv utan god mat (dsv. massa kött, goda såser, pasta osv.), glass, läsk m.m. är inget liv jag kan tänka mig att leva. Och mitt mål är inte att få värsta tvättbrädan och vara superslim utan bara vara något hälsosam med ett normalt BMI-värde och framför allt MÅ BRA i både kropp och knopp.
 
Så det enda jag gör är att träna. Ett tag när jag rehabiliteringstränade var det inte alls omöjligt att jag tränade 2 ggr/dag, men nu när jag börjat jobba så blir det mest 1 ggr/dag. Jag tränar såpass mycket att jag bränner minst 500 kalorier/dag enligt pulsmätaren också har jag ett fysiskt jobb. Oftast ligger förbränningen på 700-1000 kalorier/dag. Och det medför såklart att jag inte behöver vara så himla petig med maten som en kontorsnisse som aldrig tränar och tar bilen överallt. Jag kan unna mig det jag älskar ibland, dvs. glass och mums-mums! Men såklart i måttliga mängder. Dvs. inte varje dag utan kanske någon gång ibland. Jag rekommenderar dock ingen som inte kommit igång med träningen att träna så mycket och hårt som jag gör, det är något som tagit mig månader att klara av. Nybörjare får oftast lättare skador m.m. pga att kroppen inte är van. Så ta det lugnt i början!
 
Det enda jag ändrat är min fruskost. Istället för att smälla i mig mackor käkar jag en tallrik havregrynsgröt med mjölk och jordgubbssylt. På den står jag mig jättelänge till skillnad från mackorna som jag va tvungen att käka något igen sedan efter någon timma. Det är väl det enda jag ändrat på, ingen jättestor förändring alltså.
 
Jag äter 4 mål om dagen, frukost, lunch, mellanmål och middag. En matdag kan se ut såhär:
Frukost: Havregrynsgröt med 2dl mellanmjölk och 2 msk icas jordgubbssylt
Lunch: Gårdagens rester från middagen (t.ex. laxpudding, Wook, pastagratäng m.m.)
Mellanmål: En liten skål med naturell yoghurt och 1 näve Cellogs Special K eller en smoothie på vaniljyohurt, apelsinjuice, kiwi och banan.
Middag: Kan vara t.ex. Fläskkotlett med potatis och champinjonsås, Lax i ugn med cistronsås och potatis, Stuvade makaroner och falukorv m.m.
Proteinshake: Tar jag efter ett styrketräningspass eller löprunda över 5km. Den blandar jag med 2dl vatten och 1dl mellanmjölk.
 
Jag har inga tips att ge om kost, eftersom jag själv inte har någon speciell kost mer än husmanskost och "ät tills jag är mätt". :P Men om ni vill kan jag ju lägga ut något reccept och tips ibland?
 
Hoppas någon av er orkade läsa. Det blev ju rätt långt. Haha.. Kom gärna med respons. :)
 
 

Kommentarer

Emma

2012-08-14 - 08:44:15
Låter både vettigt och gott! :-)

JHH

2012-08-14 - 12:51:13
Tycker det låter sunt :) jag äter mycket keso, känns som jag äter jämt...vet inte om det är så bra men jag mår bättre av var tredje timma än att äta mer sällan.

Ulrika - Fotograf u.norman

2012-08-14 - 13:08:32
Låter väldigt vettigt :) Just att äta mellanmål (gärna så att man äter var 3:e timme) gör att man ökar förbränningen också eftersom kroppen inte lagrar när den vet att den får mat hela tiden :)

Anonym

2012-08-15 - 21:17:05
Vad trevligt med ditt mål och din träning. Liknar lite den resa jag försöker göra. Jag började för ca 1,5år sedan efter 2barn att träna. Tränar bara löpning idag eftersom tiden är knapp med två barn, men knyta ett par skor och ge sig iväg är ju absolut bästa träninssättet ;) Jag hade 20kilos övervikt och ville nå ett hälsosammare liv. Tänker precis som du med kosten, dieter funkar inte för mig heller. Jag har nått min målvikt nu och om några dagar så ska jag springa min första halvmarathon :) Lycka till med din resa, jätte roligt att få följa med på den via din fina blogg :)

Camilla Lindgren

2012-08-15 - 21:18:22
Råka kommentera anonymt aldeles nyss, men jag gör mig synlig nu :P

Chamilla Magnusson

2012-08-15 - 21:46:57
Dina mål och din resa låter verkligen väldigt intressant, både ur min "tränings-intresserade" syn och min andra sida. Jag är en tjej som verkligen älskar att röra på mig; styrketräna, simma, springa, kampsporter, yoga m.m jag har provat det mesta. Men jag har tyvärr ett annat problem än de flest - ett som går i släkten på min mammas sida som både jag och min äldst lillebror har - vi har svårt för att gå upp. Så just nu tar jag det lugnt för att få upp lite kg så jag kan börja springa igen med min rottis. Både min tik och jag älskar att springa, men som sagt jag måste vänta någon månad till innan jag kan börja.
Förlåt, det kanske inte är något roligt att höra för en som försöker gå ner... Men din sida, speciellt fliken med dina löp och resultat tider, gör att jag får ett verkligt sug efter att springa igen n_n Kanske att man ska köpa sig ett par ordentliga löpar skor nu vid löning? Lite joggning kan väl inte skada eller?

Paulina Suonvieri

2012-09-23 - 20:37:06
låter mycket bra! jag hade också provat olika metoder för att gå ner i vikt, och precis som du säger så funkar det endast för ett tag men sen så tröttnar man och vill äta den där brödskivan eller pastasalladen som erbjuds. Så för min del blev det (eller egentligen blir det! detta är min livsstil nu) att endast äta nyttigt med lite färre kolhydrater än vanligtvis desto närmare kvällen man kommer, men någon liten unning på helgerna! funkar jättebra! jag har inte ätit mcdonalds på ett & ett halvt år! :)

a-k

2012-11-01 - 21:33:10
Klokt och välformulerat!
Svar: Tack :)
Emma Bertilsson

Babbi - Bloggdesigner ♥ Fotograf

2012-12-18 - 22:21:39
Det med maten ser juh enkelt ut faktiskt som du beskriver det, är dom här mackorna som ställer till mycket tycker jag, upplever lika som du skriver att man blir hungrig efter en stund igen typ.. drygt.. ska prova din variant på frulle när det är dax xD
Svar: Ja men de är ju så! mackor kan man äta hur många som helst och man blir hungrig på en gång. Dessutom innehåller dom ju enormt mycket kalorier så det är väl den största boken om man smäller i sig många på en dag. :P
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus