Svar från frågestuden

Hur kom du igång och hur jobbade du upp din kondition så den är så bra så du orkar springa en mil plus mer idag? Du skriver att du äter allting (vilket jag verkligen älskar att läsa). Äter du fem mål om dagen också? Kul med frågestund! /Karin
Jag har skrivit ett inlägg om hur jag kom igång med löpningen här. Men för att kortfatta det så började jag med spinning 2-3 dagar i veckan i någon/några månader. Sedan orkade jag jogga ca 2km utan att stanna på första försöket. Sen var jag fast och fortsatta utmana mig själv med längre och längre sträckor. Målet var inte i början hur snabbt de skulle gå utan snarare att jag skulle komma runt utan att stanna på den sträcka jag bestämt mig för innan jag satte igång. Så ibland gick de nog snabbare att gå om jag ska vara ärlig, typ i uppförsbackar. Men jag är ju så envis så jag kan inte ge upp. ;) Det tär väldigt mycket psykiskt på mig att "misslyckas" med ett mål så därför gör jag sällan det. Angående maten så äter jag ca 4-5 gånger om dagen. Beroende på hur mycket jag tränat, hur lång dagen varit och hur hungrig jag är. Men MINST 3 ggr/dag (frukost, lunch och middag), sen slänger jag in något mellanmål ibland i form av yoghurt med flingor, några riskakor, smoothie eller liknande. :)
 
Hej! Gillar verkligen din blogg, du peppar en verkligen att komma igång med träningen. Har precis köpt en likadan pulsklocka som du har och tänkte fråga om du får upp calorier på klockan när du har tränat? För mig kommer de bara upp på klockan när jag inte har haft pulsmätaren på och bara använt GPS...vill ju se både calorier, puls och distans :) /Helena
Vad roligt att höra att du gillar min blogg så mycket. Det glädjer mig enormt! :D Vad jag vet så kan jag bara se kalorierna efter passet när jag kollar historiken. För mig är inte de viktiga att se hur många kalorier jag bränt under passet iofs. Jag vet på ett ungefär hur mycket jag bränner ändå vid olika sträckor. :) T.ex. 1 mil bränner jag mellan 950-1050 kalorier.
 
Vad äter du/gör du om du är sugen på något gott eller bara hungrig på kvällskvisten ? :) för blir själv ofta hungrig och ibland mer sugen framåt kvällen så hade behövt lite tips på vad man kan äta utan att trycka i sig massor med onyttigheter eller så :D och din blogg är verkligen superbra , så keep it up! ;V /Elina
Oj, ofta har jag inte det problemet då jag äter middag/kvällsmat väldigt sent. Typ mellan 20.00-21.00 varje dag. Anledningen till varför middagen/kvällsmaten är lagd så sent är att jag brukar träna direkt efter jobbet och kommer inte hem förens vid 7-tiden. och jag vill inte äta ett stort mål precis innan jag tränar för då känns det som att jag ska spy under passet. ;) Måste vänta minst 2 timmar tills jag kan träna.. Men om sötsuget skulle vara framme mot all förmodan för ovanlighetens skull så tar jag en mums-mums (har alltid det hemma typ) som innehåller ca 80 kalorier per "boll" eller 2-3 riskakor med ostsmak. :) Ett annat tips är kesella med lite bär som inte innehåller speciellt mycket kalorier. Eller så kan man göra omelett på äggvitor (äggvitor innehåller inte så mycket kalorier, ca 30 per äggvita) med lite broccoli, tomat eller något i. Nu räknar ju inte jag kalorier speciellt mycket, men om du gör det så är det lite tips iaf. :) 
 
Hej hej! Tips på något jag kan äta istället för frukt? Är nämligen allergisk mot ALL frukt.. :(( /Emelie
Oj, ja. Det var en bra fråga. Jag är inte så mycket för frukt själv så jag brukar ta en Wasa sandwisch-bar (100 kcal/bar), någon riskaka eller lite yoghurt.

jag har ett problem.. Jag har en perfekt jogging runda på 3,5 km och en på 5km, MEN det är i skogen och jag är LIVRÄDD för att vara ensam i skogen och jag har ingen att träna med heller. Hur ska jag göra? Tips?  :( /Emelie 
Det var ju lite knivigt. Funkar det inte ens på dagen när det är ljust? Annars är mitt tips att ha med bra musik och försöka släppa tankarna och "gå in i din egen värld". Det brukar funka för mig när det är mörkt ute iaf. Jag är nämligen mörkrädd. :P
 
Hur gör du för att inte tappa motivationen? /Petra
Jag sätter upp stora mål och sedan delmål på det. T.ex. Göteborgsvarvet den 18 Maj 2013 som jag har nu som faktiskt är ganska nära. Mitt mål är att komma runt utan att stanna. Sen vill jag ju prestera så bra som möjligt också. Tävla mot mig själv. Sen älskar ju jag mat och glass så springer jag mycket så kan jag ju unna mig de utan att ha dåligt samvete. :) Det är också en motivation. Samt att jag mår bättre i både kropp och själ.

Kommentarer

Jenny

2012-09-04 - 22:15:23
Gillar din blogg! Kul med frågestund också. Synd bara att min fråga kommer lite sent...
Jag har, precis som du, titt som tätt ont i benhinnorna... Har du några bra tips på vad man kan göra för att få mindre ont?
Kram

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus