Klä dig rätt för vinterlöpning!

Såhär ser min vinteroutfit ut när jag är ute mellan -5 och -10. 
 
Ni är sjukt många som frågar om hur man ska klä sig ute när man springer och det det börjar bli kallare.Först och främst vill jag bara säga att detta är mina erfarenheter och kunskaper. Jag är själv rätt grön men av det jag vet tänkte jag dela med mig av nu. :) Skriv gärna en kommentar om du själv som vinterspringer har ytterliggare tips att dela med till läsarna.
 
När det kommer till löpning så pratar man ofta om lager. Det är bättre att ha flera tunna lager än 1 tjockt för att det ska andas bra och hålla värmen men fortfarande vara smidig. Oftast pratar man om lager 1, 2 och 3 (överkropp). Man kan kombinera dessa på olika vis. 1, 2 och 3. 1 och 3 eller 1 och 2. men aldrig 2 och 3. 
 
Lager 1 består av ett underställ. Craft har bra och prisvärda underställ.
Lager 2 består av en mellantröja iform av en tjockare funktionströja eller fleecetröja (jag använder fleecetröja från HM). Gärna med tumhål så att även handlederna håller sig varma och en hög krage till halsen.
Lager 3 består av en vind- och vattenavvisande tunn löparjacka
 
Vid -5 till -10 brukar jag kombinera lager 1, 2 och 3. och vid -5 till 5 grader brukar jag kombinera lager 1 och 3. Ibland slänger jag på mig en extra funktions t-shirt som lager 2.
 
På benen har man antingen ett par vintertights eller ett par underställsbyxor under de vanliga tightsen. Jag kör på de sistnämnda. Alltså underställsbyxor under mina vanliga tights. Det funkar jättebra för mig upp till -10 grader. Men är man frusen av sig kan man ju ha underställsbyxor under vintertightsen också.
 
På huvudet är det mössa eller buff som gäller. Superviktigt! Öronen förfryser ju annars. Jag trivs bäst med buff/pannband men detta är ju en smaksak. Händerna är också något som man inte pallar att frysa om, inte jag iaf som har stora problem med mina handleder. Oftast räcker ett par löparvantar, men är de riktigt kallt kan man ha ett par andra vantar över. De behöver ju inte vara ett par löparvantar i funktionsmaterial utan de duger med vanliga bomull.
 
Oftast är det små saker som gör att man inte fryser. Det tar ett tag att komma på vilka de sakerna är. Och hitta rätt kläder som täcker det. Jag brukar t.ex. köra på dubbla strumpor för att inte frysa i "glipan" mellan tightsen och skorna. En generell tumregel är att innan man börjar ska man frysa lite lätt. För sen när man fått upp pulsen blir det alldeles lagom varmt. 
 
Skorna då. Jag har ett par dubbskor från asics i gor-tex material. Men bara för att man vill vinterlöpa behöver man ju inte köpa ett par värstingskor. Det finns halkskydd att köpa och trä på sina vanliga skor för ca 100 kr på t.ex. Clas ohlsson eller jula. Dettsa funkar superbra på underlag där de inte är så mycke snö. Men ska man springa i snö är de skönare med dubbskor då det gärna samlar sig snö mellan halkskyddet och sulan (iaf för mig).
 
Det är ju även väldigt individuellt i hur många minusgrader man kan springa i för lungorna. Jag är rätt tålig och min gräns ligger på runt -12 skulle jag tippa på. 
 
Slutligen, de finns inget dåligt väder. Bara dåliga kläder. ;)
 
 
 

Kommentarer

Malin

2012-12-13 - 19:03:42
Tack för ett bra inlägg! :) Jag funderar på att börja vinterlöpa tills nästa år. :)
Svar: Det tycker jag du gör rätt i! Helt underbart! :D
Emma Bertilsson

Amanda

2012-12-14 - 16:59:05
Vilket bra inlägg! Måste genast ta o skaffa mig ett par halkskydd till mina skor! Har inte varit och springa sedan det kom snö och det känns som en stor del av min vardag saknas! :)
Svar: Tack! Ja, det gör du verkligen rätt i. Min vän gjorde en rejäl vurpa idag när hon var ute och sprang. Usch usch. halkskydd är guld värt!
Emma Bertilsson

Jenny

2012-12-14 - 23:53:02
Supertaggande inlägg! Känner att det börjar bli dags att skaffa sig en fleecetröja alltså... :D
Svar: TAck! Ja, jag kan säga att de är guld värt! :D
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus