Lagrad Julmust

Foto: Jag (Får ej kopieras)
 
Min fästman är nog julmustfantasten nummer 1. Redan för en månad sedan köpte han sin första julmust. Dvs. så fort de kom ut i affären. Igår ville jag överraska min kära lite och gick in på systemet för att köpa finjulmust som är lagrad 6 månader på bourbonfat från Nygårda såklart. Jag har hört att denna julmust ska va riktigt god och säljs slut på ett kick. Min sambo blev såklart glad över den lilla överraskningen och i helgen ska det provsmakas! Om den är god så kommer vi nog köpa på oss några flaskor att ha i jul. Någon av er som provat den lagrade julmusten?
 
Nu ska jag snart iväg på ett Cirkelfyspass på friskis! Jag antar att jag kommer vara rätt trött när jag kommer hem. Sen ikväll är det premiär för "aldrig mera fet" på tv. Ett tv-program där de följer 8 extremt överviktiga personer och deras resa till viktnedgång under 1 år. Det kan nog vara intressant! :) Jag håller ju på med en liknande resa som ni vet, fast nu är jag i slutet av den vilket är så skönt! Dock ser jag egentligen inget slut, när jag fått en sund kropp gäller det att hålla den också. Och min maxvikt var nog inte riktigt lika hög som deras (till min längd). Samt att jag hade ändå rätt bra grundkonditon och var faktiskt stark. Min PT blev mycket förvånad när jag skulle göra mitt "test" ibörjan för att se vilken nivå jag va på. Men med min sjukdom krävs de mycket mycket mer vältränad kropp för att jag ska kunna leva ett funktionellt normalt liv utan smärtor. Och på den fronten är jag bara i början. ;)
 
P.S. Idag snöa det för första gången i denna vinter i Karlstad och jag är enormt sugen på att börja julbaka och plocka fram julpynt. Men jag får nog hålla mig till första advent så inte fästmannen blir galen på mig. ;)
 

Kommentarer

Thea Tränar

2012-11-08 - 17:41:51
Jag är också rätt galen i julmust, det är ju så gott.

Emma

2012-11-08 - 18:10:10
Åh jag måste komma ihåg att köpa den. Drack den förra året och tyckte faktiskt att den var riktigt god. En del säger att de inte märker någon skillnad men jag tycker att det var en lite annorlunda smak som var god!
Svar: Ja, det är väl kanske lite så. men jag är rätt kräsen så jag känner nog skillnad. :P Gubben min med. Sen om de är bättre eller sämre återstår och se. Om inte annat känns den ju lyxigare med glasflaska och champagnekork! hihi
Emma Bertilsson

Josefin Sjöberg

2012-11-08 - 18:13:22
Gott :) Jag har en extra flaska i kylen, och funderar på att köpa några till och spara till jul :P
Svar: Ja, de ska bli spännande och prova. Hoppas den är lika god som den ser ut. :P
Emma Bertilsson

Nina

2012-11-08 - 18:33:36
Jag såg ju din bild på julmusten på Instagram igår så jag var tvungen att smita in på systemet idag. Hoppas att den är god, annars var det i alla fall en kul grej:)
Svar: Va kul! Ja, de hoppas jag med! Säger som du. En kul grej. Om inte annat är flaksan väldigt fin och lyxig. ;)
Emma Bertilsson

Malin

2012-11-08 - 19:01:26
Tack för att du skrev om nya tv programmet som börjar idag, annars hade jag glömt bort det totalt! ;)
Svar: varsegod!! :D
Emma Bertilsson

Emilia

2012-11-08 - 21:35:32
Du ska vara jätte stolt över dig! Jag säger det igen du är grym. Jag kämpar på själv, men knät är ganska så svullet och smärtar en del.
Allt går verkligen om man vill, jag önskar det fanns mer sån ilvilja som du har i fler människor och i oss unga. Har en kompis som gjort gastric bypass operationen och hon är 25 år. Hon gjorde den för hon var för lat helt enkelt att röra på sig. Jag försökte peppa henne massor att försöka. Men hon gör inte sin situation bättre och förstår inte vilken chans hon fått med den operationen som kostar massor med pengar. Allt onyttigt som chips och läsk slinker ner ofta. Var finns motivationen?! /Emilia
Svar: Åh tack Emilia! <3 Glädjer mig att läsa. Du är också sjukt duktig som kämpar på trots knät. Men ta de lugnt bara så de inte blir bestående! Ja, jag håller med dig att allt går om man verkligen vill! Och ska jag va ärlig så tycker jag att folk som gör GBO fuskar och inte är lika duktiga. Det är som en enkel lösning på ett problem. En lathet. Lite som fettsugning och sådana ingrepp. Man KAN gå ner 50 kg utan operation bara man vill och ger sig fan på de. För mig har aldrig operation varit något alternativ. Vetskapen om att bara kunna äta små potioner och ofta hela livet har alltid skrämt mig. Plus att en kompis väninnas väninna dog just i en sådan operation. Men jag hoppas att din kompis kommer tillbaka på jorden och inser chansen och inte slänger den i sjön. Att hon hittar motivationen snart för en livsförändring också som är sååå viktig. Inte för att jag kan säga att min resa har varit billig heller, men jag har lagt det på träningskläder/redskap och anmälningsavgifter till lopp. :)
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus