Skivstångstisdag

 
Först och främst vill jag tacka alla ni underbara som öst in fina kommentarer de senaste dagarna på mina före- och efterbilder. Såklart även till de andra inläggen också. Ni är så sjukt duktiga på att ge respons vilket gör mig såååå glad! Det får mig att vilja fortsätta blogga och dela med mig om min resa till mina stora mål.
 
Hur som helst. Idag blev det ett skivstångspass (igen). Idag la jag på lite mer vikt på rygg, axlar och armar. Rygg och axlar hade jag 17.5 kg, Armar 12.5 kg och ben som vanligt 25 kg. Känner mig starkare än någonsin och jag märker verkligen hur skivstångspassen börjar gynna min vardag. Rekommenderar det verkligen!! Även om ni inte har något fysiskt påfrestande jobb så är det sjukt bra för hållning etc. 

Kommentarer

Jenny svarar

2012-10-23 - 21:27:35
Klart du når dit fina du! Kan jag så kan DU! :)
Kämpa på! Du är ju hur duktig som helst! Kram!
Jag funderar starkt på att börja med skivstång nästa termin. Nu känns det lite dumt att hoppa in mitt i terminen. Och då kan jag lägga mitt schema så jag är ledig dom kvällarna med. Sålänge får det bli gym och löpning.
Svar: Rekommenderar de starkt! Det är ju fler rep. och mindre vila än när man kör på gym så de är sjukt jobbigt! Tror inte de gör något att hoppa in mitt i terminen. nästan bättre att hoppa in nu precis innan jul för då är de som minst folk. :) Lite skönt och vara nybörjare med lite folk runt omkring sig. tyckte jag iaf.
Emma Bertilsson

emelie

2012-10-23 - 22:39:05
Hmm.. Jag funderar lite på mina vikter som jag har på skivstången. Jag kör 6 kg som uppvärmning och sedan vet jag inte riktigt vad jag har.

Vad började du med på alla olika? Jag är ju fortfarande ganska ny, men jag har ökat lite iallafall vid ben/rygg.
Svar: På friskis så är uppvärmningen med kroppen samt lösa vikter. Sen blir det tunga ben, efter det, rygg och axlar och sist armar. Sen lite kroppsliga övningar med lösa vikter för mage m.m. Jag vet inte hur upplägget är på stället du är på men så är de på friksi där jag är iaf. Man börjar med de tyngsta och plockar av sen.
När jag var ny började jag med 12.5kg för ben, 7.5kg för axlar och rygg samt 5kg på armar. :) så jag har ju ökat en del. :P
Emma Bertilsson

Malin

2012-10-23 - 22:55:31
Shit vad duktig/stark du är! :)
Jag brukar gå på skivstångs passen ist för styrketräning på gymmet. Jag blir mer peppad på passen än om jag skulle köra själv. Orkar lite mer då.

Du har lyckats riktigt bra med din träning. Blir så otroligt glad och inspirerad av att läsa din blogg och dina inlägg.
Svar: Tack! :D Jag känner precis lika som du. Blir också mer peppad av skivstångspass och lyckas klämma ur det där lilla extra. Tycker det är enormt tråkigt i gymmet. Det är enormt kul att läsa att du gläds/inspireras av mina inlägg. :')
Emma Bertilsson

Jenny svarar

2012-10-24 - 06:00:08
Klart du kan, vem säger att det är omöjligt? Se bara hur långt du kommit :)
Svar: Så sant. Tiden får utvisa helt enkelt. Tusen tack för ditt pepp! <3
Emma Bertilsson

EmelieMaria - träning&annat

2012-10-24 - 16:59:26
Härligt jobbat!! Så kul när man mäkrer att man blir bättre :D
Svar: Tack! Ja de är så sjukt kul! :D
Emma Bertilsson

Frida

2012-10-24 - 17:45:55
Hej :) gå gärna in på min blogg för att få inspiration om träning och kost! fridalundgrens.blogg.se

Anna madeinjapan.nu

2012-10-24 - 21:08:47
Alltså åh... jag har alltid varit en gym/springa/spinning människa, väldigt sällan gått på pass om man inte räknar med olika box pass. Eller ja, egentligen är jag en dans/gymnastik/springa människa... men det är jag för gammal för numera och lite för skadad ;D Har gått på skivstång några få gånger och jag gillar det egentligen, meeen det är ju så förbaskat svårt innan man kommer in i det. Jag vet att jag inte är toksvag (även fast jag är otroligt mycket svagare nu än innan jag blev sjuk, men ändå), för jag kan fortfarande ta en del i gymmet, men när det kommer till skivstång. Jag har så svårt att lägga på lagom mycket, oftast blir det för lätt och då hinner jag inte lassa på mer. Eller så blir det för tungt och så hinner jag inte lassa av, absolut sämst är jag på att få på och av vikter snabbt haha. Tror verkligen skivstång skulle vara grymt för mig eftersom det är mer reps än jag kör gymmet, kul med variation och bra komplement till styrketräningen i gymmet.

Kände du också så i början? Att det liksom blev svårt att verkligen ta ut sig? Det blir så mycket plockande och funderande på vikter och när jag bett instruktören om hjälp så har hon rekommenderat mig hur jag ska köra, men det har varit på tok för lite så att jag knappt blivit trötts alls :/ tekniken i övningarna känner jag att jag kan ganska bra, så jag vill ju kunna pressa mig.


Herregud vad jag babblar på om mig själv haha. Åh, vill bara få till det där med skivstången ;D nåja, bra jobbat fina du. Vi ses på loppen tycker jag. Kram!
Svar: Haha, ja de va inget kort inlägg dedär. ;) Men jag förstår vad du menar. Ibörjan var jag sjukt svag så jag hade problem med att allt var för tungt. Jag var typ helt slut efter bara uppvärmningen, vilket såklart inte är meningen. :P men vad jag har märkt när jag haft uppehåll ett tag så tar det några gånger rätt tätt inpå varandra innan man vet på ett ungefär vad för vikter man ska ha. Sen bara lägger man på allt eftersom. :) När jag ska lägga på lite så har jag alltid 1,25 kg:s skivor längst ut utanför klämmorna så att jag lätt kan slänga av de om de blir för tungt. lika så slänger jag på så om jag tycker det blir för lätt. Är de för tungt så kanske jag gör varannan rep när jag börjar bli ruskigt trött men ändå vill köra på. :P
Emma Bertilsson

Anna madeinjapan.nu

2012-10-25 - 09:58:04
Haha ja, förlåt min långa uppsats. Tack för tipset, ska göra som du säger med lite vikter utanpå och så. Sen fokusera på att köra flera skivstångspass nära inpå varandra, för att komma in i det :} Tack snälla!
Svar: Haha de är lugnt! bara kul och läsa. :) Det var så lite så! Ja, det tror jag är de bästa. Att köra några tätt inpå varandra (inte dagarna efter varandra dock eftersom kroppen måste återhämta sig som du säkert vet när de gäller styrketräning). Ett tips är ju att gå på samma ledares pass några gånger eftersom de har samma pass varje gång, då lär ju du dig också passet så blir de även lättare för dig att "förbereda" och fixa osv.
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus