Träning bästa medicinen. Myt eller sanning?

Jag fick frågan för ett tag sedan om jag märkt av om jag blivit gladare av träningen. Det sägs ju att man ska må så mycket bättre i själen och bli en gladare/positivare människa samt även kunna hantera stress bättre. Jag kan ju bara tala för mig själv men för mig så är detta sanning. MEN jag vill också tillägga att det inte blev det förens månader efter att jag började på allvar, ibörjan var det bara ångestframkallande och en pina. En ren stressfaktor för mig, men det berodde mycket på osäkerhet och okunskap samt att det var något nytt och främmande. Hur som helst så i takt med att jag märkt förbättrat resultat för allt slit desto gladare har jag blivit för att jag faktiskt kanske kommer lyckas med mina mål. Jag blir glad av att bevisa för mig själv hur duktig jag faktiskt är som kan uppnå de tuffa mål jag sätter.
 
Och när det kommer till stress så är träningen den bästa medicinen för mig. Speciellt löpning. Jag är en person som lever ett liv där jag har fullt upp hela tiden med saker att göra. En väldigt jobbig och stressig dag brukar jag alltid avsluta med ett långpass löpning på minst 1 mil. Första 5 km är jag fortfarande väldigt uppjagad men sedan kommer jag in i mig själv och i en slags frid/glädje, jag njuter av känslan att flyga fram och ta in naturen runt omkring. Jag älskar känslan av att "kunna springa i oändligheter". När jag sedan kommer tillbaka från rundan är jag mycket lugnare och gladare. Samma sak gäller om jag är arg, ledsen m.m. Andra träningsformer funkar också, skivstång och spinning. Men löpning är det som är den bästa medicinen för mig. 
 
Så nej, jag tror inte det är någon myt att träning är den bästa medicinen mot psykisk ohälsa. :)

Kommentarer

Lina

2012-10-15 - 22:25:48
Hej Emma! Du är ju grym! Eftersom jag själv håller på med diet och träning är jag lite nyfiken på vad du äter?? Jag har förstått att du räknar kalorier men kör du efter någon viss diet eller hur gör du?? :) / Lina
Svar: Halloj! Tusen tack lina! :) Glad jag blir. Jag räknar inte slaviskt kalorier, jag räknar mest så jag har ett hmm om vad jag stoppar i mig om dagarna så det inte överskrider 1800 kcal. Mer om min kost och hur jag tänker kan du läsa om detta inlägg: http://emmasviktiga.blogg.se/2012/august/min-kost.html
Men jag kan säga att jag inte går efter någon som helst diet då jag inte tror på dieter. :)
Emma Bertilsson

Josefin Sjöberg

2012-10-16 - 08:29:34
Tror det är en viktig aspekt du tar upp, om att det tar tid. Många förväntar sig kanonresultat efter bara en vecka, bde fysiskt och psykist. Gör man det ställer man för höga krav på sig själv och träningen blir då bara ännu en press och inte något som hjälper mot det. Man måste låta det ta tid.
Svar: Ja det är som du säger tror jag med. Många förväntar sig reslutat på en gång eller någon vecka när de gäller allt. Men som du säger så tar det ju sjukt lång tid för kroppen att vänja sig vid något nytt.
Emma Bertilsson

JHH

2012-10-16 - 10:21:50
Träning är bästa medicinen. Det finns så många olika varianter som passar alla olika känslor. För mig är det viktigaste. och visst - det funkar :)

Malin J -taggaviktnedgang.blogg.se

2012-10-16 - 15:40:05
Helt klart sanning!

Jag har alltid dissat påståendet. Men nu efter jag började träna, jag har ALDRIG mått så bra som jag gör nu! Världens bästa meducin ;)

Camilla

2012-10-16 - 20:38:07
Håller absolut med dej! Det är först det senaste året som jag har kommit på att det är skönt att löpträna, innan har jag verkligen tyckt illa om det. Skönt att det har ändrats :)

Sandra

2012-10-16 - 21:29:33
På vilket sätt ser det konstigt ut? :-s Vad har du för internetläsare?
Är ju dumt om man inte kan se texten och på så sätt förlora läsare :/

Sandra

2012-10-16 - 21:41:15
Skumt! Får kolla upp det! :)

Wilma

2012-10-16 - 22:40:37
Tack :)

anna

2012-10-17 - 14:28:42
Jag märker tyvärr direkt av det psykiskt om jag inte tränar. Jag har vilodagar varje vecka, helst två stycken eftersom min kropp inte är frisk. Tyvärr mår jag sämre psykiskt (behöver inte betyda att jag mår dåligt, men sämre än en annan dag) när jag inte tränar. Ett träningspass och jag mår bättre direkt. Är jag deppad, ledsen, stressad så är träning oftast det som hjälper mest.

Fick hem tightsen i går förresten, men de var för stora så jag skickade tillbaka och beställde hem en mindre storlek. Hojtar igen när de har kommit haha :}

Anna madeinjapan.nu

2012-10-17 - 21:59:57
Här igen, så typiskt. Tightsen fanns inte i mindre storlek och de hängde tyvärr i röva och sladdrade i benen, så kan inte säga hur de var. Skönt material och fina var de iaf :)
Svar: Asch då! :( fy vilken otur.... Vilka gilla du bäst om du får välja utefter material och så då? :P
Emma Bertilsson

Anna madeinjapan.nu

2012-10-17 - 23:23:00
Hmm, Haflöfs tror jag vann för min del, men Craft har mycket mer erfarenhet av tights känns det som och de Craft tights jag har haft tidigare har hållt i måååånga år. Så dom är nog ett säkert kort :} Craft brukar vara ganska tajta i midjan jämfört med låren tycker jag. Tycker det det var mer jämt i dessa tights dock :} båda var sköna!
Svar: Okej okej, hmm... svårt... Jag gillar krafts tights också. Jag älskar att dom sitter åt mer i midjan så att de inte kanar ner. Annars måste jag alltid knyta andra tights... Har väl för fläskig mage som "guppar ner" brallorna annars. ;) Vi får se vad jag införskaffar, i värsta fall får jag väl springa med dubbla vanliga. haha.
Emma Bertilsson

Anna madeinjapan.nu

2012-10-18 - 21:17:34
Haha jag tror många har samma problem, så skyll inte på magen din ;D ja, men du får använda ett par underställsbyxor och sen ett par av dina för stora tights ovanpå så länge!
Svar: Haha kanske är så. ;) Ja, det är ju smart! Om jag hade ett par underställsbyxor. :P Men de har jag inte. haha. men lär väl få införskaffa de till tjejvasan vilket som.
Emma Bertilsson

Anna madeinjapan.nu

2012-10-19 - 15:52:58
Ja, precis. Ska också köra tjejvasan om kroppen tillåter, så då kanske vi ses där (om du ser en vit snöboll bredvid spåret, då är det jag!)
Svar: Ååh! :D Om inte annat kanske vi får boka in en träff. ;)
Emma Bertilsson

Anna madeinjapan.nu

2012-10-20 - 12:18:52
Aaaabsolut :D det tycker jag, kommer nog vara med på flera av loppen du ska köra också!
Svar: Gud va roligt! Då får vi styra upp nått. :)
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus