Ett halvmarathon i snöslask

 
Imorse när jag vaknade och tittade ut genom fönstret så var det till min fasa helt vitt. Först trodde jag att jag såg i syne men tyvärr så var det sant, jag blev rätt sur och less eftersom jag tänkt springa en långdistanstur idag. Meeen det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Eller hur? Och det finns heller inga ursäkter till att inte träna, även om jag hade föredragit vårsol och torra vägar.
 
Så efter att jag varit i stallet och käkat lunch så begav jag mig ut. Då hade även snön börjat smälta bort en hel del och det fanns bara tö kvar på sina ställen. Första milen gick väldigt bra för då fick jag vara torr, men sedan började det duggregna och det var slaskigt på marken med några cm hela vägen hem. Jag kan ju inte påstå att det var så skönt med iskalla fötter och iskallt snösplasch långt upp på benen. Men jag utförde min planerade runda på 2,1 mil. Och trots det dåliga vädret var det väldigt härligt att komma ut och skingra tankarna lite och jag älskar ju känslan av att kunna springa i oändligheter. :)
 
Tiden slutade på 2:01:33 min med en snittpuls på 149. Jag hade alltså medvetet en låg puls och tempo för att jag ville ta det lugnt då jag vill vänja min kropp vid så långa distanser sakta, ni som följt mig ett tag vet ju att jag haft både problem med benhinnor och knä. Men idag verkar det som att båda höll fint! Så jag är överlycklig! Mitt mål är att klara göteborgsvarvet på 2:10:00 min, gör jag inte det blir jag sur. Men nu funderar jag på att ändra gränsen till under 2h eftersom det gick så bra idag trots omständigheterna och med tanke på att jag tog det lungt. :)
 
Nu har jag precis kommit hem från en promenad till ica där jag köpte mig 2 Ben and Jerry glassar (mina favoritglassar). Varför köpa 1 när man kan köpa 2 liksom? ;) Jag vill ju ha 2 olika smaker. Och fördelen med att vara just långdistanslöpare är ju att man kan äta precis vad man vill utan att behöva vara rädd för att gå upp i vikt, så nu ska jag och mina B&J-glassar inta soffläge ikväll med en bra film. Fast först ska ju såklart mat intas, dagens middag består av Kyckling med bacon- och ostsås samt kylftpotatis + sallad. Mums! 

Kommentarer

Sara

2013-04-13 - 21:28:34
Grymt! Sätt upp det tuffa målet tycker jag! Sen kommer jag låta som en gnällspik, men Göteborgsvarvet är lite kuperat.. Inte extrem-mycket och allt beror ju på vad man är van vid och jämför med.. Jag tror du klarar under 2h, det är ju folk omkring så man pressar sig mer, 1 månad tills loppet och varmare då (får ve verkligen hoppas!!) så det borde gå finemang med tanke på dagens pass?!!!
Svar: Haha, många säger det. Men jag oroar mig inte speciellt mycket för det. Jag är van vid kuperat. Och då mycket. Hittills har vad folk kallar "mördarbackar" varit väldigt enkla för mig. Och jag har en kompis som tränat i samma marker som mig som sa att gbg-varvet inte alls va så jobbigt kuperat som alla sa. :) Som du säger så har man ju folk runtomkring sig så man pressar sig lite extra. Jag hoppas att jag klarar under 2h. och då är de förhoppningsvis slaskfritt med bättre underlag. ;) Tack för att du tror på mig!
Emma Bertilsson

Mari

2013-04-14 - 09:45:37
Pepp på hög nivå =) Härlig runda !!!

Susanne

2013-04-14 - 12:53:23
Den där pulsklockan du har är den bra? Funkar den bara till löpning och cykling eller kan man gå och köra crosstrainer med den också? För jag är ingen löpartjej och skulle vilja införskaffa mig en pulsklocka till alternativa sporter :)

Kram
Svar: Ja, den är superbra tycker jag. Mäter distans, tid, tempo, puls och kalorier och man kan även använda den till inomhusträning. :)
Emma Bertilsson

Saras Träningblogg

2013-04-14 - 17:57:56
Åh du är ju helt fantastisk! Klart du ska satsa på under 2 timmar! Det fixar du lätt!! :D Jag tror på dig!
Svar: Åh, tack! <3
Emma Bertilsson

Helena

2013-04-15 - 09:13:26
Superbra jobbat :0)

Vad det gäller mål så brukar jag alltid sätta upp 3 stycken. Ett OK mål ett, VG och ett MVG mål. Kanske är en idé?

Själv har jag varit sjuk en vecka och så det blir max 5km. En petitess jämfört med vad du springer men helt klart bättre än ingenting :0)
Svar: Tusen tack! :) Jag brukar ha sådana mål också. Typ ett ok mål, ett "jag blir glad mål" och ett "jag blir överlycklig/superglad mål". :P 5 km är ju ändå en halv mil, så det är inte illa pinkat de heller. :) Skitduktigt!
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus