Weekend i Sälen

Ja, som jag nämnt tidigare så åkte jag iväg på en weekend i Sälen (Lindvallen) tillsammans med ett härligt gäng med kompisar. Vi blev totalt 7 stycken och hyrde en 10-bäddsfjällstuga. Vi var där från torsdag till söndag och hann med en hel del som jag tänkte dela med mig av här.
 
 
Vi anlände till vår fjällstuga i Lindvallen runt 16.30 på torsdagen. Så denna dag blev det alltså inget skidåkande. Däremot spelade vi sällskapsspel, bastade och bakade lussebullar och mozartkulor framåt kvällskvisten. Det var ju ändå Lucia på fredagen och man kan ju inte ha en Luciadag utan lite lussefika tyckte vi!
 
 
Fredagen stod det slalom på schemat. Jag som inte åkte slalom sedan jag var ca 10 år gammal (om inte ännu yngre) hyrde skidutrustning med hjälm under denna dag. Jag var livrädd inför denna dag då jag inte har så speciellt bra minnen sen senast jag åkte. Då åkte jag nämligen störtlopp nedför backen och braka in i en snödriva, sedan vägrade jag att åka något mer.
 
Men en av vännerna tog sig verkligen tid för mig och lärde mig att åka. Så jag tog mig ner MYCKET sakta men säkert nedför backen. Det gick ganska snabbt att lära mig och det blev inte så många vurpor i slutet. Däremot var jag kanske inte så jättesmart som skaffat mig en sjuk träningsvärk i vaderna 2 dagar innan, behöver jag säga att det verkligen brände i dem i slutet av dagen? Fy sjutton vad ont jag hade. Dagen avslutades med afterski och festligheter med trevligt umgänge under kvällen. :)
 
 
På lördagen tog vi en välförtjänt sovmorgon och drog sedan till tandådalen för att åka skidor. Där delade vi på oss så att några åkte slalom och några längd. Jag åkte längd då jag såklart ville inviga mina nya längdskidor. Dom var helt perfekt! Äntligen vet jag hur det ska kännas med rätt anpassade skidor för mig. Helt plötsligt gick det sååå mycket lättare att åka och få in rätt teknik. :) Nu längtar jag verkligen tills snön kommer hit till Karlstad och längdspåren här omkring öppnar. 
 
Söndagen (idag) var vi tvunga att checka ut redan vid 11. Så då hann vi inte åka några skidor alls. Men när jag väl kom hem så kände jag lite abstinens för min vanliga träning så jag åkte iväg och körde ett skivstångspass vilket var såå skönt. 
 
Ikväll ska jag lyxa till det med en pizza, det blir sista skräpmaten på bra länge. För jag kan inte påstå att jag ätit speciellt bra mat eller dryck dessa 4 dagar jag varit borta. Förmodligen väldigt mycket mer godis, chips och skräpmat än "riktig" mat. Haha. Men har man semester så har man. :)
 
Jag hoppas att ni har haft en fin helg också, även om ni inte har haft en weekend som jag.

Kommentarer

Regnljus

2013-12-16 - 07:42:31
Vad mysigt ni verkar ha haft! :) Och vad roligt med skidåkningen!

Carolin

2013-12-18 - 11:22:28
Hej! Jag håller också på att träna just nu och fann dig när jag googlade runt lite. Jag är grymt imponerad över dina resultat och undrar om hur du gick till väga med kosten? Vad åt du och hur ofta tränade du i början?
Tacksam för svar! Orkar inte läsa alla bloggar om deras dieter om allt möjligt.. :(
Svar: Tusen tusen tack Carolin! Du kan läsa om min kost här http://healthyandhappy.se/2012/august/min-kost.html och min "story" här http://healthyandhappy.se/2012/november/my-story.html
Emma Bertilsson

Tommy

2013-12-18 - 14:39:38
Jag gör glädje skutt när jag kommer in här hos dig.

Jag kollar runt på internet för att försöka samla på mig information gällande träning och ledsjukdommar.

Jag är under utredning av ledsjukdom, reumatologen jag träffade tror att jag har artros och eventuellt någon mer , reuma eller fibromylalgi.

Jag har inte tränat på 6 månader p.g.a värken och att jag inte vågat, men nu säger reumatologen att det är okej att jag kör i gång igen, bara jag håller mig till de lättare vikterna tills allt är klart med utredningen. Han tyckte jag skulle kolla upp handledskydd för att stötta mina onda handleder vid lyft och de fria vikterna.

Har du tips och råd vad jag kan tänka på? Jag blir snart knäpp av allt detta att inte våga röra på mig, att det ska bli värre med värken.

Tack för en fantastiskt blogg, har suttit någon timma och blädrat igenom. Länka gärna till läsvärda inlägg som du tror jag kan ha nytta av..

Stor kram
Svar: Hej Tommy, vad roligt att du hitta till min lilla hörna. :) Ledsen att det tagit sådan tid för mig att svara men nu tar jag mig äntligen i kragen och gör det. Det låter ju inte kul med ditt tillstånd och jag beklagar de. Riktigt tråkigt! Men det glädjer mig att du inte vekrar deppa ihop för de! Jag gjorde de först och måla mig som ett offer som inte var kapabel till något pga all värk. Men sen vände jag på de och sa till mig själv att jag minsann inte är min sjukdom. Något jag tror är väldigt viktigt att ha med sig om man vill kunna leva med den och må bra. :) Ibörjan av min resa körde jag mycket rörlighetsträning, flex och core. Jag gick även på seniorjympapass på friskis samt körde kroppsliga styrkeövningar för att stärka kroppen (samt även med något gummiband). Jag höll alltså inte på med några fria vikter eller maskiner alls. När min inflammation börjat lagt sig lite och jag fått klartecken från läkare så började jag med spinning, ibörjan var det ett helvete. Fick väldigt ont i ryggen av det och även inflammation i ryggradsmuskeln (erector spinae). Men med tiden så blev det bättre och bättre och de va den bästa träningen. Jag gick sen vidare till skivstångspass. Och idag har jag byggt upp en såpass stark kropp att mina muskler tar såpass mycket belastning att lederna mår bra. :) Jag vet dock inte vad jag kan tipsa dig om, eftersom alla 3 sakerna de spekulerar kring är olika. Men ett tips som jag tror inte skadar är rörlighet och core. Dock om du är överrörlig är det ju sjukt viktigt att inte översträcka lederna!!! Då blir det bara värre, tro mig. Jag hoppas att du får bukt på detta snart! Håller tummarna! God fortsättning och tusen tack för dina fina ord! <3
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus