Jag sårar feta människor. Eller?

 
Jag fick en kommentar på Instagram igår från en som sett bilden på facebook som fick över 12 000 likes och över 50 delningar (se bilden ovan om du missat). Jag vet inte om personen bara ville provocera eller mena det men kommentaren löd iaf: 
 
"Tänker du inte något på att du sårar alla feta tjejer?"
 
Hm, ja. Det har nog aldrig fallit mig in att tänka i de banorna. Rent teoretiskt borde jag då ha sårat mig själv först och främst eftersom jag själv varit fet. Och då menar jag verkligen fet med ett BMI på 43 som max (ej övre bilden). Och det kan jag ju säga att det har jag verkligen inte gjort. I grund och botten så handlar ju min resa om mig och ingen annan. Jag har beslutat att göra en livsförändring för att jag vill att min kropp ska må bra och orka med allt jag vill göra. Sedan under resans gång har jag märkt att så sjukt många har inspirerats och motiverats av min beslutsamhet, resultat och glädje till träning. Därför har jag även funnit det enormt kul att berätta om min resa öppet i form av blogg, instagram och facebook som gett enormt positiv respons. Näst intill alla ser det positivt. Att jag skulle ha sårat någon har jag svårt och tro.
 
Jag delar med mig för att jag vill visa att det faktiskt går att gå från fet till fit utan några dieter, viktklubbar eller magsäcksoperationer och fortfarnade leva ett roligt liv. För att motivera och hjälpa andra som är som jag en gång var. Om sanningen ska fram har jag börjat fundera på att utbilda mig till PT eller något inom kostrådgivning eller bådeoch om något år, just för att jag vill hjälpa andra med samma bakgrund som jag. och att jag själv varit där tror jag ger mig en stor fördel.
 
Om man som "fet" tjej blir ledsen av att se mina bilder, resultat m.m. så borde personen i fråga fundera på att göra en förändring. För ingen annan kommer göra någon åt den personen. Det går inte att blunda för verkligheten, varken sin egen eller andras. Man kan inte ändra andra, bara sig själv. Och det vill jag gärna hjälpa de som vill med. Jag tror många behöver en pusch i rätt riktning ibörjan. :)
 

Kommentarer

Anonym

2013-02-06 - 22:40:39
Emma- du är grym och vilken resa du gjort/gör! Är en av dessa tusentals nya läsare som hittat din blogg via ditt inlägg. Vill tipsa om en helbra utbildning mot hälsa o friskvård i grimslöv. Är en folkhögskoleutbildning!
Sen ska jag med nämna att jag har tagit utmaningen att göra en tjejklassiker 2013 med start tjejvasan. Jag har oxå gjort en stor viktresa dock inte i nära klass med din. Kämpa på!

Anonym

2013-02-06 - 22:42:09
Emma- du är grym och vilken resa du gjort/gör! Är en av dessa tusentals nya läsare som hittat din blogg via ditt inlägg. Vill tipsa om en helbra utbildning mot hälsa o friskvård i grimslöv. Är en folkhögskoleutbildning!
Sen ska jag med nämna att jag har tagit utmaningen att göra en tjejklassiker 2013 med start tjejvasan. Jag har oxå gjort en stor viktresa dock inte i nära klass med din. Kämpa på!
Svar: Tusen tusen tack! <3 Vad roligt att du hittat min blogg av just denna bild! Jag hoppas att du kommer tillbaka fler gånger. :) Tack för tipset, det ska jag kolla upp. Och vad roligt att du med antagit utmaningen att göra en tjejklassiker! Önskar dig all lycka med den! Kämpa på du med! Heja heja! :D
Emma Bertilsson

tine

2013-02-06 - 22:52:18
skit i den där kommentaren du fick på instagram..låter ju mer som någon fegis som sitter bakom datorn och bara näthatar! jag älskar din blogg och får sjukt mycket inspiration av dig och din blogg! HEJJA
Svar: Egentligen bryr jag mig inte så mycket om den för en sådan liten sak kan inte ändra mitt tänk och vilja att fortsätta. ;) Tusen tusen tack för dina fina ord och att du finner min blogg så inspirerande. det glädjer mig såå!
Emma Bertilsson

Aida

2013-02-06 - 23:05:47
Du är helt underbar tjejen, så himla inspirerande, motiverande men samtidigt down to earth. Tror knappast att en "fet" människa blir sårad av dessa bilder, tvärtom motiverad och peppad till att börja träna och bli hälsosam. Kan ju bara tala för mig själv men jag blir så otroligt inspirerad att bygga mer muskler. Orkar du skriva ut ditt styrketräningsprogram (om du nu körde något sådant)? Hade varit så hjälpsamt! Du är awesome, keep going!
Svar: Tusen tusen tack! Vad roligt att du känner så. :) Du är inte ensam om att undra det så ett inlägg längre fram kanske kommer. :) Håll utkik.
Emma Bertilsson

Åsa

2013-02-07 - 02:45:16
Bra jobbat!
Svar: tusen tack!
Emma Bertilsson

Passion pit

2013-02-07 - 04:11:07
Vad duktig du är, jag försöker också komma igång men det är inte så lätt alls :/
Svar: Tusen tack! Nej, det är absolut svårast ibörjan. Framför allt att skapa en rutin och få en bra balans till träningen. Men det går bara man bestämmer sig. :)
Emma Bertilsson

Caroline

2013-02-07 - 09:00:01
Det ska du verkligen inte ta åt dig, du har tillochmed inspirerat mig (trots vår "bakgrund") att hitta tillbaka till träningen. Du inspirerar verkligen. Jag tror verkligen inte att du sårar feta människor, säkert hen själv som mår dåligt över sig själv.

Såg att du ligger top 12 på mest besökta listan, fan va kul för dig! :)

Mathilda

2013-02-07 - 09:07:15
Det var det löjligaste jag hört! Jag tror inte att feta tjejer blir sårade, snarare inspirerade. Den som skrivit detta vill nog bara provocera? Kram :)
Svar: Förmodligen så har den gjort det. Det är ju ändå några tusen som sett bilden. :) Vi får hoppas det är så. Kram
Emma Bertilsson

Petra

2013-02-07 - 09:09:54
Blir mållös när jag läser den kommentaren. Hur tänker människan när hon/han skriver så? Varför skulle överviktiga människor (jag är en utav dem) bli sårade av dina bilder och din berättelse? Snarare är det så att du inspirerar och motiverar och visar att det går bara man bestämmer sig.

Ta inte åt dig av sådana kommentarer.
Svar: Jadu, det är en bra fråga. :P Det beror väl på hur man vill se på det. Kanske har personen väldigt dåligt självförtroende, vad vet jag. Jag tar egentligen inte åt mig av sådana kommentarer. En liten kommentar kan inte få mig att ändra på min målmedvetenhet.
Emma Bertilsson

Jennifer

2013-02-07 - 09:20:20
Du peppar!

Hittade hit genom din bild på facebook och är så imponerad! Försöker själv på samma sätt som du genom att äta husmanskost och träning att gå ner i vikt. Du peppar mig till tusen!
Svar: Tusen tack! Vad härligt och höra! Fortsätt kämpa, de kommer gå kanonbra!
Emma Bertilsson

Amanda Nagy

2013-02-07 - 10:02:01
Verkligen inspirerade!! Har precis börjat hård träna själv nu och har fortfarande motivationen uppe! Förhoppningsvis kommer det hålla kvar!
Svar: Tusen tack! Härligt och höra! Fortsätt kämpa! Man blir så stolt sen över resultatet. :)
Emma Bertilsson

Malin Jönsson

2013-02-07 - 10:07:40
Du är otroligt duktig Emma och det vet du för det har jag sagt flera gånger innan med dina otroliga resultat.

Jag såg även kommentaren tjejen hade skrivit till dig på Instagram och jag blev riktigt irriterad. Jag förstår inte hur hon tänker?! Varför skulle en fet tjej bli ledsen för dina fantastiska resultat. Jag tror mer på att hon skulle bli inspirerad än ledsen och kanske själv börja med en förändring, för att du har bevisat att man inte behöver gå på en massa dieter, göra operationer och allt man kan göra för att gå ner i vikt/bli fit.

Vad roligt att du har börjat funderat på att bli PT eller någonting liknande. :) Det har varit riktigt roligt att följa din resa och ser fram emot att få se fortsättningen av den. :)
Svar: Tusen tack Malin! <3 Jag vet och jag blir alltid lika glad. :) Förmodligen har personen väldigt dålig självförtroende eller så provocerar den bara. Eller både och. Vad vet jag. Men det är tråkigt att sådana kommentarer kommer. Ja, jag har funderat på de. Det verkar roligt. Jag vill hjälpa andra nå ett sunt liv. :)
Emma Bertilsson

Zandra

2013-02-07 - 10:41:13
Att du skulle såra nån annan är det dummaste jag hört, inspirera är väl närmare sanningen!
Jag tar inte illa upp för att andra är mer vältränade än mig, är bättre på typ yoga eller andra saker än mig, jag blir inspirerad och peppad!
Om man tar illa upp för att nån annan vill leva ett hälsosammare liv och ta hand om sin kropp o själ ska man nog tänka om..

Heja dig! =D
Svar: Jag tror inte man kan gå runt och tycka synd om sig själv. Om man vill uppnå något måste man kämpa för det. :) Och tusen tack Zandra! <3
Emma Bertilsson

Sarah Moberg

2013-02-07 - 11:31:51
håller med dig helt och hållet, är starkt av dig att du kunnat göra en sådan förändring :) ville också bara säga att ifall du behöver motivation till träningen har jag en grym spellista på bloggen, värd att titta på :)
DIREKTLÄNK: http://sarahmoberg.blogg.se/2013/february/spellista.html
Svar: Tusen tack! <3 Och tack för tipset om spellistan. :)
Emma Bertilsson

Hanna

2013-02-07 - 12:01:36
tack vare att jag hittade din blogg tog jag mig i kragen och sprang en runda igår.
Insåg att det går faktiskt att springa även om det är snö ute :)
Tusen tack för all inspiration du sprider!
Svar: Gud var roligt att läsa! Jag tog mig faktiskt en springtur i snön idag. Det finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder som de brukar säga. ;) Tusen tack för din fina kommentar och att du finner min blogg instressant och inspirerande.
Emma Bertilsson

a-k

2013-02-07 - 12:07:15
" sköt dig själv och skit i andra", passar som svar på det mesta tycker jag. Tycker absolut inte att du sårar någon genom å dela med dig av dina fantastiska resultat. Om man sen tycker du var bättre innan får man tycka det men det finns ingen anledning å inte dela din glädje! Fortsätt gör det du gillar och blir glad av, även dela bilder på dina framsteg, kram!
Svar: Så sant! :) Jag håller med dig. Alla gör vi ju våra egna val. Ingen kan göra dom åt en. Det lovar jag att jag ska göra! Och tusen tack för dina fina ord. :)
Emma Bertilsson

EMMA - M I T T F A T A S S

2013-02-07 - 13:23:04
Men gud! Man gör det ju för sin egna skull! Om man nu är "fet" och blir sårad av din framgång så är man ju inte nöjd med själv och borde väl göra något åt det, för de som tycker om sig själva som stora borde ju då inte reagera.

Du är grym, fortsätt, för det ska jag med göra :D
Svar: Jo man gör ju det, annars vore det ju konstigt. :P Jag håller med dig, något problem måste ju personen ha isf. Tusen tack Emma! <3
Emma Bertilsson

Madeleine

2013-02-07 - 14:19:08
Bra kämpat bruden! Skriver också lite om hälsa och träning kolla gärna in och koma gärna med tips! :D Fick mycket inspiration nu v din blogg =)
Svar: Tusen tack! :) Jag ska ta mig en kik på din blogg. :)
Emma Bertilsson

Ida Nilsson

2013-02-07 - 14:34:08
Åh jag blir så arg när jag läser sånt här. Jag skulle definitivt bli mer ledsen om jag hela tiden satt och tittade på perfekta tjejer med superslim kropp än att se en tjej som var stor och jobbar sig i form. Alla har ett eget val här i livet, ditt var att ta tag i det och må bra.

Du är inspirerande inget annat! Jag somtänkt skippa gymmet idag ska direkt lyfta rumpan ur soffan och åka till gymmet ;)
Svar: Jag blir inte arg, egentligen bryr jag mig inte så jättemycket eller tar åt mig. Jag blir mest förvånad. :P Tusen tack Ida! :) Kör hårt på gymmet idag!
Emma Bertilsson

Rebecca

2013-02-07 - 15:39:20
Vilka fina muskler du fått på så kort tid, bra jobbat!

Kika gärna in på min ganska nystartade blogg: www.beckiz.se
Svar: Tusen tack Rebecca! :)
Emma Bertilsson

My

2013-02-07 - 15:42:58
Hej Emma, jag blir så otroligt inspirerad utav dig och skulle gärna vilja diskutera träning,tips osv. Du för jättegärna maila mig på [email protected]

Ha de fint :)
Svar: Tusen tack My! Jag slänger iväg ett mail till dig. Ha det gott! :)
Emma Bertilsson

Khaleesi

2013-02-07 - 19:57:11
Jag känner också lite irritation när folk ska kommentera sådär. Vadå såra feta människor?

Tycker du är SKITDUKTIG och väldigt inspirerande! Har ganska nyss hittat till din blogg och WOW, vilken resa :D
Svar: Ja, ibland undrar man... Tusen tusen tack! Det glädjer mig att läsa. :) Jag hoppas du kommer tillbaka många fler gånger. :)
Emma Bertilsson

sararutberg

2013-02-07 - 20:23:55
Jälkar vilken skillnad, skit bra jobbat!!
Svar: Tusen tusen tack! :)
Emma Bertilsson

EmelieMaria - träning&annat

2013-02-07 - 21:07:16
HAHAHA... Alltid är det någon som bli sårad :P Men jag tror fakiskt att den enda bittra sanningen är att de som blir "sårade" av en sån bild har ganska allvarliga problem med sin egen självkänsla och det är inte något de ska skylla på någon helt okänd och speciellt inte dig som förespråkar en sund inställning till träning och hälsA! Inget att bry sig om, du är bäst!
Svar: Håller med dig till fullo! :) Tusen tack fina Emelie! <3
Emma Bertilsson

anna

2013-02-07 - 22:03:37
wow vilken förändring, bra jobbat

Svar: Tusen tack! <3
Emma Bertilsson

Cec

2013-02-08 - 10:45:45
Jag är också en av dessa tusentals nya läsare som hittat din blogg via ditt inlägg. Har nu läst igenom dina inlägg från början av bloggen, fram till nu. Det är sanslöst inspirerande, vilken resa du gjort! Angående kommentaren är det ju upp till var och en hur man tolkar olika budskap, man MÅSTE inte se sig själv som offer, men man väljer ju själv! Själv har jag haft en slö-period, från att varit aktiv och efter denna peppning blir det till att sätta igång och investera - i min hälsa!
Svar: Vad roligt att du hittat mig och min blogg via facebook. :) Och vad roligt att du läst allt i min blogg. Jag håller med dig, det blir ju vad man gör det till. Vill man se det som påhopp blir det ju det. vill man se det som pepp så blir det de. Lycka till med investeringen i din hälsa! Jag vet att du klarar det galant! Heja heja!
Emma Bertilsson

Emelie - fotograf

2013-02-08 - 21:05:14
öömm.. alltså.. jag är själv överviktig - men fet skulle jag kanske inte säga - men när jag ser dina bilder tar inte jag åt mig, tvärt om! Jag blir så jäkla superpeppad själv att göra en förändring!
Svar: Tusen tack Emelie! :) Vad glad jag blir. Personen provocerade nog bara. Jag hoppas det iaf.
Emma Bertilsson

Sara

2013-02-09 - 14:18:17
hej, jag hitta hit här tack vare den bilden på facebook, och jag måste bara säga att du en förebild till alla som kämpar med att gå ner eller gå upp i vikt!
Svar: Tusen tusen tack Sara, det glädjer mig att läsa. :) Hoppas du tittar in fler gånger.
Emma Bertilsson

emmae

2013-02-13 - 11:58:46
Du är en stor inspirationskälla Emma, även för oss normalviktiga som vill hitta träningslusten och börja leva hälsosammare. Fortsätt med det du gör, du är grym!
Svar: Tusen tack Emma! :) Vad roligt att jag är de även för dig! <3 Det lovar jag att jag ska göra. :)
Emma Bertilsson

Josefin Sjöberg

2013-02-13 - 22:13:39
Det var det dummaste jag hört. Idioter finns det gott om, och kommer tyvärr alltid finnas.
Svar: Ja det finns ju de tyvärr. :(
Emma Bertilsson

Rebecca

2013-02-15 - 18:07:06
Jag är fet och jag blir bara inspirerad av din resa. Avundsjuka människor alltså!
Svar: Vad gullig du är, och kul att du blir inspirerad. :) jag vet ju att du är på gång med en egen livsförändring och önskar dig all lycka. <3
Emma Bertilsson

Ida

2013-02-17 - 09:45:24
Inspirerande! Verkligen!

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus