Utvärdering Emelies utmaning

Minns ni Emelies utmaning under februari månad? Jag gav mig ju på en riktig utmaning och körde nivå 3 på allt. Det vill säga följande upplägg:
 
Kost:
- Äta grönsaker till maten minst en gång om dagen.
- Inget godis eller liknande på hela månaden (sockerfria alternativ som t ex ”kesellaglass med bär” är okej men inte bakverk och substitut med sötningsmedel istället för socker).
- Ingen alkohol på hela månaden
- Äta ordentlig mat lagad från grunden enligt ovan, med 1-2 mellanmål för att orka träna de flesta dagar per vecka.
 
Styrketräning:
- Dela upp muskelgrupperna på över/underkropp och kör varje del två gånger, eller dela upp muskelgrupperna till 4 pass för fler övningar på varje muskelgrupp.
- Fokus ligger mer på styrketräning än konditionsträning i veckoschemat.
- Målet är att öka muskelmassan så mycket som möjligt under månaden.
 
Kondition:
- 3-5 konditionspass i veckan där tempot varierar. Intervaller, backträning och distans blandas med 1-2 aktiva vilopass i form av PW.
- Fokus ligger mer på konditionsträning än styrketräning i veckoschemat.
- Målet är att öka konditionen så mycket som möjligt under månaden.
 
Jag klarade mig superfint, förutom att jag unnade mig en dag med vännerna i boda borg. Då blev det även ett besök på max och lite vin på kvällen. :) MEN jag är ändå sjukt nöjd över min prestation, för det syns jävligt mycket på kroppen. Jag ser iaf. Det har hänt sjukt mycket på ryggen och börjar även hända lite på övre delen av magen. Samt armar Här är resultatet i bild:
 
Övre raden; 7 Januari. Undre raden; 3 Februari

Heja mig!

Kommentarer

EmelieMaria - träning&annat

2013-02-04 - 18:35:46
Wow det syns verkligen skillnad!! Alltså du är typ min idol :D Hihi :D
Svar: Tusen tack fina emelie! Bara man vill så går de ju. :) Haha, vad go du är! <3
Emma Bertilsson

Tessa.

2013-02-04 - 18:41:45
Jag blir så imponerad av dig!! Hejaheja!
Svar: Vad roligt att du blir de! :D Tusen tack!
Emma Bertilsson

JUNITJEJ

2013-02-04 - 18:58:55
Vilken skillnad!! DU är verkligen duktig!
Svar: Tusen tusen tack <3
Emma Bertilsson

emelie.

2013-02-04 - 19:07:02
Förutom att du är så jävla grym, så måste jag säga vad fint och bra din hud har dragit ihop sig under din viktminskning!! :-)

Det är ju en av fördelarna med att börja när man är ung :-)
Svar: Tusen tusen tack! :) Mja, det kan jag nog inte hålla med om. Men det kunde samtidigt vara värre. och jag är glad att jag sluppit elefantvingar på armarna. Fast magen börjar sakta men säkert räta ut sig nu. så det är gött. :) Hoppas på att den blir normal inom några år.
Emma Bertilsson

Wilma

2013-02-04 - 20:03:48
Stor skillnad tycker jag. Bra jobbat :D.
Svar: Tusen tack!
Emma Bertilsson

Josephine

2013-02-04 - 20:21:05
Man ser verkligen skillnad, vad coolt att få såna resultat på bara en månad, Nu blev jag svinpeppad! :)
Svar: Tusen tack! Och jag är väldigt faschinerad själv över resultatet. Kul att du blev så peppad! Det glädjer mig. Februari är din månad då? :)
Emma Bertilsson

Babbi - Bloggdesigner ♥ Fotograf

2013-02-04 - 20:58:53
Alltid trevligt att kolla in här, men sådana där bilder gör det lite extra trevligt!
Svar: Va kul att du tycker det! :D Fler sådana bilder lär nog dyka upp också. :)
Emma Bertilsson

Mari

2013-02-04 - 21:37:34
Oj vad tiden går snabbt, tyckte du gick med i utmaningen nyss =) grymma resultat på så kort tid också. kram
Svar: Ja men visst gör de?!?! Det är nästan skrämmande. Tusen tack iaf! :D Jag är jättenöjd.
Emma Bertilsson

Mia - träning och småbarnsliv

2013-02-04 - 22:52:33
Stor skillnad med tanke på att det bara är ca en månad mellan bilderna. Bra jobbat! :)
Svar: Tusen tack Mia! <3
Emma Bertilsson

Karin

2013-02-04 - 23:39:33
Alltså, dina armar och rygg. Helt sjukt snygga! Klart avundsvärt (och peppande å inspirerande). Grymt jobbat!
Svar: Tusen tack. :') Alla kan få det, men de kommer ju absolut inte gratis. ;)
Emma Bertilsson

Mari

2013-02-05 - 08:35:11
Sv. Mm, ibland vaknar man upp och inser att veckan har rusat förbi, trots att man tyckte det nyss var måndag. Så det gäller att ta vara på tiden =)

Emma

2013-02-05 - 10:52:31
Hej!
Riktigt grymt jobbat! inspiration :)
Var har du köpt din pulsklocka?
Letat efter den men kan inte hitta den. vill ha den :p
Svar: Hej! Tusen tack! :) Jag har köpt den på elgiganten. :) Garmin forerunner 100w
Emma Bertilsson

Petra

2013-02-05 - 10:54:08
Grymt jobbat!

haha Läste bland kommentarerna att du kallar huden under armarna för elefantvingar, jag kallar dem för fladdermusvingar. hahaha
Svar: Tack! <3 Haha! Ja. Fast man kanske ska säga flaxande elefantöron? :P
Emma Bertilsson

EMMA - M I T T F A T A S S

2013-02-05 - 13:54:30
Riktigt snygga resultat! Hur är din hud nu ? =)
Svar: Tusen tack! :) Ja, det syns väl på bilderna? :P De undre är tagna i förrgår.
Emma Bertilsson

Emelie

2013-02-05 - 14:17:09
Ja heja dig!
Svar: Tusen tack! :)
Emma Bertilsson

Carina

2013-02-05 - 14:43:53
Heja dig, grymt bra!!!!!
Svar: Tusen tack. :)
Emma Bertilsson

Anette

2013-02-05 - 15:02:56
Bra jobbat!!! :)
Svar: tack!
Emma Bertilsson

Linn

2013-02-05 - 15:49:38
Hej!
Jag tänkte höra med dig om du vet om det är bra att äta proteinpulver fastän man är överviktig? Eller ska man vänta tills man har gått ner lite? Jag tränar 1 h varje dag :)
Svar: jag åt inget proteinpulver ibörjan, det är nu på senaste månaderna jag börjat äta de för att inte bryta ner musklerna istället. Men du gör som du vill. Men det går ju bra att äta proteinrikt livsmedel också. t.ex. ägg. direkt efter träning.
Emma Bertilsson

Janni - Mama till Lilly & Loah

2013-02-05 - 16:48:22
Fy fan va härligt Emma! Du är så jävla grym!
Hoppas själv finna lite inspiration och motivation till att få bort mina mammakilon när det är okej att börja röra sig efter kejsarsnittet. Heja både dig och mig :)

Josefine Ekstedt

2013-02-05 - 17:14:22
Hej! Jag såg din bild på facebook och kunde inte låta bli att gå in här. Ville bara säga att du är så himla duktig! Du gör nog många sjukt motiverade till att träna. Du har även precis fått en ny läsare! Heja!
Svar: Hej! Vad roligt att du lagt märke till bilden på FB. Och tusen tusen tack! Det glädjer mig att jag motiverar och inspirerar dig (samt andra). Du är hjärtligt välkommen tillbaka. :')
Emma Bertilsson

Therese

2013-02-05 - 18:16:57
Men herregud, du är ju helt jävla otrolig! Fy fasen vad duktig du är! :D

Therese

2013-02-05 - 18:17:13
Men herregud, du är ju helt jävla otrolig! Fy fasen vad duktig du är! :D
Svar: Tusen tusen tack! :') Jag blir så glad över att höra de.
Emma Bertilsson

Pernilla

2013-02-05 - 18:37:29
Men skoja! Det är ju supertydliga resultat och framsteg. Grymt gjort! Grattis och lycka till i fortsättningen! :)
Svar: Tusen tusen tack verkligen! <3
Emma Bertilsson

Jessica

2013-02-05 - 20:01:45
Wohoo vad vi har kämpat på bra under utmaningen! :D sjukt att man ser så stor skillnad på en månad bara på dig! :)
Svar: Tusen tusen tack! <3
Emma Bertilsson

sofia

2013-02-05 - 20:22:12
Hej!
Jag har svårt för träningsbloggar överlag, men hittade din idag och gillar den verkligen!
Är vansinnigt imponerad över dina resultat. Sjukt bra jobbat. Hoppas du är megastolt!

Jag tänkte fråga dig några saker. Jag har alltid varit ganska sävlig i min träning så har aldrig riktigt sett något resultat. Typ tränat väldigt omotiverat och rörigt. Men nu har jag börjat träna mer intensivt för nu vill jag verkligen att det ska hända saker.

Vilken typ av träning tycker du har gett bäst resultat? Jag är intresserad av att gå ner i vikt och bygga muskler (vill ju typ ha dina armar och axlar). Just nu tränar jag själv mycket bodypump samt afrikansk dans. Har hört att spinning ska vara bra.

Hur har du gjort under de månader du visade på före och efterbilderna? Där man verkligen ser resultat. Har du ätit något särskilt? Hur ofta tränar/tränade du under denna period?

Jag är lite emot proteinpulver och piller och sånt. Jag föredrar mat! Har du några särskilda tips när det gäller mat? Eller äter du bara det du känner för?

Det skulle vara kul med en beskrivning av hur du gick till väga från september - december!

Åter igen, grym blogg! Hoppas du orkar svara på detta.

/Sofia
Svar: Hej! Gud vad roligt att läsa att du gillar min blogg då! :D Tusen tusen tack. Det glädjer mig enormt mycket! Jag tränar mycket varierat. Löpning, spinning, skivstångspass (motsvarigheten till dina body pump pass) och lite gym de senaste. De som gett resultat på musklerna är Skivstångspassen (främst rygg och armar). Om du vill se hur jag har tränat under hela 2012 och hittills under 2013 så för jag träningsdagbok på funbeat.se här: http://www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=243021 Så där ser du exakt vad jag tränat, hur ofta och hur mycket. Angående kost så äter jag husmanskost men tänker lite på att ta in lite extra protein iform av livsmedel också. typ kvarg till mellanmål och så. Sen så äter jag som sagt proteinpulver. men tabletter är även jag skeptisk till. Hoppas du fick svar på dina frågor. :) Och jag hoppas att du kommer tillbaka.
Emma Bertilsson

Lena

2013-02-05 - 21:19:14
Hej Emma! Vilka fantastiska resultat du har uppnått, på bara ett år. Heja dig!

Jag blir nyfiken på utmaningen/programmet. Det står i styrketräningsdelen att fokus är på styrketräning, och sen står det längre ner att fokus är på konditionsträning. Är det olika veckor eller hur funkar det? Har du en länk till utmaningen?

Sen är jag överlag nyfiken på din styrketräning, hur kör du? De där armarna är ju to die for! :)
Svar: Hej, Tusen tack Lena! Jag förstår att de blir lite förvirrande. Men du kan läsa hela utmaningskonceptet här: http://emeliemarias.wordpress.com/2013/01/01/utmaning-2013/ så kanske du förstår lite bättre. :) Man kan nämligen välja olika nivåer. Jag valde de tuffaste på allt och då blev de så. Så det var lika mycet fokus på båda för mig. Angående styrketräningen så kör jag mestadels skivstångspass på friskis (även kallat body pump på andra ställen) samt lite i gymmet de senaste 4 veckorna. Men jag är inte så duktig på det, väldigt grön om man säger så. Så jag kan inte så mycket. Om du vill se hur jag tränat hela 2012 och hittills 2013 så kan du gå in på min funbeat där jag dokumenterar all min träning: http://www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=243021
Hoppas att du fick svar på dina frågor. :)
Emma Bertilsson

jessica

2013-02-06 - 19:14:00
får mig verkligen till att bli motiverad till att börja träna igen! tack!
Svar: Vad roligt att läsa! :D Heja heja!
Emma Bertilsson

Lena

2013-02-06 - 21:11:58
Tack för snabbt svar! :) Vad roligt att du blivit så grymt musklig av skivstångspassen. Och nu gymmet också, men ändå som en hyfsad gröngöling. Imponerande och inspirerande!

Skivstång vet jag precis vad det är, jag tränar också på Friskis <3 och har kört mycket skivstång, framförallt under hösten. I normala fall jympar jag mycket också (blev ledare i augusti) men har fått pausa det på grund av fotpaj. Cirkelfys och spinning står/har också stått på agendan, och sedan ett par veckor tillbaka har jag börjat gymma. Det är kul och jag ser verkligen fram emot att få se resultaten av styrketräningen. Men jag vill också konditionsträna, så det känns ju fint att det tycks funka att kombinera. Vissa hävdar att man bör ta det lugnt med högintensiv konditionsträning om man gymmar mycket, men jag vill ha både och. :)

Visst är det härligt att ha gått från soffpotatis till att älska träning och vad den gör med ens kropp och själ? :) Jag ska följa din framfart på bloggen.
Svar: Det var så lite. Jag försöker alltid svara så fort jag kan. :) Ja, det är riktigt kul! Många påstår ju att man inte bygger muskler på skivstångspass utan det är bara gymmet som gäller. Men jag kan ju inte hålla med det med tanke på mina resultat. :P Jag tror det blir vad man gör det till. Åh, ledare alltså!?! Jag har som mål att under 2013 (el början på 2014) ska jag bli instruktör i skivstång eller spinning på friskis. :P Jo, vissa hävdar ju det. Iaf muskelbyggarna. Jag kan förstå dem som tränar för att enbart bygga muskler, då är ju inte högintensiv kondition så himla bra då de bränner mycket energi. Men jag är ju egentligen löpare, och ser styrketräningen som en komplement till löpningen så att jag ska orka springa minst halvmara utan att få smärtor i rygg m.m. en stabil kropp helt enkelt. Ja, det är så underbar känsla att gå från soffpotatis till aktiv och sund. :) Fast jag har faktiskt varit väldigt aktiv tidigare i mitt liv också med löpning och simträning. Vad roligt att du vill följa mig och min resa! Det glädjer mig. :)
Emma Bertilsson

Lena

2013-02-06 - 22:10:56
Åh vad kul att du vill bli instruktör! Söööök! (När du känner dig redo.) Det är verkligen superkul. Utbildningen är jätterolig och givande och det är häftigt att vara delaktig i en så bra förening. Nu hann jag tyvärr bara köra i två veckor innan foten sade ifrån, men jag siktar på att vara tillbaka igen i vår/sommar.

Jag vill inte bli muskelbyggare deluxe, men starkare och med mer framträdande muskler så jag tror att en mix av styrka och kondition fast med överhängande del styrka får bli melodin under vintern/våren. Det passar bra under min fotrehab också när jag ändå inte kan hoppa och skutta som jag vill. :)
Svar: Jag känner mig redo, men jag vågar inte. :P Ena dagen vill jag söka och är jätteepp på det. Medan andra dagen så känner jag mig skitdålig och skulle inte våga, varför skulle de ge mig chansen liksom? Dessutom har jag skräck för att prata inför stor grupp. Men den vill jag övervinna. Och jag älskar ju att träna. :)
De låter som ett bra upplägg. :) Önskar dig lycka till!
Emma Bertilsson

Tove

2013-02-06 - 22:34:50
Wow. Jag vill också. Att du skulle knäcka tjockisar är hur dumt dom helst. Du sporrar. Kan du så kan vi. Skit bra jobbat.
Svar: Tusen tack Tove! Klart du kan också bara du vill! :)
Emma Bertilsson

Lena

2013-02-06 - 22:41:08
I Stockholmsföreningen har de infokvällar inför uttagningarna. Där får man prova på snabbt hur det känns att leda andra. Jag var helt övertygad om att jag INTE ville bli ledare, men efter att ha provat det så kom jag på andra tankar. Du kan alltid söka, och blir du antagen så kan du ta ställning till huruvida du vill gå vidare eller inte då.

Man lär sig väldigt mycket under resans gång också, vad gäller ledarskapet. Det som kändes läskigt i början blev plötsligt roligt och något man längtade efter. Man växer in i det och lär sig att hitta sin ledarstil och sitt sätt att kommunicera på. Så sök! Du har ju tagit dig över massa trösklar, jag är övertygad om att du skulle fixa även denna utmaning. :)
Svar: Åh, de tror jag inte de har här i Karlstad. Men de har uttagningar ibland. :) Jag funderar på att gå på en sådan sen när jag samlat tillräckligt mycket mod. Jag tror säkert man lär sig enormt mycket, lite därför jag vill göra det eftersom jag har funderingar på att utbilda mig till PT och kostrådgivare. Bra steg att börja med. :)
Emma Bertilsson

Erika

2013-02-09 - 17:03:29
Bra jobbat, resultaten syns verkligen!! :)
Svar: Tusen tack! :)
Emma Bertilsson

Camilla

2013-02-16 - 10:30:51
Jag säger bara WOW! :D Heja dig!!!

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus