Mitt 2012

 
Många skriver årskrönikor med bilder för varje månad som gått, jag är för lat för detta så jag nöjer mig med att göra en grov summering av året som gått i stället. För det går inte att förneka att jag gjort en jäkla resa i hälsovärlden. Detta är första gången jag lägger upp en bild på mig själv när jag var som fetast och minst otränad mitt i den jobbigaste perioden av mitt sjukdomstillstånd. Jag var duktig på att undvika kameran men jag lyckades hitta en bild på mig i mina föräldrars dator från januari 2012, kanske inte den bästa men alltid något. ;)
 
Ja, som ni ser kan man tro att det är 2 olika människor på bilderna. Men inte bara utvändigt utan även invändigt. I januari hade jag i stort sett gett upp hoppet om ett hälsosamt, smärtfritt och symtomfritt liv. Idag har jag uppnått det och lite därtill. Jag har även hört från nära och kära att jag är en mycket mer postiv och glad människa och det lyser om mig.
 
Detta är det största och bästa som hänt mig år 2012, men det har ju inte kommit gratis heller! Enormt mycket vilja, envishet och beslutsamhet har JAG klarat detta. Ingen annan utan bara jag helt av egen kraft utan någon magsäcksoperation, viktklubb, diet eller liknande. Detta har jag åtdstakommit med träning. Träning som blivit mitt största intresse under 2012 som innan var det värsta jag visste. Tänk hur det kan ändra sig? Idag är jag den där människan jag alltid drömt om att bli. Och jag är sju jävla stolt över mig själv så ni inte anar!
 
Och eftersom år 2012 blev så jäkla braså kan inte 2013 bli något annat än ännu bättre med alla äventyr och nya mål jag satt! Åh, jag välkomnar år 2013 med öppna armar för detta år kommer bli mitt bästa någonsin skulle jag tro!

Kommentarer

JHH

2013-01-01 - 16:20:35
Det är galet bra!! Så sjukt bra jobbat och kämpat! Jag är SÅ imponerad!! :) Och jag älskar din inställning till detta. Jag ser fram emot att följa din blogg 2013. :)
Svar: Tuuusen tack! Vad roligt att du ser fram emot att fortsätta följa min resa också. :) Passar på att önska dig ett riktigt gott nytt år med. Stor kram! <3
Emma Bertilsson

Emma Forsberg

2013-01-01 - 16:35:32
Du är en så stor inspiration, Emma. Resan du gjort är helt otrolig.
2013 kommer att bli grymt, känner det på mig!
Svar: Tusen tack Emma! <3 Ja, jag hoppas det också. Det känns så! :D
Emma Bertilsson

Zandra

2013-01-01 - 16:36:04
Duktiga du! som du skriver ser det inte bara ut att vara skillnad på utsidan utan insidan också =)

Ville dela denna med dig för jag tyckte den var så bra, det går om man vill! =D

https://www.facebook.com/#!/photo.php?v=535184355831
Svar: Taack Zandra! <3 Jag har sett den (och publicerat i ett blogginlägg) och den är så sjukt inspirerande. Kände igen mig en hel del. förutom att jag inte var rullstolsbunden då utan "bara" haltade fram i princip.
Emma Bertilsson

Sara

2013-01-01 - 17:08:31
Har skrivit det förr och skriver det igen, du är så jäkla grym Emma! Tänk hur det kan vända och bli så bra bara man har den där kämparglöden som aldrig slocknar! Vill också komma igång och träna på allvar (som jag säkert också skrivit förr) men jag tycker att det är så tråkigt och jobbigt. Har bara blivit ännu tröttare efter jag väl tränat också även fast jag ätit bra före och efter + tagit Gainer. Hur lång tid tog det innan du började tycka det blev kul att träna? Blev du också tröttare av att träna i början?
Svar: Tusen tack Sari! <3 :) Det gäller bara att tvinga sig själv ibörjan så hittar man till slut tjusningen i det. Fast det kan ta jävligt lång tid. det gjorde de för mig. :P Grejen är ju att för att få mer energi så måste man göra av med mer energi. Dvs. träna. Ibörjan är de sjukt jobbigt, men som sagt med tiden man blir bättre och bättre så märker man även att man blir piggare i vardagen. :) För mig tog de kanske 6 månader. Men då har ju jag en sjukdom också som jag var tvungen att få bukt på först som du vet. Ibörjan när jag tränade hade jag sjukt ont (pga sjukdom) och blev jättejättetrött men jag tvinga mig själv ändå och bet ihop.
Emma Bertilsson

Linnéa

2013-01-01 - 17:40:19
Grymt! Vilken inspiration du är!

Har du några tips på hur du kom igång? Vad fick dig att ändra dig? Vad gjorde att det där "nya livet" inte bara blev pannkaka ännu en gång?
Svar: Tusen tack Linnea och vad roligt att du tycker det! Jag har skrivit några inlägg om det men här hittar du hur jag fastnade i "träningsträsket" och vad som fick mig att ändra på mig: http://emmasviktiga.blogg.se/2012/november/my-story.html och här har jag skrivit en hel del tips: http://emmasviktiga.blogg.se/2012/september/emmas-11-motivationstips-till-traning.html
Emma Bertilsson

Malin

2013-01-01 - 18:24:01
Det måste vara en riktig skön känsla att se tillbaka och se hur långt du har kommit på bara ett år. Dina resultat är otroligt jäkla grymma! :D

Jag är otroligt glad för din skull Emma, och jag skulle vilja ge dig en bamsekram, för du är så himla grym. :) Som du säger, 2013 kommer bli ett riktigt bra år!
Svar: Det är en sjuuuukt skön känsla. Jag känner mig för en gångs skull väldigt stolt över mig själv då jag vet att jag åstadkommit något som enormt få lyckas med på 1 år.
Tusen tack Malin! <3 Du har också kämpat på riktigt bra 2012! fortsätt så 2013 också!
Emma Bertilsson

Wilma

2013-01-01 - 18:25:25
Grymt av dig :)

Catti

2013-01-01 - 19:55:00
Grymt kul att ha följt med på fin resa! Vilken bedrift och vilken vilja. Du är värd allt! Kram :)
Svar: Jättekul att du faktiskt vill följa den också! :) Och hoppas att du fortsätter! <3 Tusen tack för alla peppande kommentarer du skrivit under året som gått också. Kram!
Emma Bertilsson

T

2013-01-01 - 20:44:05
Grymt jobbat!!!
Jag är ändå nyfiken på hur dina matvanor har förändrats? Att äta vanlig mat och begränsa godisätandet osv är ingen diet, det håller jag med om! Men några förändringar i kosten måste du ju ha gjort!?
Vill än en gång säga att du är super duktig! Var nöjd med vad du åstadkommit (det är du säkert)!!! :)
Svar: Tusen tack! :D Nej, jag har inte ändrat något speciellt i matvanor. De enda jag faktiskt har ändrat är att skippa frukostmackorna och äta havregrynsgröt istället. Du kan läsa om mer hur jag äter här: http://emmasviktiga.blogg.se/2012/august/min-kost.html Jag är supernöjd med det jag åstadkommit år 2012 och blickar nu framåt mot ett lika bra år 2013 om inte ännu bättre. :)
Emma Bertilsson

T

2013-01-01 - 20:44:57
Grymt jobbat!!!
Jag är ändå nyfiken på hur dina matvanor har förändrats? Att äta vanlig mat och begränsa godisätandet osv är ingen diet, det håller jag med om! Men några förändringar i kosten måste du ju ha gjort!?
Vill än en gång säga att du är super duktig! Var nöjd med vad du åstadkommit (det är du säkert)!!! :)
Svar: Tusen tack! :D Nej, jag har inte ändrat något speciellt i matvanor. De enda jag faktiskt har ändrat är att skippa frukostmackorna och äta havregrynsgröt istället. Du kan läsa om mer hur jag äter här: http://emmasviktiga.blogg.se/2012/august/min-kost.html Jag är supernöjd med det jag åstadkommit år 2012 och blickar nu framåt mot ett lika bra år 2013 om inte ännu bättre. :)
Emma Bertilsson

T

2013-01-01 - 20:45:51
Grymt jobbat!!!
Jag är ändå nyfiken på hur dina matvanor har förändrats? Att äta vanlig mat och begränsa godisätandet osv är ingen diet, det håller jag med om! Men några förändringar i kosten måste du ju ha gjort!?
Vill än en gång säga att du är super duktig! Var nöjd med vad du åstadkommit (det är du säkert)!!! :)
Svar: Tusen tack! :D Nej, jag har inte ändrat något speciellt i matvanor. De enda jag faktiskt har ändrat är att skippa frukostmackorna och äta havregrynsgröt istället. Du kan läsa om mer hur jag äter här: http://emmasviktiga.blogg.se/2012/august/min-kost.html
Jag är supernöjd med det jag åstadkommit år 2012 och blickar nu framåt mot ett lika bra år 2013 om inte ännu bättre. :)
Emma Bertilsson
Du är sjukt duktig. Jag har inte heller många bilder sen när jag var som störst. Undvek väl kameran helt enkelt.
Svar: Tusen tusen tack! Såhär i efterhand ångrar man ju att man inte har fler bilder, men men. jag har inga planer på att bli så fet igen så några sådana bilder lär inte existera. :P
Emma Bertilsson

Rebecca Rehn

2013-01-01 - 21:39:47
Så otroligt starkt gjort!
Svar: Tusen tack! <3
Emma Bertilsson

Mari

2013-01-01 - 22:23:09
Stående hyllningar. Bra jobbat !!! Kraam fina du
Svar: Tusen tack Mari! <333 Kram!
Emma Bertilsson

Rebecka Vigren - Fotoblogg

2013-01-02 - 01:27:42
vilken förändring! ganska häftigt hur mycket man kan åstadkomma om man verkligen sätter manken till och kämpar kämpar och fortsätter att kämpa! :)
Svar: Tack! Ja, nog är det häftigt alltid. :) Bara man ger sig fan på de går de mesta tror jag.
Emma Bertilsson

Rund är också en form!

2013-01-02 - 15:44:56
Du SKA vara stolt! Du har gjort en grym resa!!
Jag blir verkligen imponerad.

Gott nytt 2013!

Svar: Jag ÄR väldigt stolt, för en gångs skull. :) Tusen tack och gott nytt 2013 till dig med!
Emma Bertilsson

Mia - mammaliv, träning och husplaner

2013-01-03 - 12:00:35
Tänk att det bara har gått ett i år mellan bilderna. Sån otrolig skillnad! Bra gjort!
Svar: Tusen tack! :) Ja, jag har svårt att tro det själv också.
Emma Bertilsson

Mari

2013-01-03 - 20:47:56
:) Det är du värd att få höra.

Emilia

2013-01-03 - 22:14:59
Du är grym tjejen!!! Ville bara säga att jag har följt din resa sen början och är så sjukt imponerad, du är en stor inspiration för mig! 2013 kommer att bli sjukt bra!
Svar: Tusen tack Emilia! :) Vad roligt att jag är det för dig. Jag hoppas ditt 2013 kommer bli sjukt bra också! :)
Emma Bertilsson

benita

2013-01-06 - 21:29:57
grymt bra jobbat!
Svar: Tusen tack! :)
Emma Bertilsson

benita

2013-01-06 - 21:29:57
grymt bra jobbat!
Svar: Tusen tack! :)
Emma Bertilsson

Isabella

2013-01-08 - 21:53:32
Härligt Emma!! :D Vad du inspirerar :D <3
Svar: Tack Isi! <3 Vi måste ju ta och ses snart nu. sjukt länge sen!
Emma Bertilsson

Emma - mamma till två

2013-01-11 - 10:53:56
Såå otroligt bra jobbat! Jag är väldigt imponerad av din beslutsamhet att ändra ditt liv. Återigen, bra jobbat!!!
Svar: Tusen tack verkligen! :) Och tack för alla dina fina kommentarer du skrivit nu.
Emma Bertilsson

Cecilia

2013-02-05 - 11:10:46
Jätteduktigt :)
Svar: tusen tack!
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus