Premiärturen på längdskidor

 
Med 42 dagar kvar till start av Tjejvasan har jag nu ÄNTLIGEN fått åka (läs stappla) min första runda på längdskidor. Vi åkte upp till Forshaga skidklubb och körde några varv i det spåret. Första 2 varven var jag livrädd för att ramla och det var allmänt läskigt och gick i snigelfart. En efter en körde om mig i turbo, fast dom såg ut som elitåkare eller något. Det var lilla långsamma jag och dom. Banan skulle vara lätt men den var ju inte alls så lätt tycker jag. Massor med backar med svängar... Så imorgon ska vi på äventyr upp till Filipstad istället där det ska vara bättre nybörjarspår. Fast sista varvet så körde jag faktiskt 1 km på 7:48 min. :) Jag vet inte om det är bra eller dåligt men jag tycker de gick bra iaf för att vara första gången.
 
Vad tyckte jag om skidåkningen då? Det var riktigt kul! Jobbigt stundvis, men inte så jobbigt så att jag ville lägga mig och dö som andra kompisar har beskrivit att de känns efter 1,5 km. Visst, det kändes i armarna, mest i triceps, men inte så att jag inte orkade mer. Flåset hade jag heller inga problem med och inte benen heller. Det var mest att jag var rädd för att ramla och att de gick för fort ibland. Jag antar att jag hade god nytta av all styrketräning och konditionsträning. :) Men nu vet jag vilka armmuskler som ska tränas mer inför Tjejvasan också.
 
Dagens kost:
Frukost: Havregrynsgröt med mellanmjölk och jordgubbssylt
Lunch: Makaronilåda
Mellanmål: Proteinpannkaka med keso och varma hallon
Middag: Pastagratäng med bladspenat, kyckling och mozzarella
 
 

Kommentarer

EmelieMaria - träning&annat

2013-01-12 - 14:38:07
Wiiie kul!! :D Vill också prova på längdskidor! :D
Svar: Gör de! Det är skitkul! :)
Emma Bertilsson

Sara

2013-01-12 - 15:14:48
Kul att du verkar gilla skidor. Det är fantastiskt. En liten kommentar bara (nu verkar jag sjukt petig...); stavarna ser något korta ut, har du provat ut utrustning med hjälp av någon kunnig inom området eller är det något du har tankar på att göra? Jag vet att det är rätt dyrt, men allt blir roligare med bra grejer... (menar verkligen bara väl och är inte menat som kritik, bara som en kommentar om något som kanske kan förbättras :))
Svar: Jag lånar skidutrustning av en vän vars far som är skidkunnig med mycket skidutrustning. Skidorna är utprovade, men stavarna som ska passa min längd finns en bit upp i värmland så då fick jag välja på dessa idag och ett par SUPERLÅNGA och då valde jag dessa. För de är ju inte så fel, går typ till armhålan. Första gången spelar de väl ingen större roll. ;P Gulligt av dig att du bryr dig.
Emma Bertilsson

Catti

2013-01-12 - 16:30:12
Heja heja! Vad kul att det gick så bra :) jag brukar åka ungefär 4:30-5:00 min per km så inte var det ju så tokigt! Tycker du är grym så tar dig för något nytt och okänt. Kommer säkert gå jättebra på vasan!
Svar: En turbokvinna alltså! :P Men jag har ingen teknik alls typ än så. Målet är att komma runt vasan och de kommer jag ju göra. :)
Emma Bertilsson

Sara

2013-01-12 - 16:58:47
Då så! Då har du ju bra grejer när du ska åka det riktiga loppet, 3 mil blir mycket lättare och roligare med bra träning och riktig utrustning som passar både kroppen och ändamålet. Som du säger så spelar det inte jättestor roll första gången, när du mest vill pröva på.
Svar: Japp! :D Jo, det förstår jag! Det är väl lite som skor med löpning. :P Jag har blivit väldigt kräsen med skor nu mot vad jag var när jag inte sprang mycke.
Emma Bertilsson

Catti

2013-01-12 - 18:51:50
Jamenvisst, tekniken är ju a & o. Jag har ju åkt skidor sedan jag var 3 år. ;) När jag var 4 år åkte jag själv 4,5 km-spåret och så haha. Jag har ju även tävlat en del som liten. :) Men då är jag ju uppväxt i en skidort (Storuman)! :) Det är bara köra på och träna så kommer det snart sitta. Tänk mycket på att flytta över tyngden från ena skidan till andra när du åker så det blir mindre friktion och då går det lättare. Kramis
Svar: Haha ja då är de ju lite fusk! Jag åkte också längdskidor när jag var liten. Men sluta när jag blev rädd i en nedförsbacke och braka ner i ett dike och knäckte skidan. :P Tack för tipset! Ska försöööööka tänka på de imorgon.
Emma Bertilsson

Anna madeinjapan.nu

2013-01-12 - 19:08:12
Skitbra ju och som jag sa på IG. Det händer sjuuukt mycket först typ tre gångerna, jag är imponerad av dig :}
Svar: Tusen tack! :D
Emma Bertilsson

matilda

2013-01-13 - 13:11:42
Jag har också precis börjat åka längdskidor.

Kul att du ska åka tjejvasan :)
Svar: Vad kul! :D Ja, fast nu känner jag mig rätt dum som anmält mig. :P Dock hoppas jag de går bättre snart.
Emma Bertilsson

JHH

2013-01-13 - 14:07:53
Jag skall åka kortvasan...börjar bli nervös framförallt det där att vi inte har så mycket snö nu...Men roligt att testa på det =)
Svar: Jag är också sjukt nervös! känns som det kommer gå rätt dåligt för mig. :P
Emma Bertilsson

matilda

2013-01-14 - 08:35:35
Ja det släpper nog snart. Du röjde ju på nio km andra gången du åkte så det ska gå vägen ska du se :)

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus