Intervallspinningpass

 
Idag blev det ett tufft intervallpass med spinning på Friskis. Jag gav allt och det kändes riktigt bra! :) Jag passade även på att inviga min nya Vansbrosimmet-tischa som min kära mor köpte åt mig i Vansbro. Det fick bli en lila då det inte fanns någon rosa. Så nu fick någon annan färg inträda träningsgaderoben. ;) Jag har ju t-shirtar från de andra loppen (vasan och vättern) så det var ju givet att jag skulle ha från Vansbro också.
 
Nu har jag precis avnjutit dagens middag. Ugnslax med fetaostpesto och färskpotatis stod på menyn. Mums!

Kommentarer

Emma

2013-07-10 - 11:23:13
Hej! Undrar om du har något tips på pulsklocka? Vill inte ha någon avanserad utan en enkel. Gärna mellan 500 till max 900 kr
Svar: Om du ska ha en bra GPS-klocka (som också mäter distans) ligger de på MINST 1000 kr. Jag har en Garmin forerunner 110w som jag är supernöjd med. Rekommenderar. :) Här har jag skrivit om den: http://emmasviktiga.blogg.se/2012/july/min-pulsklocka-garmin-forerunner-110.html
Emma Bertilsson

Karin R

2013-07-10 - 14:42:30
Hej Emma!
Hittade till din blogg bara härom dagen! Vilken fantastisk resa du har gjort!!!!
Läste att du skall gå hälsotränare i höst, jag med!
Ska bli sjukt skoj, längtar.....!!!

Vi ses! Karin
Svar: Hej! Tusen tack! :) Ja det ska jag, så då ses vi 19e aug! Kul! :D Jag längtar också, precis som man gjorde när man var liten och skulle börja ettan. Haha. ;) Kram
Emma Bertilsson

Jannie

2013-07-11 - 10:18:25
Hej!

Skickade iväg några frågor till dig för någon vecka sedan, men nu har jag några till! mitt bmi är helt normalt och jag har aldrig varit överviktig. Dock har jag under de senaste åren sakta men säkert gått upp totalt ungefär 5kg (sambokilon!). dessa nya 5kg verkar numera ha blivit min nya normalvikt, dvs att vikten utgör någon form av platå som min kropp vill återgå till när jag går upp eller ner i vikt. därmed har jag svårt att bli av med dessa fem kg och därmed komma tillbaka till min gamla trivselsvikt. Jag tränar kanske inte lika mycket som du, men åtminstone tre gånger i veckan. mestadels kondition, men jag lägger in ett och annat muskelpass med, då i form av en variant av ditt skivstångspass eller trx. jag har världens uslaste självdisciplin när det gäller mat, men äter nog inte mer sötsaker eller onyttigheter än någon annan. Jag blir dock vansinnigt hungrig av att träna (får väldigt lätt lågt blodsocker) och presterar ju väldigt mycket bättre om jag äter ordentligt både före och efter min träning. tendensen är nog snarare att jag överkompenserar med maten efter träning och att det är därför jag inte går ner i vikt. hur gick det till när du gick ner i vikt? kände du någonsin att du var tvungen att medvetet vara hungrig för att tappa i vikt? (vet att vikttapet inte har varit ditt huvudmål, men du hade ju ändå en önskan om att återfå ett normalt bmi och därmed viktnedgång). håller du medvetet koll på ditt kaloriintag för att inte äta mer än du har förbränt? en annan fråga är om du fortfarande får träningsvärk efter dina träningspass? det är ju en sak som gör att jag gärna tappar motivationen efterhand. jag vill ju gärna ha den där träningsvärken i rumpan och i triceps som ett kvitto på att man har ansträngt sig. ;) den försvinner ju gärna när kroppen blivit van, åtminstone för mig! ökar du vikter och sådant mycket efterhand så att det ständigt blir en större utmaning för kroppen? hade varit underbart med ett inlägg där du berättar liten om hur även dina muskelpass brukar se ut? typ utgå från dina skivstångspass och förklara hur tunga vikter du använder vid olika övningar där? eller tips på övningar som du tycker är särskilt bra? märker du förresten någon skillnad i hur människor bemöter dig utifrån det faktum att ditt utseende har ändrats ganska radikalt? sådant tycker jag är intressant. och hemskt många gånger förstås. ungefär tusen frågor :)

Ha en bra dag,
Hälsningar Jannie
Svar: Hej Jannie, Jag har inte haft tid att svara på mail då det har varit mycket med jobb och privata ting. Du har ju svarat på din egen fråga, självdiciplinen! Ta fram den. Fundera på VARFÖR du gör det? Vad är dina mål? För vem gör du det? Ingen kommer göra det åt dig, det är bara DU som kan ta tag i det. Eftersom jag aldrig brytt mig direkt om min vikt (förens nu när jag inte vill rasa mer) så har jag heller aldrig låtit mig gå hungrig. Jag tror inte på några dieter eller förbud. Jag tror på husmanskost a la tallriksmodellen. 3 huvudmål och 2-5 mellanmål. Man kan äta ALLT men i rätt mängder. På så vis behöver man aldrig gå hungrig. Och för att bli av med sötsuget behövs ett jämt blodsocker i kroppen, det får man genom att äta regelbundet med mellanmål. Även om man inte är hungrig. Ja, jag får träningsvärk ibland från mina träningspass i gymmet. Men sällan annars. Eftersom jag inte är speciellt duktig på det här med gym utan är rätt grön på den delen och kör mest på känsla så har de inte blivit att jag skrivit om de. Just nu har jag inte ökat vikter på ett tag, men jag ökar när jag känner att det börjar bli för lätt. Jo det är klart jag märker skillnad på vad folk bemöter mig med mitt utseende. Både från bekanta och obekanta. Bekanta som jag inte träffat på länge blir chockade och undrar om det verkligen är jag, varpå de frågar hur jag gjort, hur mycket jag gått ned och vilken diet jag gått på. Vilket jag inte gillar. :P Varför kan du läsa här: http://emmasviktiga.blogg.se/2012/november/hur-mycket-har-du-gatt-ner-i-vikt.html Obekanta märker jag skillnad på att de är mer öppna och glada åt mig, killar flirtar hej vilt när man är ute en kväll. ;)
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus