Svar från frågestunden

Hur tänker du när det är som mest jobbigt under träningen? Har märkt att du är duktig på att pressa dig själv hårt, hur tänker du för att klara av det?
Jag antar att jag har en vinnarskalle. När det väl gäller så går jag verkligen in för just den grejen till 110 procent. Att ge upp finns aldrig i mitt huvud. Egentligen så tänker jag inte så mycket, jag lever i nuet och känner av kroppen hela tiden. Framförallt på tävling för att kunna planera resterande sträcka som är kvar så att jag klarar av det då jag pressar mig som mest då.
 
Kan du inte berätta lite om din pojkvän? Hur träffades ni? Hur länge har ni varit tsm? Vad tycker han om att du ska byta jobb? 
Jag har valt att låta honom vara ett så oskrivet kort i bloggen som möjligt, lika så andra av mina nära och kära, pga att de inte ska få fortsätta känna sig anonyma i sin vardag. Men de jag kan säga är väl att vi varit tillsammans i snart 10 år (varav 3 år som förlovade) och han tycker det är jätteroligt med min resa och är sjukt stolt över mig. Precis som alla andra i min närhet. :)
 
Vilket är ditt bästa tips för att sluta äta skit samt bli av med hjärnspöken?
Ät regelbundet bra mat a la tallriksmodellen och missa inte mellanmål. Då håller sig blodsockret på en jämn nivå hela dagen och därmed kommer inget sötsug. :) När det kommer till hjärnspöken är ju KBT-behandling bra om man har stora problem med dem.
 
Hur har du gjort för att få dina grymt snygga armar/rygg/axlar? Är det endast skivstång eller du kör gym också? :) Du är en otrolig inspirationskälla!
Alla mina muskler kommer mest från Skivstångspassen. Det är inte förens nu på de senaste veckorna som jag ägnat lite tid i gymmet. :) Sedan varierar jag ju mycket också med cardio, så mitt fett har ju försvunnit och därför syns ju musklerna mer.
 
Hur delar du upp träningen? Jag menar hur många kondispass/styrkapass och vilodagar har du i veckan? Var ser du dig själv om 10 år?
Oftast kör jag varannan dags metoden eller vad man ska kalla det. Alltså varannan dag kondis och varannan dag styrka. Och där i mellan 1-2 dagar vila i veckan. Om 10 år har jag eget framgångsrikt företag som personlig tränare, häslocoatch, massör och kostrådgivare och jobbar med att skapa livsförändringar hos extremt överviktiga, med eller utan skador/sjukdomar.
 

Hur la du upp din träning i början av din resa? När började du springa längre sträckor? 
Jag återkommer i ett speciellt inlägg om detta då ni är sjukt många som frågar.

 

Vad kör du för styrketräning (inte pass) dom pass då du inte springer? 
Gym med maskiner och även lite fria vikter samt kroppsvikt (plankan i olika former, olika former av sit-ups m.m.)


Vad är dina bästa tips samt knep för att gå ner i vikt? Har försökt / försöker men det verkar som inget riktigt biter. Trotts hyffsat bra kost samt träning 5 dagar/ vecka.
Ekvationen är enkel. Förbränn mer kalorier än vad du tar in. Någonstans måste det vara fel i kost eller träning om det inte ger resultat. :) Annars är mitt bästa tips att inte fokusera på viktnedgång utan att ha roligt och sträva efter en god hälsa istället.

 

Vad föredrar du när man vill bli av med magen??? Springa, situps, plankan, maskiner???? (svårt att gå ned i vikt) 
Eftersom jag inte har sådana kroppsliga specifika mål så föredrar jag inget. Jag gör bara det jag tycker är kul och thats it. :) Sedan måste man inte gå ned i vikt för att minska omfånget runt magen. Tåls att tänka på.

 

Dina topp tre övningar för armar, mage och lår.
Det är ju svårt och säga eftersom de består av flera olika muskler. Men jag brukar köra axelpress, biceps och triceps för armar. Mage hederliga sit-ups och magmaskiner. Lår benböj, cykling/spinning och gymmaskin.

 

Hur länge tycker du man ska springa för att det ska ge resultat, samt crossen
Det märker man ju själv hur lång tid det tar innan man märker framsteg. Kondition går fort att bygga upp i jämförelse med muskler. Så här kan man märka snabba resultat.

 

När du började gå ned i vikt när började du känna det stora intresset för träning?? 
Någon månad efter att jag började min resa. Och jag började gilla träningen ca 3-4 månader efter att jag började.

 

Jag har spelat fotboll i hela mitt liv samt ridit, därmed kraftiga lår och starka , något tips hur jag minskar dem lite? 
Nej, jag har själv muskulösa lår och vader och trivs bra med de. Sedan har inte jag några kroppsliga utseendefixeringar med min träning utan gör de jag tycker är kul. Sedan blir kroppen som den blir. :) Enda tipset är väl att minska träningen för benen?

 

Först vill jag bara säga att du är en grym inspiration :) 
Jag undrar om du har nåt tips för hur man kommer igång med löpningen? Jag är ganska otränad och vill så gärna få in löpning som rutin, men ger upp så fort det blir tungt, och ger det aldrig en riktig chans. Bör man börja med korta distanser och försöka jogga hela tiden, eller ta lite längre distanser och varva jogg med gång? :)
Tusen tusen tack! Här har jag skrivit lite löpningstips som du kan kika på. :) http://emmasviktiga.blogg.se/2012/july/traningstips.html Jag varvar långa distanser i lägre grundtempo och korta distanser med högt grundtempo.

 

Fasen va grym du är! Jag är jäkligt imponerad av din resa. Hur har du nått sådana här resultat? Hur håller du motivationen uppe?
Tusen tusen tack! <3 Hemligheten är väl inte så hemlig, genom träning. ;) Och motivationen hålls uppe genom mina mål som bestås i form av olika lopp och utmaningar.

 

Hej! Jag blir verkligen inspirerad av din blogg och har sedan i våras försökt komma igång med att löpträna, dock går det sådär. Dels så väger jag ungefär 20 kg mer än jag höll på och löpträna senast vilket verkligen märks eftersom jag inte bara ha dåligt kondition och även är alldeles för tung. Har du några tips från när du började löpträna? Börja du jogga mest eller sprang du intervaller? Jag tycker det är svårt att veta hur jag ska lägga upp det! Tack för att du skriver en himla bra blogg!
Tusen tusentack Johanna. :) Jag har skrivit lite löpartips här som du kan kika på: http://emmasviktiga.blogg.se/2012/july/traningstips.html Själv började jag med spinningpass på friskis 3-4 ggr/veckan och böt sedan ut 1-2 pass/veckan till löpning.

 

Vad har du för mått på kroppen nu? Rygg, midja, lår osv.. Vad skiljer det sen du började träna?
Det är inget som någon behöver veta eftersom det är väldigt individuellt hur olika kroppar ser ut. Siffror är heller inget jag vill främja då sifferhetsen redan är så stor som den är i media. Det jag vill förmedla är vägen till ett sunt och hälsosamt liv. Därför väljer jag att utesluta kroppsliga siffror och dela med mig av bilder istället. Så kolla på dem. :)

 

Hej! Jag har ofta ont i benhinnorna när jag springer, har sett att du tejpar benen. tycker du att det funkar? Själv kan jag inte springa på hårda underlag, det gör så sinnesjukt ont :( Har du några andra tips på hur man minskar smärtan i benhinnorna? Sen undrar jag vad ni gör på skivstångspassen? Vore kul att prova det någon gång! Kram!
Har du så ont är det TOTAL VILA VILA VILA VILA som gäller till all träning där benen aktiveras tills benhinnorna känns helt bra. Annars riskerar man för kronisk benhinneinflammation vilket jag inte tror att du vill ha. Är det riktigt illa kan det behövas vila några veckor innan du försiktigt kan börja med mjuk träning, dvs. INTE löpning utan alternativ träning. T.ex. cykling/spinning och simning. Känns de bra kan du efter någon/några veckor börja lägga in lite löpning på mjukt underlag och tejpa i förebyggande syfte. Tejpen botar absolut inte benhinneinflammation utan förebygger mer eller om man ligger på gränsen till frisk/bra så funkar de med tejp. Så VILA! Skivstångspassen är som Body Pump pass. Man har en skivstång som man går igenom alla muskelgrupper med. :) Och man använder även lite fria vikter.

 

Jag undrar ifall du äter mycket frukt eller om du försöker undvika det? :)
Jag äter alltid 2-4 frukter om dagen. :) Varför skulle jag undvika det? Det är ju gott och nyttigt.

 

Hej! Hur lång tid tog det innan du kom in i träningen? Alltså när det inte längre blev ett måste att sticka till gymmet utan det var något du verkligen ville? Och vilket träningsform började du med och hur ofta tränade du i början av din viktresa? Hade du några ätardagar?
Jag kom in i träningen redan från början. Mest för att jag gett mig fan på det och tvingade mig själv. Men jag började inte tycka de va kul förens efter ca 4-5 månader. Jag började med spinningpass på friskis 3-4 ggr/veckan. Nej, jag hade inga ätardagar. Jag har alltid trott på att man kan äta vad man vill fast i rätt mängder. 

 

Har du aldrig dåliga dagar? Då du bara inte orkar att träna? Eller får du aldrig ångest över att äta onyttigt? Tycker du är så jävla duktig och kämpar själv med vikten men känns som jag aldrig kommer komma dit du är idag :(
Ibland har jag dåliga dagar, men dom infaller inte ofta. Och när jag har det så vet jag att de kommer försvinna när jag väl kommer till träningen och börjar. Då blir jag taggad till tusen på en gång. :) Nej, jag får aldrig ångest av att äta onyttigt då jag alltid trott på att man kan äta vad man vill fast i rätt mängder och kör därför med det. Din tid kommer också, bara du inte ger upp. :) Kämpa på! Jag tror på dig!

 

Vad fick dig att ändra livsstil? Skedde det successivt eller var det något som blev "droppen som fick bägaren att rinna över"?
Jag har skrivit ett inlägg om det här: http://emmasviktiga.blogg.se/2012/november/my-story.html :) Läs gärna där.

 

Tycker din blogg är sjukt bra, kul att läsa om någon som kunde fixa sig en super form utan några ingrepp, batningsmetoder osv! :) själv är ja 14 år och beroende av träningen..framförallt fotboll och ridning. Men allt som man rör sig är kul, de känns bra för både kropp och själ, dessutom tycker ja de känns mkt bättre att få sätta sig ner i soffan en lördagkväll med en godis skål och känna att träningsvärken redan är på väg! :) Nu till frågorna, i början när du skulle ta dig ur ditt "gamla liv" kände du då att du bara ville ge upp ibland? 
Har du några bra tips på hur man kan träna upp insida lår hemma? Känner att de är viktigt att ha muskler där som man underviker sträckningar osv där i fotbollen. Lycka till i livet- never give up! ;)
Gud vad roligt att läsa att du tycker det! Tusen tack! Det är det jag strävar efter med bloggen. :) Jag håller med dig om att det känns mycket bättre med all rörelse, och man behöver verkligen inte oroa sig för att sätta sig i soffan med en godisskål ibland eller käka en pizza då och då. :) Ibörjan ville jag ge upp varje dag eftersom varje dag var en kamp mot smärtan jag hade. Mitt bästa tips för att träna insidan av lår hemma är att ställa sig brett med benen, låt tårna peka utåt och kör djupa benböj. Och viktigt med denna övning är att ha tyngden på hälen. Lycka till du med! :D
 
Min fråga är: Vad är din BH storlek nu jämfört med när du startade?
Då hade jag 95F och nu har jag 70C. :)
 
Hej Emma! Jag har följt din blogg nu ett tag och du är en stor inspirationskälla för mig! Jag är i början på min viktresa och undrar hur du kom igång och vilka förändringar som du gjorde? Hur anpassade du träningen till din kroppshydda? Med vänliga hälsningar, Bodil
Gud vad roligt och läsa! Tack! Jag har skivit ett inlägg om det här som du kan kika på: http://emmasviktiga.blogg.se/2012/november/my-story.html mitt bästa tips för överviktiga är att börja med skonsam konditionsträning. Dvs. spinningpass och simning. Som överviktig överbelastar man sig lätt.
 
Hur har du kunnat hålla uppe motivationen? Träna kan jag ha uppe motivation till eftersom det är så himlans kul, men maten är det annorlunda med. Jag vet precis hur jag behöver äta för att lyckas, men jag drabbas så ofta av hopplöshetskänslor, att ingenting händer och att jag försökt så många gånger, att det liksom aldrig riktigt håller.. Då ska jag säga att jag äter "nyttig" mat, inte sötsaker eller dålig mat, men kan aldrig hålla kalorierna på den nivå som krävs för viktnedgång. Det är en sak när man väl börjat gå ner, då har man nog med motivation, men innan dess känns det som en omöjlighet. Hur gjorde du och när kände du att det lossnade? Tack för en superinspirerande blogg, tänker alltid på dig när motivationen till träning tryter en dag och blir superpeppad! :)
Eftersom jag aldrig haft viktnedgång som mål har jag aldrig haft det problemet riktigt. Min motivation har varit de mål jag sattit upp iform av olika lopp och utmaningar. Viktnedgången har sedan kommit som ett plus i kanten. :) Vad roligt och läsa att du tänker på mig för att få upp motivationen! :D Det gör mig lite rörd faktiskt.
 
Hej! Kan du inte berätta lite om ditt hästintresse och din häst? :)
Just nu vill jag inte skriva om det då jag nyligen tagit bort honom. Läs mer om det här om du vill. Hoppas att du förstår och har överseende med det. :/

Kommentarer

ebba

2013-07-07 - 11:06:07
Jag missade helt att du hade frågestund och jag hoppas du ändå kan svara på de här frågorna.
Vad är cardio ?
Vad är bra att träna när man vill gå ner i vikt ?

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus