Tjejvättern 2013

Så kom äntligen den där dagen som jag tränat så hårt inför och framförallt investerat prylar för allt för många tusenlappar. Dagen då jag skulle cykla 10 mil, tjejvättern! 
 
 
Redan igår så rullade bilen mot Motala där vi stannade över natten för att vara extra utvilade och pigga för dagens lopp. Det är ju inte så kul att sitta i en bil 2,5h innan start så tidigt på morgonen och vara stel i kroppen när man kommer fram. Så vi åkte dit dagen innan för att hämta nummerlapparna m.m. samt kolla in mässan där Team Sportia slagit upp ett stort tält med massa cykelprylar till sjukt bra priser.
 
 
Självklart kunde vi ju inte motstå att gå igenom mässan heller tomhänta. Jag spenderade lite för mycket pengar, men det var så lätt hänt eftersom de va så billigt det mesta! MEN jag köpte bara sådant jag verkligen behövde. T.ex. en ny hjälm som verkligen sitter bra på huvudet. Huvudet SKA man ju verkligen vara rädd om. Bättre bilder på sakerna kommer i ett annat inlägg. 
 
När vi sedan kom tillbaka till vårt boende så fixade vi med cyklarna inför morgondagens lopp. Det vill säga att vi satte på alla klisterlappar och nummerlappar som man ska ha på och monterade sakerna vi köpt tidigare på dagen i mässan.
 
 
Morgondagen för dagen med stort D kom och jag laddade med dubbel portion havregrynsgröt + ett ägg. Mina medresande blev shockade över hur mycket lilla lilla jag kunde klämma i mig och ännu mer shockade när de fick veta att jag äter det varje morgon. Haha. Lite roligt.
 
Hur som helst, vi åkte in till startområdet i god tid för att hinna gå på toa innan start samt bestämma mötesplats när vi kom in i mål. Sara (som jag åkte dit med) startade 9:42 medan jag startade lite senare 10:06. Så det blev lite extra väntan för mig och de minutrarna var riktigt långa och kyliga. Tidigare på morgonen velade jag mellan om jag skulle ha jacka ovanför linnet eller bara linnet. Men det slutade med bara linne och tur var väl det för senare blev det jättevarmt!
 
När min startgrupp äntligen fick gå in i fållan så var jag riktigt nervös. Och sedan när vi skulle gå ut på startfältet så kom jag på att jag glömt starta min pulsklocka. FAN! Det kan ju ta någon minut innan den hittar en sattelit. Jag bad till gud att den skulle hinna hitta en innan mitt startskott gick, men icke! MEN eftersom det är chipläsning så väntade jag med att starta. Så jag stod där och vänta på min klocka när min start gått. Andra startgruppen efter mig kom och ställde sig, också hann den starten gå också. Skit också!! jag skynda mig och trampa när klockan hittat en sattelit och kom fram till en motorcykel som höll samman gruppen, jag cykla förbi den varpå den hojtade att jag inte fick. Men jag skrek tillbaka att jag tillhörde startgruppen före och då var det okej. Så då fortsatte jag att trampa i mitt speedade tempo för mig själv tills jag kom ifatt min grupp.
 
Jag började köra om cykel efter cykel. Något jag hade räknat med att göra i början. Jag höll även inte ett så högt tempo eftersom jag som alltid är lite feg i början. Så tempot låg väl i ca 22-24 km/h. Efter några mil så fortsatte jag att cykla om cykel efter cykel och grundtempot höjdes i takt med att jag kom in i cyklandet. Ungefär halvvägs kom en mördarbacke uppför Omberg i kringilikrokvägar, där gick många uppför med sina cyklar men jag trampa på och fortsatte köra om cyklister i ytterfilen. I vanliga fall brukar jag inte hålla med loppdeltagare om att deras tycken av mördarbackar utan tycker de är lätta. Men denna backa var riktigt jobbig! Dock inte superdupermegajobbig. Jag klara den utan större problem och även på stora/tunga klingan. Runt 12-15 km/h körde jag uppför. När jag nått toppen så skulle man ju nedför också i dessa kringilikrokvägar, det var riktigt läskigt eftersom vägen var flammig av solen som lyste genom träden. Man såg inte då riktigt om det var några gropar i vägen eller så vilket jag tyckte var obehagligt så jag fick bromsa för att sänka tempot, feg som jag är. Jag låg väl runt 20 km/h.
 
Väl nere så bjöds det på måååånga fina raksträckor som jag drog på ordentligt på. snittade runt 35-38 km/h i ganska många mil tills sista vattendepån som man var tvungen att köra in i. De andra kunde man bara köra förbi vilket jag gjorde då jag kände att jag inte behövde stanna. Allt kändes så bra och jag hade kommit in i ett bra flyt.  Hur som helst, efter sista sista vattendepån så gick de lite trögt ett tag. Det var svårt att komma in i samma flow igen men lyckades rätt bra till slut. Den sista milen började det kännas lite i rumpan, men jag var förvånad att det inte kändes mer. Jag hade räknat med värsta skavsåren och rövont. Men icke! Så det var jag väldigt tacksam för. Sista kilometrarna drogs tempot ned eftersom det var mycket snäva svängar in till mål.
 
 
Jag gick i mål på tiden 3h och 24 min! En tid som jag är enormt nöjd med!!!! Mitt mål var att komma in mellan 3-3,5 h vilket jag lyckades bra med. :) Jag är så stolt över mig själv då detta var mitt första seriösa cykellopp som jag cyklade för en bra tid. Och nu har jag fått blodad tand! Jäklar vad kul det var!!!! 
 
 
Dagen bjöd ju på rena sommarvädret med strålande sol också och det syntes kan man ju säga. Det första jag gjorde när jag kom i mål var att kolla min fula bonnbränna på benen som jag skapat. Lite ledsen blev jag över det då det kommer se enormt fult ut med shorts sen. :P MEN när jag sen kom hem och fick se min rygg när jag skulle duscha fick jag mig en smärre shock! Snacka om att ha bättrat på bonnbrännan på ryggen. ojoj. Och gud så ful rand jag fick av hängslet på höger sida som låg lite fel under hela färden.... Mina ben är INGENTING mot min rygg... Det blir fint i sommar det. haha.
 
 
Väl hemma i Karlstad igen så åkte jag och min fästman till Karlstads bästa suchiställe för att äta gott och fira min fantastiska prestation. Vi beställde en lyxmeny som var så enormt god! Godaste sushin jag ätit någonsin! Påvägen hem från restaurangen svängde vi även förbi Ica för att köpa min Ben & Jerry glass till efterrätt som har blivit lite av en tradition att jag köper när jag gjort ett lopp för att fira/unna mig själv något gott. :)
 
 
Just ja, man fick ju även en medalj (såklart) och ett diplom med där det står mellantider. Lite kul! Det ska jag köpa en ram till tror jag och hänga upp. För lite stolt är jag ju. :) Saras sambo som var med som support/chafför och hejade på oss var så gullig och hade köpt oss en varsin liten flaska champis också och gav oss vid målgång. Dock var vi ju inte så jättesugna på alkohol just då utan mer på vatten. ;) Så det får tas ikväll tillsammans med min B&J-glass istället. 
 
Kort och gott, detta har varit 2 underbara dagar som jag verkligen vill göra om nästa år! Men då blir det halvvättern istället. :)

Kommentarer

Josefin Sjöberg

2013-06-08 - 23:08:30
Grattis till en superprestation! Riktigt roligt att läsa. Verkar ha varit bra dagar och en rolig tävling :)
Svar: Tusen tack! <3 Vad roligt att du tycker de. Ja, de va verkligen 2 superroliga dagar. :)
Emma Bertilsson

Helena

2013-06-09 - 11:58:37
Stort stort Grattis!!
Själv cyklade jag Tjejvättern 2011 så jag kände igen mig en hel del i din beskrivning. Då hade vi tyvärr en hel del vind (inte i ryggen om man säger så) men det verkar som om sträckan precis efter sista vattenkontrollen är värst i vilket fall som.

Starkt jobbat! Din summering får mig att fundera på om jag ska cykla Tjejvättern nästa år igen :0)

Och förresten så har jag anmält mig till Göteborgsvarvet pga dig. Vet inte om jag ska tacka dig eller inte för det ;0)

Jessika

2013-06-09 - 16:55:18
Awesome, bra jobbat! :D

Pierre

2013-06-10 - 09:27:18
Stort grattis! Härlig läsning av din prestation. Ypperligt väder ser man ja, =)
Svar: Tusen tack! Haha ja, det kunde inte blivit bättre. :)
Emma Bertilsson

Sofia

2013-06-10 - 14:56:33
Häftigt! Roligt att höra en så detaljerad beskrivning av loppet. Riktigt bra jobbat, grattis. :) Och brännan kommer du kunna jämna ut. ;)
Svar: Tusen tusen tack! :) Ja, vi får väl se. :P Tiden ska ju räcka till att få bort den också, vilket är lite svårare. ;)
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus