Hur står jag emot sötsaker?

Ja, som rubriken lyder så är det väldigt många som undrar hur jag kan stå emot sötsaker och om jag aldrig unnar mig något godis/sött. För 2 år sedan var jag sockerberoende. Jag kände ständigt ett sug efter godis/sött som säkert många känner igen sig i. Jag/vi kunde heller inte ha något sött hemma utan att jag åt upp det på en gång. Det spelade ingen roll hur liten eller stor mängden var, jag åt upp allt för att jag inte kunde låta bli. Vilket såklart inte var nyttigt för fem öre....
 
Förr tänkte jag att om jag äter lite på dagen så spar jag mig till kvällen. Så en dag kunde se ut som så att jag åt ca 4 mackor på morgonen med ost och sedan åt jag 2-3 mackor till när jag kom hem från jobbet runt 17.00 för att jag var hungrig. Vad man inte tänker på kanske är att bröd innehåller också mycket socker och dåliga kolhydrater. Iaf det brödet jag åt. Och sedan åt vi middag vid 20.00. Efter middagen var jag ALLTID extremt godissugen. Då åkte godispåsen fram och den tog slut lika fort. Mitt på dagen kunde jag dessutom köpa mig en godisbit istället för lunch. För då skippa jag ju lunchen så då var det ju okej trodde jag.
 
Grejen är att kroppen hamnar i en sådan obalans när man äter såhär dåligt. Blodsockret går upp och ned och då skriker verkligen kroppen efter energi framåt eftermiddagen. Och det är det som är sockersuget. Om man då istället äter ordentligt, på regelbundna tider och bra mat MED mellanmål. Mellanmålen är jätteviktiga så att kroppen håller ett jämt blodsocker hela dagen, då känner sig kroppen nöjd med energi och skriker inte i panik efter mer. Vilket leder till att sötsuget försvinner. Så var inte rädda för att äta!!! Jag äter 4-5 gånger om dagen idag.
 
T.ex. äter jag ALLTID havregrynsgröt kokat i kanel, salt och cocosflingor med lättmjölk och äppelmos till frukost runt kl. 6-7. Sedan runt kl. 10 äter jag ett lättare mellanmål som brukar vara en frukt. Runt 12-13 äter jag lunch som består av gårdagens rester + en stor sallad eller kokta grönsaker. Runt 16-17 brukar jag äta ett större mellanmål som kan vara keso, kanel och banan, avokado, keso och kalles äggkvaiar eller lättfil med müsli och sylt. Jag äter alltid sen middag runt 20-21.30 som består av vanlig husmanskost (korvstroganoff med ris, ugnsgratinerad kyckling och potatis, lax med potatis och citronsås, pasta med köttfärssås osv.) + en stor sallad eller kokta grönsaker. Till kvällsmål runt 22.00 brukar jag även alltid äta ett äpple.
 
Min regelbundna kost har gjort att jag längre inte har något sötsug, jag har t.ex. en stor godishylla fullproppad med choklad (som jag älskar) men inte känner något sug att äta ifrån. Hade det varit för 2 år sedan hade den varit borta på 1 dag. Idag vill jag inte ha, jag är inte sugen. Men skulle jag bli sugen så nöjer jag mig oftast med 1-3 rutor choklad eller några skedar glass. Och jag förbjuder mig heller inte till att äta det när jag känner för det. Så mitt bästa tips till dig med sockerberoende är att äta mellanmål och på regelbundna tider!

Kommentarer

Mari

2013-05-05 - 15:32:27
Det där är så himla viktigt. A och O faktiskt, oavsett om man tränar på hög nivå eller inte. Helt klart mer viktigt då, men för att hitta en balans måste mat intas... Bra inlägg !!
Svar: Ja, det är superviktigt! vilket många inte förstår... Tack!
Emma Bertilsson

Lisa

2013-05-05 - 18:51:14
Äter du fortfarande mackor? Jag älskar mackor, men tror verkligen att det är boven för mig. Allt mitt fett sätter sig runt magen och på låren och tror mycket kommer från mackorna. Tips på vad jag kan äta istället? :)
Svar: Nej, det är ytterst sällan jag äter mackor. Och om jag äter mackor så är det mörkt bröd som gäller, helst rågbröd. :) Och bara en skiva. Tipset är väl keso, banan och kanel. Avokado, kaviar och keso. lättyoghurt med müsli. gröt. Proteinpannkaka. m.m.
Emma Bertilsson

T

2013-05-05 - 19:37:44
Att äta regelbundet och ha mellanmål minskar definitivt godissuget! Dessutom med att äta frukt får man i sig en del socker som gör att kroppen inte längtar efter sockret.
Mitt problem som jag inte blir kvitt av är psykiska suget. Så länge jag inte har känslan att jag skulle må illa om jag åt godis, är det inga problem att göra det. Är det mental träning som hjälper eller har du några tips? :)
Svar: Jag hade kanske problem med den mentala biten de första 2-3 veckorna innan kroppen hamnat i balans helt. Men sedan har jag inte haft några problem. :) Så jag vet inte vad jag ska tipsa om. Min kompis tänker att hon kommer dö om hon äter godis för att allt godis är förgiftat. Vilket såklart inte är sant men det funkar för henne att intala sig de. :P
Emma Bertilsson

Saras träningsblogg

2013-05-06 - 07:08:58
Braninlägg! Äter ungefär som du! Om jag inte äter regelbundet blir min kropp helt knasig! ;)
Svar: Tusen tack! :) Det är precis samma för mig nu för tiden. :P
Emma Bertilsson

Josefin Sjöberg

2013-05-06 - 19:16:28
Jag tror att det du bara nämner lite snabbt också är en stor anledning till att man kan hålla sig undan sötsaker: att inte förbjuda det. Genom att tillåta sig att äta sötsaker blir det inte lika laddat och suget minskar också. En liten teori jag har och som funkar för mig ;)

Emelie, fotograf

2013-05-06 - 21:52:37
För några månader var jag också så att jag kunde köpa godis istället för att äta t.ex. middag. Så då bestämde jag mig för att det fick vara nog och jag har inte ens ätit godis på 5 månader nu.

Man säger att man inte ska förbjuda sig själv, men det fungerar fint på mig. Jag måste sätta tydliga gränser för att inte falla tillbaka. Gjorde det förut också :)

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus