1 okt 2011 vs. 1 okt 2013

1 Okt 2011 vs. 1 Okt 2013, samma människa men ändå inte...
 
Idag är det en lite speciell dag. Idag är det nämligen exakt 2 år sedan jag satte min första osäkra fot innanför Friskis & Svettis dörrar i hopp om att påbörja min livsförändring som jag tidigare samma vecka bestämt mig för att göra. Mitt första pass blev ett spinningpass eftersom lokalerna var mörkerlagda under träningen och jag kunde "gömma" mig längst bak. Jag vågade egentligen inte hoppas på att den skulle gå igenom denna gången eftersom jag misslyckats så många gånger tidigare, men jag ville iaf prova en sista gång helhjärtat. Jag var trött på att tycka synd om mig själv och måla mig själv som ett hopplöst offer som inte klarade av något. Jag var trött på att klaga på mina dagliga smärtor (pga ledsjukdomen), orklöshet och förlorad livsgnista. Det var nu eller aldrig helt enkelt!
 
Under dessa 2 år har jag hunnit med en hel del, bland annat:
- Gått från fet till fit
- Halverat min kroppsvikt (-65 kg)
- Gått från att ha en blommande kronisk ledsjukdom (RA) och sjukskriven till att bli symtom- och medicinfri. 
- Sprungit ett halvmaraton på tiden 1:49:02
- Sprungit 1 mil under 45 min.
- Sprungit 5 km under 20 min.
- Deltagit i tjurruset 2 gånger och 14 andra lopp.
- Genomfört en tjejklassiker (Tjejvasan 3:59:40, Tjejvättern 3:24, Vansbro Tjejsim 30:06, Lidingö Tjejlopp 47:15)
- Påbörjat en PT-, hälsocoach och massörutbildning.
- Gått från vilopuls 84 till 28
 
Men det viktigaste av allt är att jag har hittat mig själv igen! Min livsgnista är tillbaka och jag ser bara möjligheter inför kommande framtid. Men bara för att jag lyckats med allt detta hittills betyder det inte att min resa är slut här. Nej, nu väntar nya utmaningar och äventyr! Mina framtidsplaner är stora men har jag lyckats hittills så kan inget hindra mig!
 
Jag är så fruktansvärt stolt över mig själv att jag nästan blir tårögd. För 2 år sedan var allt detta en enda stor dröm, det kändes i princip som att det var större chans att vinna 25 miljoner på lotto än att lyckas genomföra allt detta med tanke på mitt allmäntillstånd då med sjukdomen.
 
Med lite jävlarannama är ALLT möjligt!!! Kan jag, kan du! Glöm inte det...
 

Kommentarer

SanneTherese

2013-10-01 - 21:55:45
Helt sjukt! Hatten av! Riktigt imponerande ! Hur la du upp kosten under din resa, räknade du kalorier?
Svar: Tusen tack verkligen! <3
Emma Bertilsson

Jenny

2013-10-01 - 22:06:51
Sjukdomen du hade/har, hängde den ihop med din övervikt? Är du fri från sjukdomen nu? Du är verkligen duktig!
Svar: Eftersom den är kronisk så kommer den alltid finnas med mig men jag kan förebygga den så gott jag kan. Och den blir värre när jag är fet/har fetma.
Emma Bertilsson

erika

2013-10-01 - 22:57:53
Imponerande förändring - fantastiskt bra jobbat! :)
Svar: Tusen tusen tack! <3
Emma Bertilsson

Linn

2013-10-02 - 06:47:12
Herregud, detta är bara helt GRYMT gjort!! 😱😳
Svar: Tusen tack! <3
Emma Bertilsson

Ulrika - Fotograf u.norman

2013-10-02 - 07:08:28
Du är så himla grym! Verkligen en stor inspiration och det du har gått igenom är en enorm prestation! Det är så häftigt att få ha följt dig hela vägen :)
Svar: Men åh Ulrika, taaack!! :') Och vad roligt att du hängt med hela vägen. Som jag fattar det så hänger du lite i värmland ibland? Kanske kan boka in en date någon dag? :) Det vore trevligt.
Emma Bertilsson

Maria Josefine

2013-10-02 - 08:10:07
Bra jobbat! Jag håller själv på att kämpa med envis övervikt, och ditt inlägg ger mej extra inspiration :-)
Svar: Tusen tack! Och vad härligt och läsa, stort lycka till med din framtida resa! Jag tror på dig! :)
Emma Bertilsson

Matilda

2013-10-02 - 10:21:48
Du är helt fantastisk! Du är det levande beviset på att man inte är "dömd" till en vikt eller livsstil. Heja heja dig! :)
Svar: Tusen tack Matilda! Ja, som jag alltid sagt sen den dagen jag började min resa; "jag är inte min sjukdom!". Tidigare var jag det, eller jag trodde att jag var det... :)
Emma Bertilsson

Saras träningsblogg

2013-10-02 - 12:12:10
Helt galet bra! Så inspirerande!
Svar: Åh. tack Sara! <33
Emma Bertilsson

Julia

2013-10-02 - 13:05:12
Detta är helt fantastiskt! Verkligen beundransvärt och något som fler borde ta efter, skippa dieter och quick fix och börja träna. Jag beundrar din resa och önksar dig lycka till i framtiden! /Julia
Svar: Tusen tusen tack Julia! <3 Ja, det är lite av mitt mål med bloggandet. Att visa att det faktiskt går att lyckas utan att det ska behöva vara tråkigt eller ha massor med förbud. :)
Emma Bertilsson

Susanne

2013-10-02 - 14:16:48
Det är helt fantastiskt hur du har format kroppen, man blir faktiskt helt mållös.
Jag är så himla tacksam att din blogg finns. Du sänder ut ett budskap av hälsa på riktigt och det är så sjukt inspirerande med en person som är nördigt intresserad av liksom idrott framför dieter. Som har sitt fokus på att förbättras inom sin hobby/framtida yrke, snarare än att bara prata om vikt, mått, utseende.. BLÄ! Är så less på att läsa en till rad om något dylikt. När dåliga tankar i mitt huvud poppar upp så tänker jag på dig och din resa, du inspirerar mig så mycket att sluta vara så besatt av mat och vikt. TACK! <3
Svar: Åh, tusen tusen tack Susanne för dina så fint valda ord! Jag blir alldeles rörd och nästan lite tårögd. :') Det du upplever är precis det jag vill förmedla och det är så roligt och läsa att du (och många andra) uppskattar det. Så tack själv! <3
Emma Bertilsson

Hanna

2013-10-03 - 07:40:53
Häftigt! Kan du inte berätta lite hur du har gått till väga med din träning, och hur har du ätit?
Svar: Gå in i kategorin tankar så hittar du nog svar. :)
Emma Bertilsson

Magdalena

2013-10-03 - 12:01:59
Grattis, eller vad en säger. Så bra av dej att ha lyckats med detta. Kan tänka mej att det inte är bara att byta tankesätt och livsstil, speciellt inte när en har konstant ont och mår dåligt.
Men som du skriver, med lite jävlaranamma så går det. Det är du ju ett levande bevis på. :)
Har själv tagit tag i mitt sockerberoende och gått från att äta godis, kakor, annat onyttigt och dricka läsk i stort sett varje dag till att (nästan) sluta helt. Måste säga att jag känner stor skillnad och mår mycket bättre.
Tack för en himla bra och inspirerande blogg!! :)
Svar: Tusen tusen tack Magdalena! :) Nej, det är inte jättelätt. Men vill man något riktigt mycket så går det.
Skitbra jobbat att ha tagit tag i den biten! Det är en superbra början. Fortsätt och kämpa så kommer du också att lyckas med dina mål snart.

Tack själv för att du klickar in och läser! Och framför allt ger avtryck, det är sådana som du som gör att jag vill fortsätta dela med mig av min resa. :)
Emma Bertilsson

MariaG

2013-10-03 - 15:08:32
Mållös är jag, vilken resa du har gjort!!! Grattis till din nya hälsosamma livsstil!!!
M
Svar: Tusen tusen tack Maria! <3
Emma Bertilsson

Caroline

2013-10-04 - 17:27:47
Jag är så imponerad! Du är helt jävla fantastisk! Helt jävla fantastisk! Det här motiverar ska du veta. Kan du, ska jag också kunna! Tyvärr är man rädd för gymmet. Men har hjälpmedel här hemma.. Vikter, gummiband, pilatesboll men framförallt TRX! Nu ska jag röra på fläsket! TACK! Du är GRYM!!!
Svar: Tusen tusen tack Caroline! :) Om det är till någn tröst så var jag också livrädd för gymmet ibörjan. Nu älskar jag det! Jag har gått att tycka att de va superjobbigt med bara 1 annan människa runt omkring mig till att inte bry mig ens om när det är som mest folk runt 17-18. Så tror säkert att du också kan komma över den känslan. Men det är såklart inte lätt.
Tack själv för att du vill följa min resa och framför allt lämna avtryck både här och på instagram! <3
Emma Bertilsson

Ulrika - Fotograf u.norman

2013-10-06 - 19:34:15
Hehe ja, det händer ju att jag tar mig dit :P Såg dig på torget sist faktiskt, men hann inte hälsa den gången. Vore jättetrevligt om vi hann med en fika nästa gång :)
Svar: Nämen! När va de? Hör av dig nästa gång du har vägarna förbi så kör vi en fika! Helt klart! Vore askul!
Emma Bertilsson

Jenny

2013-10-09 - 08:18:17
Imponerande resultat! Grymt jobbat tjejen!! Du är en sann inspirationskälla för många. Kram
Svar: Tusen tack Jenny! <3
Emma Bertilsson

.charlotta

2013-10-10 - 12:10:04
Du SKA vara fruktansvärt stolt över dig själv! :D
Så j-vla grymt! Tack för att du delar med dig av din resa och inspirerar! Kram
Svar: Tusen tusen tack Charlotta! <3 Det värmer verkligen att läsa ska du veta!!!! <33 Stor kram!
Emma Bertilsson

JUNITJEJ

2013-10-10 - 20:44:01
Du imponerar verkligen!

Sanna Andersson

2013-10-15 - 19:22:03
herregud va grym du är !!!
de där ska fan jag oxå klara...ska börja min resa mot mina personliga mål om 3 veckor och det bara ska gå !! Jag ska klara det ( försöker att övertyga mig själv )

har du några tips på vad jag ska börja med för att inte skada mig, tappa motivation eller göra fel ?
Svar: Tusen tack Sanna! du klarar det också! Det är jag övertygad om. :) Mitt bästa tips är att inte gå ut för hårt. Är du inte van och går från 0 i träning till 5-7 dagar/veckan kommer kroppen ta stryk rätt fort. Förmodligen överbelastning lite här och där, och de är ju inte så kul att bli skadad de första man gör. Så bästa är att hitta rutinen ibörjan och varje pass behöver inte vara ett mördarpass. :) Hitta en bra balans!
Emma Bertilsson

Katrin

2013-10-17 - 02:31:29
jag käkar just nu efedrin för att gå ner i vikt. Har tappat 2kg den första månaden och känner verkligen peppad för att kunna gå ut och springa nu. Är efedrin något du rekommenderat?
vet att supermodeller tar den för att de inte hinner träna pga jobb och resor
/Katrin W

Svar: Efedrin klassas som dopingpreparat inom idrottsvärlden enligt WADA:s dopinglista. Låter det bra? Nej. Efedrin klassas som narkotika då det är väldigt nära släkt med amfetamin. Används inom läkemedel för de som behöver och är sjuka. Men missbrukar man för t.ex. viktnedgång (muskelbyggare och modeller brukar göra detta främst) så skadas hjärta och kärl påtagligt. I värsta fall kan det gå riktigt illa om man håller på länge. Speciellt om man kombinerar med andra saker som t.ex. koffein eller Yohimbin. Då förstärks biverkningarna ÄNNU mer.
Så rekommenderar jag detta? Svaret är såklart nej. Jag tycker det är vansinne! Jag skulle då aldrig utsätta min kropp för något sådant. Det finns inget "jag har inte tid till att träna". Det handlar bara om prioriteringar och planering. Jag rekommenderar regelbunden träning och RIKTIG mat upplagt i ett bra kostschema. Det finns inga genvägar om man vill uppnå lyckade resultat och framgång.

Förlåt om jag är rak och hård men så är det jag ser på saken. Hoppas inte du tar illa vid dig, isf ber jag om ursäkt. <3
Emma Bertilsson

Katrin

2013-10-17 - 02:32:08
jag käkar just nu efedrin för att gå ner i vikt. Köper mitt på efedrindirekt.se

Har tappat 2kg den första månaden och känner verkligen peppad för att kunna gå ut och springa nu. Är efedrin något du rekommenderat?
vet att supermodeller tar den för att de inte hinner träna pga jobb och resor
/Katrin W

Svar: Efedrin klassas som dopingpreparat inom idrottsvärlden enligt WADA:s dopinglista. Låter det bra? Nej. Efedrin klassas som narkotika då det är väldigt nära släkt med amfetamin. Används inom läkemedel för de som behöver och är sjuka. Men missbrukar man för t.ex. viktnedgång (muskelbyggare och modeller brukar göra detta främst) så skadas hjärta och kärl påtagligt. I värsta fall kan det gå riktigt illa om man håller på länge. Speciellt om man kombinerar med andra saker som t.ex. koffein eller Yohimbin. Då förstärks biverkningarna ÄNNU mer.
Så rekommenderar jag detta? Svaret är såklart nej. Jag tycker det är vansinne! Jag skulle då aldrig utsätta min kropp för något sådant. Det finns inget "jag har inte tid till att träna". Det handlar bara om prioriteringar och planering. Jag rekommenderar regelbunden träning och RIKTIG mat upplagt i ett bra kostschema. Det finns inga genvägar om man vill uppnå lyckade resultat och framgång.

Förlåt om jag är rak och hård men så är det jag ser på saken. Hoppas inte du tar illa vid dig, isf ber jag om ursäkt. <3
Emma Bertilsson

Sanna Andersson

2013-10-18 - 14:10:45
finns det något tillskott eller några vitaminer som du rekommenderar att man ska ta ?
Svar: Nej, det tror jag inte. Ät bra mat så ska allt ingå i kosten. :) Det enda jag kan tänka mig är omega-3 om man inte äter fisk eller ytterst lite alt. har problem med leder som jag då det smörjer lederna. d-vitamin brukar jag ta på vinterhalvåret också då solen inte lyser på mig lika mycket. :)
Emma Bertilsson

Antonia

2013-10-19 - 12:51:15
SHIT vad du är grym och ihärdig. Jag är SÅ imponerad. Vilka väldigt snabba resultat du gjort! Det får mig bara att undra: om du gjort ALLT det här på bara 2 år. Undrar vilken utveckling du har gjort tills 1 oktober 2015.

P.S Jag hittade din blogg genom Fanny Roethlisbergers länk till dig. Jag håller med i allt fint hon sa om dig.

Kram
Svar: Tusen tusen tack Antonia! Ja, jag undrar den frågan också. Det återstår att se helt enkelt. :) Mina mål förändras ständigt. :) Kram! <3
Emma Bertilsson

Helena

2013-10-19 - 13:19:28
Men WOW!!! Vilken otrolig resa du har gjort!!! Jag är OTROLIGT imponerad!!!
Svar: Tack! <333 Gullig du är!
Emma Bertilsson

lår-FETT!

2013-10-19 - 14:56:20
WOW - vilken bedrift! Jag är extremt imponerad av dig. Du är en förebild och jag hoppas verkligen att de med liknande problem läser det här och inser att saker och ting går att åtgärda!

Keep up the good work!

/lår-FETT!
Svar: Tusen tusen tack! Jag blir lite rörd. :')
Emma Bertilsson

Kajsa

2013-10-20 - 06:51:41
Gled in hos dig här på morgonkvisten.. Fy faaasen va grym du är!!! Det får bli Sträckläsning en stund!! Ha en fantastisk dag!!!
Svar: Tusen tusen tack! <3
Emma Bertilsson

Anna . P

2013-10-21 - 10:09:37
Wow! Vilken fantastisk resa du gjort & vilket inspiration du genast blev för mig!

Klickade mig vidare in här från en länk hos Fanny Roethlisberger. Såå glad att hon lyft dig och din blogg, för det här ger mig pepp & vilja & tålamod!

Ser fram emot att fortsätta följa dig! :-)
Svar: Tusen tack Anna och vad glad jag blir att läsa att du känner så. :) Jag är också jätteglad att hon lyfte min blogg.
Välkommen att klicka in här fler gåner! :)
Emma Bertilsson

Kajsa

2013-10-22 - 10:01:06
Trillade in på din blogg av en ren slump. Jag blir galet imponerad av dina resultat. En sann inspiration. Grymt bra jobbat! Kram
Svar: Tusen tack Kajsa! :D Vad glad jag blir. Kram! <3
Emma Bertilsson

Ida

2013-11-09 - 01:14:50
Men herregud!,, Villén resa, Vad otroligt roligt det är att hitta dessa bloggar! Dessa bloggare med vinnarskallen på plats! Så himla bra kämpat! Bara du inte blir för smal! Hihi! Kram till dig!! Och många tack till inspirationen!
Svar: TAck ska du ha. :) Hoppas du hittar tillbaka fler gånger. Och nej jag kommer aldrig bli för smal, livet är för gott att leva. ;)
Emma Bertilsson

Jasmine

2014-01-03 - 17:43:32
Hej! Grymt bra jobbat! Du är en stor förebild för mig då jag är 16 år och hade en övervikt på 20 kg och har nu gått ner 17 kg utav dom 20 kilorna och har snart gått från fetma till normal, men är än inte klar. Jag har några antal kilo kvar och just nu är jag där det känns jobbigt, vill liksom vara klar nu nu nu. Men läser din blogg och ser hur du kämpar motiverar mig varje gång att inte lägga ner utan nå MÅLET. KRAM <3
Svar: Hej! Tusen tack Jasmine för dina fina ord! De värmer. Och grymt jobbat av dig! Mitt råd är att inte fastna för mycket vid siffrorna bara, se på kroppen istället! :D
Emma Bertilsson

ronja

2014-01-14 - 19:05:32
wow! du är grym :)
Svar: TAck! <3
Emma Bertilsson

johanna

2014-01-27 - 22:10:57
Hur kan du ha en vilopuls på 28?
det är omöjligt!
Svar: Uppenbarligen inte. :) jag är grymt bra tränad (kondition) och har även förmodligen ärftligt låg puls vilket ger superlåg vilopuls. Tror jag.
Emma Bertilsson

Jenny

2014-03-13 - 15:19:35
Grymt duktig och inspirerande!
shit vilken förvandling du har lyckats med, tar lite energi från din grymma blogg så jag orkar gå samma väg :)
Svar: Tusen tusen tack Jenny, det värmer så att läsa! <3 kämpa väl!
Emma Bertilsson

tappa vikt

2014-03-17 - 21:28:15
Helt sjuka resultat! grymt bra jobbat! jag håller också på med en viktresa, du får gärna spana in min blogg och kanske dela med dig lite bra tips till mig om du orkar.

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus