Lidingö Tjejlopp 2013

 
Imorse ringde klockan tidigt, 5:15 för att vara exakt. ca 6:20 åkte jag för att hämta upp min kära vän Sara som jag gör en tjejklassiker med. Vi båda satt som döda sillar i bilen påvägen till Stockholm/lidingö. Inte blev det kanske bättre av att jag laddade med en hel megakebabpizza igår kväll, den låg fortfarande som en degklump i magen kändes det som. ;P Vi var iaf framme ca 9:30 i stockholm där vi snurrade runt ett tag innan vi hittade till Lidingö. Det var alltså riktigt bra att vi var ute i GOD tid. 10:30 parkerade vi bilen nära och bra till sportmässan. Vi hade all tid i världen på oss att fixa med nummerlappar, äta pastasallad vi hade med oss och kolla i sportmässan. Dock hittade jag inget jag ville ha från sportmässan då allt var från adidas i princip, och jag gillar inte märket adidas på träningskläder generellt.
 
Jag var allt ifrån taggad till att springa loppet. Jag hann fundera flera gånger om vad fan jag gjorde där. Varför åkte jag så långt för att springa 1 mil i skogen när det var så kallt? Ca 1,5h innan start hittade vi 2 lediga solstolar som ett företag ställde ut för de som ville sitta ned. Jag höll på att somna mitt i folkvimlet. ca 50 min innan start var jag mer död än levande och ville helst av allt hem, krypa ned under täcker och sova. 45 min innan start masade vi oss till toalettkön för att sedan 30 min innan start lämna överdragskläderna vid inlämningen. DÅ ville jag verkligen hem för att det var så kallt. :P Jag fick dock en bra plats i min startgrupp nr 4. Längst fram. Där hoppade vi runt till någon ledare. Jag var fortfarande inte taggad...
 
MEN när startskottet väl gick så slog det om i huvudet på mig, jag blev jättetaggad och drog iväg och tog täten. Jag höll mig sedan bland de 10 första fram tills vi började springa ikapp folk från tidigare startgrupper. Jag körde mitt upplägg som jag gjort dom senaste gångerna, gå ut stenhårt för att sedan släppa tempot lite och ha ett jämt flow resterande vägen. Och nog funkade det rätt bra även denna gång. :) 
 
Alla har skrämt upp mig med den omtalade aborrbacken att den är SÅÅÅ hemsk och denna gången kan jag faktiskt hålla med. Den VAR hemsk, men inte så hemsk att jag inte klarade av den. Men det var på håret. Vid toppen kände jag hur det började vända sig i magen. Då visste jag att jag va tvungen att sänka pulsen för att inte stupa och som tur var så var det ju en fin nedförsbacke sedan som jag kunde dra på och samtidigt gå ned i puls. :) Det var egentligen min taktik hela loppet, dra på i nedförsbackarna och lite lugnare jämn jogg i uppförsbackarna utan att stanna. Det var sjukt viktigt, att inte stanna, för om jag hade stannat vet jag att jag skulle fått massor med mjölksyra och håll samt svårt att komma in i flowet igen. Därför stannade jag heller inte vid någon vätskekontroll utan körde på. Andra vätskekontrollen var ju dessutom i en nedförsbacke och då hade jag fått upp världens fart. Kontrollanterna ropade "sjukt bra tempo, fortsätt jobba!" åt mig när jag swicha förbi. Lika så var det en gubbe som stod halvvägs och sa att jag skulle få en sjukt bra tid om jag fortsatte i det tempot jag hade. Den gubben var min morot, hans ord gnagde i huvudet hela vägen. 
 
Jag hade aldrig vågat hoppats på att komma in på en tid under 50 min. Det fanns inte riktigt i min tankebana med tanke på att jag inte tränat löpning så bra den senaste tiden + att jag inte laddat speciellt bra heller i veckan inför detta. Eller ens var taggad timmen innan. Alla som sprang under 50 min fick dessutom en silvermedalj, och så bra kunde jag väl ändå inte vara med mina förutsättningar? Men tänk så fel jag kunde ha.
 
Jag sprang in på tiden 47:16 min!!!!!?!?!! Det är lååångt över vad jag ens hade kunnat hoppats på. Jag är enormt nöjd eftersom det var en ren terrängbana som dessutom var tuff med mycket backar. Silvermedaljerna var dock slut så jag kunde inte få någon direkt på plats vilket var lite tråkigt, så de skickas hem istället. MEN jag kan iaf dra slutsatsen att ladda med en megakebabpizza igår kväll gjorde susen, det får bli min nya tradition. Hittills har jag sprungit sjukt bra med den laddningen. 
 
Slutligen; I did it! I f*cking did it! Lidingö Tjejlopp 2013 är nu avklarad och därmed är också Tjejklassikern komplett och avslutad. Gissa om lyckan är stor?!! Var det någon av er som sprang Lidingö Tjejlopp? *nyfiken* Nu taggar jag inför Halvklassikern nästa år med start att cykla halvvättern. Nytt år och nya utmaningar!
 
Fast först ska tjurruset i stockholm springas om en vecka, årets sista lopp!

Kommentarer

Sanne

2013-09-29 - 22:04:52
Vilken bra tid! Bra kämpat! Jag skulle också vilja kunna springa en massa långa lopp. Det längsta jag har sprungit är Vårruset på 5 km. Hur har du lagt upp löpträningen från första början? Jag har alltid en tendens att få negativa tankar när jag springer och det tar lång tid innan jag kommer in i andra andningen. Har du nå bra tips hur jag ska tänka när jag springer? Och vart springer du i Karlstad, springer du i nå spår eller inne i stan?
Svar: Tusen tusen tack! Någonstans måste man börja. :) JAg har bara sprungit ofta och då oftast mellan 5-10 km. :) I karlstad springer jag oftast runt där jag bor (korta sträckor) och i bland (sällan) i rudsspåret eller skutberget. När jag springer långdistans är det oftast över hela karlstad på cykelvägarna.
Emma Bertilsson

Linn

2013-09-29 - 22:20:16
Härligt! Bra jobbat!! :)
Svar: Tusen tack! <3
Emma Bertilsson

Jessica

2013-09-29 - 22:20:42
Duktiga du!! :) jag sprang också, ingen supertid som du men en bra tid för mig, 1h 10 min! :) kram
Svar: Men de är ju skitbra! :D Grattis!
Emma Bertilsson

Saras träningsblogg

2013-09-29 - 22:37:47
GRYMT bra sprunget! Så snabb du är!! Stort grattis till loppet och en avslutad tjej klassiker :) Jag sprang lidingöloppet 30 km och kan säga att abborrabacken höll på att ta kål på mig ;) hehe
Svar: Tack och sjukt bra jobbat själv! Jag förstår att du var död efter abborrbacken! Jag sprang ju "bara" en mil, kan tänka mig att du va lagom mosig där i slutet. ;P
Emma Bertilsson

Wilma

2013-09-30 - 07:20:07
yeey :D. Vad kul att läsa :D.

Malin

2013-09-30 - 07:43:12
Grattis till ett kanonlopp och en silvermedalj!! Hejja hejja!!
Det är så kul att följa dig och dina framsteg! Så motiverande och inspirernade även för mig som tvåbarns morsa med kassa knän (rehab tränar dem) :-)

Du kan du inte uppdatera din lista till höger här i bloggen, men tiderna för dina lopp. Kanske har det hänt lite nytt i dina personrekord också??

Kram
Svar: Tusen tack Malin! Och vad roligt att läsa att du tycker så! Det är precis vad jag vill nå ut med min blogg. :) Och jo, jag borde uppdatera infon med tider. men jag har bara inte haft tid än. ;P
Emma Bertilsson

Anna

2013-09-30 - 08:12:28
Alltså jäklar, helt galen tid. DU är helt sjukt grym!
Svar: Tusen tack Anna! <3
Emma Bertilsson

Johanna Wahlberg

2013-09-30 - 09:32:20
Grattis! Grymt bra tid och grymt bra jobbat!!
Jag sprang oxå igår! Första gången på milen och som första del på Tjejklassikern! Eller sprang, jag joggade merparten av loppet, dock inte de fruktansvärda backarna haha! Men jag tog mig runt och det var mitt mål!
Svar: Tusen tusen tack Johanna! Jag smygkika lite på din blogg och de va ju superbra jobbat för att vara första gången på milen!!! Och den banan med, det är inte illa gjort! Du ska också vara sjukt stolt över din prestation. :)
Emma Bertilsson

Boel

2013-09-30 - 10:12:16
Sjukt bra jobbat :D
Svar: Tusen tusen tack! <3
Emma Bertilsson

Matilda

2013-09-30 - 19:42:11
Wow, vilken supertid, på det loppet också! Du har all anledning att vara stolt över dig själv :) Stort grattis! Jag sprang inte.. Tappade löplusten helt efter mitt första halvmaraton och har inte sprungit sedan dess.
Svar: Taaack MAtilda! Ja, jag är superstolt. Trodde som sagt inte att de skulle gå så bra som de gjorde eftersom jag inte kände mig alls i form innan. Vad tråkigt att du tappat löplusten, var det göteborgsvarvet du sprang?
Emma Bertilsson

Mari

2013-09-30 - 20:04:05
Sjukt jäkla bra jobbat !!
Svar: Tack MAri!!! <3
Emma Bertilsson

Linnea

2013-10-01 - 10:53:55
Hej!

Du borde uppdatera din sak på sidan nu med alla tider för 2013 :) Den är verkligen inte uppdaterad..

men grattis till ett väl genomfört lopp!


Svar: Hej Linnea, jag vet. :P Jag har bara haft lite mycket att göra den senaste tiden men snart kommer det att bytas. :)
Emma Bertilsson

Hanna

2013-10-01 - 12:47:31
Så jäkla grym du är alltså! Riktigt bra jobbat!

Jag kämpar för att ta klivet ner från fem min per km men det går tungt :-o

Hursomhelst, jag hittade och kommenterade din blogg i augusti nångång och blev så motiverad, den där sista puffen fick jag av att läsa din blogg och se dina fantastiska resultat!
Nu är min livsstil helt ombytt och jag har muskler och magrutor :-o
Fantastiskt härligt är det och jag. Hoppas jag aldrig kommer att sluta träna!

Du inspirerar!
Svar: Tusen tack Hanna! Jag tror säkert du grejar fem min per km snart. Det mesta sitter i psyket. Iaf för mig. Och gud vad roligt att läsa om din livsförändring! Sådant gör mig så glad och rörd att jag nästan blir tårögd! För det är precis det jag hoppas att jag lyckas nå ut med min blogg och öppenhet. :) Och tusen tack för att du väljer att ge mig den feedbacken, det gör sååå mycket! <3
Emma Bertilsson

Amanda

2013-10-01 - 16:17:06
Grymt jobbat!! Själv har jag nyligen bokat och betalat kortvasan, tjejvättern och vansbro tjejsim i jakten på en tjejklassiker 2014! :) Bara Lidingö tjejlopp kvar att boka nu.. Ska bli enormt spännande!

Har du några konkreta tips så får du gärna dela med dig till oss andra som ska genomföra tjejklassikern :)
Svar: Tusen tack Amanda! <3 Och vad roligt med tjejklassikern nästa år! Jag kan säga att det är bland de roligaste äventyr jag gjort! Såååå sjukt kul och jag har upptäckt nya grenar som jag älskar. :) Stort lycka till! P.S. Vi ska se vad jag kan ordna med inlägg om tjejklassiker. ;)
Emma Bertilsson

Lisa

2013-10-05 - 00:12:13
Grattis till den fina tiden!

Jag sprang också, så nu är min tjejklassiker också avklarad! :)

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus