Från fet till fit på 1,5 år

 
Jag vet att ni är otroligt många som gått och väntat på dessa bilder. Mina startbilder till "efterbilder". Från början tänkte jag ALDRIG visa några startbilder eller underklädesbilder, men nu har jag ändrat mig då jag är riktigt stolt över min resa och inte skäms längre varken hur jag ser ut nu eller hur jag HAR sett ut. Det är en del av mig och mitt liv och jag ångrar inget jag gjort. Jag vet också att det är många som kan/kommer/ att inspireras av dessa bilder, speciellt med tanke på min bakgrund med kronisk ledsjukdom. Även om man är sjuk så är INGET omöjligt. Kan jag kan fan du också! Det finns inga ursäkter alltså. ;)
 
Idag har jag halverat min kroppsvikt och gått från 43,9 (Fetma) till 22,7 (Normal) i BMI. Jag har dessutom skaffat mig massor med muskler och en sjukligt bra kondis. Men det bästa av allt med denna resa är att jag hittat mig själv, blivit lyckig och inte har några inflammationer, smärtor eller feber längre. Jag kan leva det liv jag ville leva fyllt med massor av spännande äventyr och löpning! Visst, det har kostat mig extremt mycket. Från all medicin och läkarbesök till kläder (vanliga och träningskläder), anmälningsavgifter till lopp, träningsutrustning, gymkort, dyrare mat m.m. MEN med facit i hand är det värt vartenda öre eftersom jag mår sååå mycket bättre! Och en livsstil som jag kommer att fortsätta leva.
 
Det är helt sjukt egentligen när jag kollar på dessa bilder, är det verkligen JAG som gjort denna kroppsliga förändring som då kändes helt omöjlig? Jag har svårt att ta in att jag faktiskt varit så stor och även ta in att jag är så fit idag. Men en sak är säker och det är att jag är stoltast i världen!
 
Och detta är inte slutet! Inte på långa vägar. Jag har fullt med nya mål och kroppen kommer att fortsätta förändras då med såklart. Även om jag är ruggit nöjd med hur jag ser ut idag så kommer en hel del fett från midjan och nedåt att ersättas med muskler istället. Nu kommer jag även börja tänka mer på vad jag stoppar i mig och äta ännu mer mat (som är bra) så att jag inte tappar mer i vikt. 
 
Jag hoppas ni fortsätter att hänga med på min resa, även om jag nått mitt första stora mål nu. :)

Kommentarer

Emilia

2013-04-01 - 11:00:50
Fyfan vad grym du är!!
Svar: Tack! <3
Emma Bertilsson

Emilia

2013-04-01 - 11:35:17
Du är så duktig och jag tycker att du har all rätt i världen att vara stolt över dig själv! Din resa är otrolig. Jag kommer såklart att fortsätta följa din blogg/instagram för att få se hur du fortsätter utvecklas :) kram!
Svar: Tusen tusen tack! <3 Och vad roligt att läsa att du kommer fortsätta följa min utveckling. :) Du är såå välkommen. <3
Emma Bertilsson

Gabriell

2013-04-01 - 11:40:13
Hej, vill bara säga att du e awesome och sjukt duktig!! Bara undrar om överflödig hud, har du mycket och ska du göra något åt de?
Svar: Jag har gjort ett inlägg nu om det som du kan läsa här http://emmasviktiga.blogg.se/2013/april/los-hud-2.html :)
Emma Bertilsson

Kajsa

2013-04-01 - 12:23:43
Sjukt imponerande och inspirerande! Du är garanterat en inspiration till väldigt många! Stor tumme upp till dej!
Svar: Tusen tusen tack! <3
Emma Bertilsson

littlemisshaidi -

2013-04-01 - 12:41:23
SV: Åh herregud vad duktig du är! Vilken resa!! :O

Mitt chokladprotien från starnutrition Whey -80 har faktist ingen konstig eftersmak, tycker jag i alla fall! Jag använder det bara i gröten, brukade dricka det tidiare som shake tillsammans med mjölk, för med vatten smakar det APA. Tycker alla pulver från starnutrition smakar apa med vatten, men med mjölk funkar det. DOCK är fitnessgurus pulver goda med vatten så jag gillar dom mer hihi!

Nej det är verkligen inte krångligt från iherb! :D Jag har också velat ett tag innan jag beställde, men tillslut gjorde jag det bara. Det tog ca 7-8dagar och funkade faktist precis som allt man beställer från Sverige, fick en AVI hem och hämtade på posten! :) Det blir ingen tull om man beställer för under ca 250kr! :) Och även om det blir tull, så är den väldigt billig, har sett folk som beställt jättestor beställningar och fått ca 150kr i tull! :D

Emma

2013-04-01 - 13:06:31
Mycket mycket bra jobbat! Så otroligt härligt att höra om alla de fantastiska fördelar som din hälsoresa fört med sig.Vet av erfarenhet att de betyder så ofantligt mycket. Du ser stark, frisk och hälsosam ut!

Emma

2013-04-01 - 13:14:12
Måste bara skriva igen, känner inte riktigt att jag förmedlade hur JÄVLA bra gjort detta är! Herregud alltså, vilken fantastisk prestation. Att göra vad du har gjort helt på egen hand är verkligen anmärkningsvärt, men bevisligen inte omöjligt. Det finns nog INGENTING som du inte skulle kunna bemästra! En inspiration, verkligen!
Svar: Tusen miljoners tack Emma! <3 Nej, det är lite så jag känner just nu också. Om någon hade sagt för 2 år sedan att jag skulle springa GBG varvet om en månad skulle jag skratta högt och ta det som en förolämpning för att jag var fet. :P
Emma Bertilsson

Emma Forsberg

2013-04-01 - 13:28:15
Börjar nästan gråta! Vilken krigare du är, så himla grym!!
Du är en sån inspiration, du får mig att vilja orka lite till och springa lite längre.
Allt går, du det du och din vilja ett bevis på.
Sjukt imponerad av dig och så himla glad att du mår bra och inte har ont längre.
Svar: Aw, vad gullig du är Emma! Tusen tusen tack! Och vad roligt att läsa att jag ger sådant intryck på dig, det får mig nästan att gråta en skätt. :') <3
Emma Bertilsson

Emelie

2013-04-01 - 15:32:43
Det DÄR är inspiration på HÖG nivå!! Du har varit grym, eller rättare sagt, BÄST!! Det är så sjukt att man faktiskt klarar av så mycket om man bara vill. Fortsätt din resa och jag kommer, lätt, att fortsätta läsa .D
Svar: Tusen tack Emelie! <3 Ja, jag känner mig lite bäst just nu. Faktiskt. ;) Med all rätt tycker jag. Självförtroendet är på topp! Hihi. Ja, det är fantastiskt. Det mesta kan jag säga sitter i huvudet. Vad roligt och läsa att du vill fortsätta följa min utveckling. Du är så välkommen tillbaka. :)
Emma Bertilsson

pilla

2013-04-01 - 16:28:01
Jäklar! Snacka om att ha kämpat!
Svar: Jo, det har jag ju gjort. :)
Emma Bertilsson

Dessi

2013-04-01 - 18:35:42
Sjukt bra Emma! Och vad snyggt det nya bloggtemat är! :)
Svar: Tack Dessi! :D Och vad roligt att du gilla temat. Tack! :D Det är ett färdigt tema som jag gjort om lite. :)
Emma Bertilsson

Fanny Roethlisberger

2013-04-01 - 18:37:02
fantastiskt jobbat!! Vilken förebild du är :) Kram
Svar: Tusen tack Fanny! <3
Emma Bertilsson

Isabelle

2013-04-01 - 19:17:55
Grymt jobbat! Så otroligt bra kämpat :)
Fantastiskt!

Svar: Tusen tack! <3
Emma Bertilsson

Nathalie

2013-04-01 - 19:54:52
Gud vad du är grym! Jag har följt dig i ett halvår ungefär och jag är grymt imponerad av dig!! Fortsätt så :-)
Svar: Tusen tusen tack och vad roligt att du följt mig så länge utan att tröttna. :) Det glädjer mig!
Emma Bertilsson

Saras träningsblogg

2013-04-01 - 20:08:59
Det är verkligen jätte imponerande och su är helt fantastiskt grym!! Vilken förebild du är :)
Svar: Åh, vad gullig du är! Tusen tack! <3
Emma Bertilsson

JUNITJEJ

2013-04-01 - 20:10:50
Wow, så duktig du har varit! En enorm skillnad! Jag har mycket att lära mig av dig.
Svar: Tusen tack! <3
Emma Bertilsson

Sofie Andersson

2013-04-01 - 21:21:16
Hittade din blogg i lördags, blev så otroligt imponerad och motiverad! Jag själv gymmar och håller på med löpning. En mycket intressant blogg och grattis till din framgång verkligen!!

Svar: Va kul att du gillar den så mycket! :D Löpning är de bästa som finns tycker jag! Tätt följt av cykling och styrketräning. :) Tusen tusen tack för ditt beröm! <3
Emma Bertilsson

Monica

2013-04-01 - 22:45:36
Jag är sååå otroligt imponerad!!! Du är en grym förebild och jag kommer absolut att fortsätta följa din blogg :) Tack för att du delar med dig!
Svar: Tusen tusen tack Monica! :)
Emma Bertilsson

thea

2013-04-02 - 00:10:38
DU ÄR SÅ JÄVLA GRYYYYM!!!
Svar: Tusen tack! <3
Emma Bertilsson

Helena

2013-04-02 - 09:55:12
Superbra jobbat :0)
Får man fråga vad det är för en ledsjukdom du har? Jag har nämligen själv stora problem med lederna och får hela tiden anpassa träningen (och livet) utifrån det.
Svar: De är ganska oense men senaste de kom fram till va RA.
Emma Bertilsson

Matilda

2013-04-02 - 10:44:12
Läs din blogg vid några tillfällen nu och måste säga att jag är sjukt imponerad av dig. Du är verkligen en inspirationskälla! Starkt jobbat!
Svar: Tusen tusen tack Matilda! :)
Emma Bertilsson

Ida

2013-04-02 - 14:36:46
Du ska verkligen vara stolt, fasiken vad starkt av dig!
Svar: Det är jag! Tusen tack Ida. :)
Emma Bertilsson

Rebecka Vigren - Fotoblogg

2013-04-02 - 17:46:23
Alltså så galet bra gjort av dig! Så himla fint att läsa också att du inte skäms över hur du ser ut eller har sett ut, vilket styrka du har byggt upp (och då menar jag inte bara fysisk styrka utan kanske framför allt psykisk styrka)! Du bara fortsätter att inspirera!
Svar: <333 Ja, det är så himla skönt att jag inte gör de längre. Jag är en helt ny människa, inifrån och ut. :') Eller jag är helt plötsligt den människan som jag egentligen var men inte levde upp till.
Emma Bertilsson

Isabella

2013-04-02 - 18:49:56
GRYMT!! Du är bäst :D <3
Svar: Tusen tack! <3 Vad gullig du är!!
Emma Bertilsson

Lisa

2013-04-02 - 19:59:47
Jag blir så inspirerad av dig!
Jag kickstartade i mars och började utmana mig själv att sluta äta choklad varenda jäkla dag och i stället börja jogga. Det resulterade i att nästan 4 kilo försvann. Peppen är på topp, och så snart jag hittar en sjukgymnast som kan hjälpa mig att sluta fred med min för tillfället väldigt arga vad ska jag fortsätta. Ett mål är att springa Vårruset på under 32 minuter, något som var SJUKT avlägset för bara någon månad sedan.

Mycket av min motivation är tack vare den här bloggen.


Svar: Vad roligt och läsa Lisa! Jag kan rekommendera sjukgymnasterna på Ankaret, dom har jag haft mycket kontakt med. :) Ett väldigt bra tips jag kan ge dig är att inte pressa dig för hårt med löpningen ibörjan. Det är SJUUUKT lätt att överanstränga knän och benhinnor, speciellt om man har lite för många extrakilon (nu vet jag inte om du har de men ändå). Det kan kännas bra ena dagen och sen vänder de på en femöring. skulle du känna minsta ömhet i smalbenen, VILA tills de är bra för då är de benhinnorna. Jag gjorde felet första gången jag kände de och körde på ändå. Det resulterade i totalvila i 2-3 veckor och sedan begränsad träning i några veckor. Jag kunde alltså inte löpa på jättelänge. :( Men man lär sig av sina misstag. :) Lycka till att nå målet! Jag tror du klarar de!
Emma Bertilsson

Emma - mamma till två

2013-04-21 - 16:15:50
Så himla bra jobbat!! Du är en inspiration för mig, och många med mig skulle jag tro!!
Svar: Tusen tack! <3
Emma Bertilsson

Rebecka

2013-05-13 - 11:12:28
Så roligt att se, vilken skillnad, vilken bedrift, och så stärkande att se för mig som har en liknande resa framför mig, längtar tills jag får publicera mina bilder, tack för inspirationen och igen, grymt bra jobbat :-)

Mina

2013-11-18 - 12:21:37
Verkligen imponerande och inspirerande! Jag har precis börjat min viktnedgång och ska precis ta mig ut på mitt tredje, väldigt snälla löppass. Jag håller på att bygga upp min kondition från soffpotatisstadiet och då är det extra kul att läsa om någon som också började där.
Svar: Tusen tack! :) Vad roligt att du med precis påbörjat din resa. Mitt bästa tips är att skynda långsamt och verkligen lyssna på kroppen!! Annars slutar det alltid i pannkaka. Hoppas du kikar in fler gånger. :)
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus