Shortspremiär och PB i marklyft



Idag startades dagen med en anatomilektion. Därefter begav mig jag och min klassvän Johanna ut i Molkoms IP för ett löppass. Jag coachade Johanna igenom hennes intervallpass som stod på dagens schema som jag fixat åt henne. Vi körde även en hel del löpteknik med fokus lutning och fotspänst. Johanna har utvecklats så enormt mycket och jag blir så stolt över henne!!! ☺️ Totalt var vi ute i 1,5h och tog oss 9 km framåt. Jag körde även shortspremiär vilket jag ångrade, för det var för kallt. Haha.

Efter löppasset åt vi lunch, därefter var det dags för Johanna att coacha mig i hennes hemmaplan, nämligen styrkelyft. Under 1h nötte vi teknik och på slutet började jag lägga på vikter. Jag satte PB på 85 kg, ca 18 kg mer än min egna kroppsvikt vilket jag är sjukt nöjd över med tanke på att det är andra gången i mitt liv jag ens gör marklyft!!! Dock tappade ryggen en aning, men jag körde 80kg i korrekt teknik och det är fortfarande sjukt bra tycker jag!!! :)

Kommentarer

Kajsa

2014-04-29 - 20:37:40
Haha, jag är tvärtom och klär mej alltid FÖR mycket. Kul att inse mitt i passet att man borde ha tagit shorts och lämnat jackan hemma. Svettigt värre :P

Camilla Blomberg

2014-04-30 - 11:43:49
Ååh så himla imponerad jag blir att du fixar att träna och springa så intensivt som du gör!! Jag har också en kronisk ledsjukdom (reumatism och EDS) och förra året opererade jag mig flera gånger för att överhuvudtaget lära mig gå (något man inte ens trodde skulle bli möjligt). Min stora dröm har varit att delta i någon springlopp. Men det var ju omöjligt att springa för mig. Drömmen krossades. Jag kunde knappt ta mig fram på kryckor. Men då hitta jag ett alternativ. Jag åkte rullstol hela vårruset med en kompis som sprang åt mig. Jag gjorde kanske inte som alla andra, men den där känslan att passera mållinjen och få medalj när man kämpat så hårt (jag fick träna jättemycket och länge för att ens kunna sitta i en rullstol, så förstörd var jag i knät) det var en helt oslagbar känsla. Kan tänka mig du känner så också när du sprungit.
Vad får du för mirakelmedicin egentligen som kan leva så här aktivt? Tar du någon medicin alls?
Fortsätt kämpa tjejen och ge dig inte. Jag är himla imponerad och kommer kika in här på din blogg och se hur du tar dig an utmaning efter utmaning. Jag ska "leva genom din lopp" och drömma om att jag också är med. Du ger mig hopp om att det finns en framtid. Även för mig. Tack för det!
Svar: Jag har också reumatism. Men sedan jag bestämde mig för att jag inte är min sjukdom så har det bara utvecklats till det bättre. Jag har dock aldrig varit så dålig att jag fått gå med kryckor (vägrade) eller opereras. Jag har inte fått någon "mirakelmedicin" som är skillnad mot någon annan, jag tror inte på sådant. Jag tror på ett helhetskoncept mellan medicinsk, psykisk och fysiskt hjälp. Under och efter jag gjort min medicinska behandling blev jag satt på rehabiliteringsträning och fick prata med en psykoterapeut. Idag är jag både medcin- och sysmtomfri tänker inte ens på att jag har sjukdomen förutom de dagar det är kraftiga väderomslag och den gör sig påmind.
Och tusen tusen tack för dina så fina ord! <3 Du verkar vara en fantastisk tjej med enorm vilja också, så jag tvekar verkligen inte att du kommer hitta en egen väg till förbättring. <3
Emma Bertilsson

erikasblogg.se

2014-04-30 - 14:52:26
Hej! Hittade hit genom blogg:s framsida och JÖSSES vilken inspirerande blogg du har! Sitter och läser ikapp nu :) Måste bara säga att oj vilken resa du gjort/gör och vilken förvandling! Bra jobbat! Jag blir så peppad! Har själv kommit igång med lite träning nu efter att ha fått barn för 10 månader sen och det är KUL. Speciellt när man märker resultat :) Har även börjat springa lite smått men får ont lite här och var av det. Har du kanske bra tips för oss nybörjare?

Nu ska jag kolla in alla dina smaskiga och nyttiga recept :)

Kram och ha en fin Valborg!
Svar: Hej Erika! Gud vad gulliga ord du skriver, det är värmer riktigt i hjärtat. Tack! Jag har skrivit här för länge sen lite tips: http://healthyandhappy.se/2012/july/traningstips.html som du kanske kan ta del av. :)
Ha en fin valborg du med! Kram
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus