MittVal Sport

 
Påvägen ut till mina föräldrar svände jag förbi apoteket i söndags för att köpa dessa tabletter. Ett kosttillskott för män och kvinnor som tränar mycket. Egentligen är jag inte så mycket för kosttillskott och tabletter men de senaste veckorna har jag funderat på om jag får i mig allt jag behöver, jag tränar ju ändå väldigt mycket... Så efter att ha läst lite så valde jag att köpa dessa, det skadar ju knappast. Tabletterna innehåller bl. a. magnesium, järn och selen som är viktiga att få i sig om man tränar mycket.
 
Äter ni några vitamintabletter eller kosttillskott? Och isf vad och varför? :)

Kommentarer

Ljungdahlskan

2013-04-16 - 21:33:13
Jag äter extra magnesium i ganska hög dos då min kropp gör av med sjukt mkt magnesium. Klarar inte att vara utan dom. Äter även d-vitamin och omega3. Ev kan de bli tal om järn framöver men ska till VC och ta prover först.
Svar: Oj, det var mycket. :P Jag käkar d-vitamin på vintern också. eftersom man får så lite solljus här i sverige. :P
Emma Bertilsson

Elin

2013-04-16 - 23:31:04
Jag äter ett whole food multivitamintillskott och omega 3 detta för att jag är vegeterian med lite slarvig kosthållning emellanåt. Det senaste månaderna har jag käkat d-vitamin också då jag hade brist på detta... Jag tänker äta d-vitamin under vinterhalvåren i framtiden efter att ha läst på om just d-vitamin och hur vanligt det är med brist i mörka Sverige.

Rebecka Vigren - Fotoblogg

2013-04-17 - 00:13:00
brukar köra på järntabletter när jag har gett blod och ett tag efter, sedan brukar jag "käka" mitt val kvinna (när jag kommer ihåg det ;))

Pierre

2013-04-17 - 08:49:02
Mest vanlig mat men tar proteinpulver efter träning då det är enklare än att försöka ta med en macka eller banan som blir söndermosad i väskan. Dessutom billigare i längden när det handlar om så pass stora kvantiteter. Tar även innan gymträning en PWO. För att piggna till lite och få bra tryck i musklerna och återhämtning. Men det är inget som ersätter måltid utan komplement till den. Försöker få i mig allt annat via måltider med grönt och annat i. Antar jag får i mig tillräckligt.
Svar: Det är så sant! Jag är egentligen inte så mycket för tabletter, men tänkte prova nu med denna burk iaf tills jag gjort en kroppsanalys så jag får veta alla värden osv. :) PWO har jag funderat på, men ger det väldigt märkbar skillnad?
Emma Bertilsson

Ljungdahlskan

2013-04-17 - 09:55:39
så mycket är det ju inte ändå. Har gjort en såndär kroppscanning då magnesiumbristen är konstaterad. Omega3 så får jag då rakt inte i mig så mycket fisk som man ska varje vecka. Och d-vitaminen som sagt, inte ute mkt under vintern. Järnet kan bli aktuellt för när jag lämnade blod så hade jag dåligt järnvärde så ska kolla upp det om ett par veckor när blodet återhämtat sig helt. Dessutom kan magnesiumet hjälpa min allergi med.

Hoppas du får en fin dag idag!

Mary

2013-04-17 - 11:23:51
Jag äter vanliga vitamintabletter och i omgångar omega-3 när jag glömmer av att äta fisk. Jag har precis som du, reumatism och ibland svåra skov. Ett av mina absoluta bästa tips som hjälpt mig mycket är ingefära! Det är den grönsak/frukt(?) som innehåller mest antioxidanter/gram samt verkar mycket anti-inflammatoriskt. Jag köper färsk ingefära och riven fint i mat (mkt gott till asiatiskt), i yoghurt med hallon eller gör en varm dryck med vatten, honung och citron. Prova! :)
Svar: Tusen tack för tipset med ingefära. Jag har också hört att de ska hjälpa. Men jag har så sjuuuukt svårt för ingefära. Måste tvinga i mig om det smakar för mycket av de. :P Men ja, det hjälpte något när jag hade de som jobbigast. Nu behöver jag det dock inte. Är i princip symtomfri och äter som "värst" alvedon när jag börjar få ont så ger det sig. :) Såååå skönt. Kan inte vara lyckligare!
Emma Bertilsson

Lisa

2013-04-17 - 11:43:47
Jag äter kapslar med omega 3 och multivitaminer nästan varje dag, och ibland kapslar med rosenrot. Rosenroten är mest när jag känner mig stressad och det är "rörigt i huvudet". Jag har ADHD (light) och när min hjärna är trött pajar hela mitt system över hur jag hanterar världen, och om det fungerar är det alldeles toppen.

Jag har även magnesium, krom, c-vitamin och lite annat skoj att använda "vid behov".

Jag har förresten kommit fram till att mina ben får ersättas av hjul, eftersom jag inte kan bli en springare så får jag bli en cyklare. Innan sommaren kommer köper jag en mountainbike. :)

Svar: Jag åt omega 3 förut också och d-vitamin förut innan denna. Nu när det börjar bli sommar så lägger jag nog av med d-vitaminen och omega 3 finns ju i sporttabletterna jag köpte. :) Jag tycker egentligen de är rätt läskigt med tabletter över lag och tar helst in allt via mat, men nu vill jag va extra säker att jag får i mig allt eftersom jag pressar kroppen så hårt. :P Åh, va kul att du går i cykelköpstankar! Jag kan ju verkligen rekommendera racer om du ska cykla på asfalt och längre sträckor. Såååå jäkla roligt! Vi kanske kan cykla tillsammans någon dag. :)
Emma Bertilsson

Lisa

2013-04-17 - 20:36:43
Jag förstår att racer är ganska stort, jag bor på Lillerud/Varpnäs och ser redan flera racercyklister trampa förbi varje dag. Men jag vill hellre cykla i skogen, vi har ju helt perfekt skog här. (Plus att min man har mtb och tävlade en hel del när han var yngre. Det vore nice att kunna göra något sportigt tillsammans med honom.)

Var köpte du din cykel förresten? Här i stan eller på internetz?
Svar: Ja, de gör ju de. Var uppe i 53 km/h idag. :) Men jag är mer för långdistans (precis som med löpning och skidåkning. haha. en röd tråd). Kul att ha en man som gillar samma sak! :D Då förstår jag att du vill köra MTB! Jag kanske köper mig en nästa år att ha som omväxling, men iår blir det racer för hela slanten. :)
Jag köpte den på Team Sportia Bergvik. Dom är jätteduktiga där! Prata med Victor eller Daniel. Det är mycket bättre att köpa i butik än internet, då får man ju provcykla och de hjälper en även att hitta rätt grejer till samt cykel då som passar just dig och din kropp.
Emma Bertilsson

Babbi - Bloggdesigner ♥ Fotograf

2013-04-17 - 23:38:32
Jag köpte samma idag som du skrivit om här, men den som heter "kvinna" istället, det blev jag rekommenderad på apoteket :)

Pierre

2013-04-18 - 08:45:37
Inte hundra men har för mig jag läste att omega 3 inte gav något resultat i kroppen egentligen? Såg bara att det nämndes en massa ovan och aboslut ingenting i kritik, har bara för mig jag läst några nya resultat. Ska se om jag kan hitta det igen innan jag säger för mycket. =D
PWO, bra fråga, inget svar. =) Många beskriver känslan av att det pirrar till i muskler och fingrar, att man får ett kick och allt bara skjuts i höjden. Själv känner jag inget sådant. Däremot körde jag på det ett tag och ökade på med vikter och när jag sedan tog ett uppehåll kändes det som om jag inte orkade trycka på lika mycket som innan. Likaså nu när jag börjat igen så kan jag trycka på lite extra. Om det har med PWO:et att göra kan jag inte säga men som nämnt tidigare, kan aldrig sätta ett pris på placeboeffekt. Om det verkar göra nytta så är det ju alltid positivt =)
Dessutom har det en väldigt speciell smak så efter ett tag så får man en fin associasions-effekt till träningen att man taggar till lite extra enbart tack vare smaken.
Svar: Jo, jag har också läst det någonstans. Men jag vet inte vad jag ska tro på faktiskt. Det är ju som att det är farligt att värma matlådor i plast i micron.. hm, det med PWO låter lite läskigt. Det blir nog att jag håller mig undan från de. :P
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus