2h långpass

 
Som ni kanske har märkt har jag smygstartat på mitt nya grundschema inför vintern inom löpningen. Så idag körde jag ett långpass på 2 h. Timmen i mitten fick jag sällskap av min vän Sara som hakade på. Igår bakade jag ju även energikakor som jag tog med mig idag, jag provade att äta dem i farten och de gick hyfsat bra. Lite ont i magen fick jag men de kom inte upp igen iaf. Jag antar att det tar lite tid för kroppen att vänjas vid matintag under fysisk aktivitet. Men jag tror faktiskt energikakorna gav en viss effekt efter ca 15 km då jag inte fick krampkänningar i benen. Jag kände mig enbart lite seg i benen framåt 18 km.
 
Dagens mål med träningen var att springa non-stop i 2h och aldrig överskrida 156 i puls. Det klarade jag faktiskt riktigt bra. :) Så jag är nöjd. Den totala sträckan (som egentligen är ointressant) blev 19,49 km. Nästan ett halvmarathon. 

Kommentarer

Saras Träningsblogg

2013-11-10 - 15:32:32
Åh jag tycker det är så svårt vad man ska få i sig på långpassen. Man behöver ju något för energin tar ju slut men jag är som du och har svårt att få i mig när jag springer. Idag på långpasset hade vi energidryck och dextrosol, men kanske ska testa att baka dina energikakor :-D Det som är så bra med bloggar, man får så många bra tips och ideer av varandra :-D
Svar: Ja, jag funderar på att prova energidryck också. men det blir ju dyrt i längden. Jag tänkte mest ekonomiskt med dessa energikakor. kostar bara någon krona per kaka. Håller med dig, det är sjukt bra och inspirerande med bloggar. Man får mycket tips och idéer. :)
Emma Bertilsson

Jennifer

2013-11-11 - 12:22:22
Det är verkligen svårt det där med vad man ska få i sig under aktivitet. Jag är själv riktigt känslig i magen just vid löpning. Om jag får komma med några tips så bör du tänka på att de där energikakorna innehöll en del fibrer och fett. Det ger en långsammare magsäckstömning, alltså det tar längre tid för det att komma ut i tarmen där det kan tas upp och användas till energi. Om du intar såna mitt i ett tvåtimmarspass är det inte ens säkert att du hinner ta upp den energin, dessutom kan du få magbesvär av att det "ligger kvar". En annan tanke är om du intar dem med vätska? Äter du en energikaka under träningen som hinner gå ut i tarmen kommer du ha mkt lösta partiklar i förhållande till vätska i tarmen. Det gör att vätska från kroppen går ut i tarmen och man får obehag. En sportdryck är framställd för att energin och vätskan ska gå ut i kroppen så fort som möjligt med så lite obehag som möjligt. Så även om de är dyra kan de vara väl värda att prova :)

Förlåt för en sjuukt lång kommentar men jag tycker sånt här är så himla intressant! :)
Svar: Jag märkte att de va svårt att äta energikakorna under själva löprundan. så jag tror inte att jag kommer göra om dem utan prova att göra någon form av flytande energidryck. Grejen är att det kommer bli jäkligt dyrt om jag ska köpa energidryck till varje långpass (3 pass/vecka). På lopp däremot har jag tänkt ha gelform för att de är lätta att ta med. Vi får se hur jag löser detta problem. Jag har iaf tänkt prova mig fram vad som passar mig bäst. :)
Du behöver inte be om ursäkt, gillar och uppskattar sådana här kommentarer. Det som är så bra med blogg, att man inspireras och får nya idéer av varandra. :)
Emma Bertilsson

Emma Staaf

2013-11-11 - 18:56:55
Hej Emma! :-) Jo, jag funderar på att försöka springa ute under vintern så länge det går och tänkte om du har några tips på vad man kan tänka på? :-)
Svar: Hej Emma! :) Vad roligt! Förra året sprang jag ute hela året. Även på vintern. Min gräns gick vid -16. Annars klädde jag mig varmt och hade dubbskor om de va halt. :)
Emma Bertilsson

M

2013-11-12 - 08:22:45
Hej Emma, tack för ditt svar på min kommentar ang vart du gjort dina tester. Kanske blir ett besök där nästa gång jag besöker Karlstad.

Tänkte skriva lite om hur jag gör med energiintag under långa lopp, kanske kan du snappa upp något som kan vara till hjälp.

Jag springer mest långa lopp i fjällen, som längst 50 miles (8,1 mil :)) så vet du lite om vad jag har för erfarenheter. Det jag kommit fram till är att det är sjukt jobbigt att tugga saker medans man är igång. Det fastnar i gommen, det blir jobbigt att andas, man blir trött på att tugga! Detta är ju en smaksak, men tål man gels så är det det grymt tycker jag! Sedan har jag alltid sportdryck i vattnet, för att allt jag orkar få i mig skall innehålla energi, men oftast späder jag ut den rejält. Det finns i tablettform, enkelt att ha med! Sedan brukar jag tugga resorb och enervit har en sporttablett med salter (bra med magnesium, prova den om du lätt får kramp). Man kan hitta recept på egen sportdryck på nätet, jag har inte provat, men det går säker att experimentera fram något bra. Eller så köper du saft och slänger i en resorb (alternativt tränar på att tugga dem).

Men under långa lopp, där man är ute i kanske 10 timmar, så tycker jag det är bra att variera lite. Pizza, potatis med salt, kladdkaka.... men under ett vanligt asfaltsmarathon så kommer du nog långt på gels och sportdryck.

Lycka till!
Svar: Ja gör det! Det är verkligen guld värt om man är uppe i högre nivår som du verkar vara. :) Jag har också märkt att det är jobbigt att tugga på saker när jag springer, mest för att jag andas ner smulor i luftrören. Vilket inte är så skönt. så jag har testat de senaste gångerna att ha med energidryck i en flaska, powerrade för att vara exakt. Jag har fått några flaskor under lopp detta år så tänkte bruka upp dem och sedan försöka mig på att göra egen. För energidryck är ju inte speciellt billigt och det är väl det jag är ute efter i vardagen eftersom jag springer 3 långpass i veckan. Det blir ganska dyrt i längden. :P Tusen tack för dina väl valda tips! Jag ska komma ihåg dem till framtiden. :)
Emma Bertilsson

Alva

2013-11-12 - 21:44:36
Älskar bloggen :)

Erika Lauri

2013-11-12 - 21:49:42
Härligt att det verkade funka så pass bra med energikakorna som intag :)

Hanna Karlsson

2013-11-12 - 21:55:15
Bra sprunget! Ligger lite i lä med mina sju kilometer. :-)

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus