Min kost

Jag får dagligen frågor om vad jag äter för mat för att nå de extremt fina resultat jag gjort under dessa snart 2 år jag förändrat min livsstil samt om jag går eller någonsin har gått på någon diet och vad jag tycker om olika dieter. Så här kommer ett inlägg om detta, om min kost och MINA tankar kring mat.
 
Min kost:
Jag har tidigare i mitt liv gått på diverse dieter. Den dieten som "funkade" bäst var LCHF, där gick jag ned ca 16 kg innan min mage sa ifrån efter 8 månader (slutade med magsår) pga all fet mat. Jag mer eller mindre hällde i mig grädde och fett av okunskap. Jag har alltid hatat dieter, ALLTID! För jag tål verkligen inte tanken med att leva med något förbud eftersom jag ÄLSKAR mat och vill kunna äta det jag känner för. Så efter mina avslutade 8 månader med LCHF för ca 3 år sedan så har jag aldrig varit ens i närheten av någon diet utan håller mig till vanlig husmanskost a la tallriksmodellen. Så även idag. Vissa kallar även det en diet, men det gör inte jag.
 
Nu när jag även har fått massor med mer kunskap om hur kroppen fungerar och behöver för att må bra så tycker jag även att dieter som LCHF är obegripligt, speciellt om man tränar mycket (framförallt kondition). Kroppen behöver kolhydrater för att kunna prestera i t.ex. löpning. Kolhydrater är kroppens energikälla helt enkelt! Visst kan kroppen omvandla proteinet till kolhydrater via levern, men på sikt tar levern väldig stryk av detta då det inte är tanken att den ska behöva göra det. Det var inte konstigt alltså att jag hade symtom på att levern mådde dåligt när jag käkade LCHF. Dessutom tar det längre tid för kroppen att omvandla proteinet till energi än att ta in riktiga kolhydrater.
 
Dock är jag känslig mot vete, så jag väljer mina kolhydrater med omsorg. Det finns "bra" och "mindre bra" sådana. För mig funkar fiberrika kolhydrater jättebra som t.ex. fullkornsprodukter, havregrynsgröt, bulgur m.m. medan andra veteprodukter så som pasta och vetebröd i stort sett går helt bort. Om jag äter det är det i väldigt små mängder för att magen ska må bra. Men det är viktigt att notera att jag förbjuder mig inte till att inte få äta det, det är bara ett val jag gör för att jag ska må bra. :) Ibland äter jag t.ex. vitt bröd på resturangen eller pizza för att jag vill och för att det är gott!
 
Min tallrik består oftast av hälften grönsaker/sallad, 1/4 kött/fisk/fågel och 1/4 bulgur/fullkornspasta/potatis. Jag äter heller inte små portioner utan väldigt stora. Inte så konstigt kanske med tanke på hur mycket jag rör på mig om dagarna. Jag äter dessutom ofta. På en dag hinner jag äta ca 6-7 gånger, inte illa för att va så spinkig va? ;P
 
En dags matintag kan se ut såhär:
07.00 Frukost: Dubbel portion fiberhavregrynsgröt kokad i salt, mandelmjölk och kanel
10.00 Mellanmål: 2-3 skivor flatbröd med tomat och gurka på + 1 frukt
12.00 Lunch: Hemlagad pytt i panna med stekt ägg & rödbetor (oftast rester från gårdagens middag)
15.30 Mellanmål: 1 avokado med keso och tonfisk (vilodag: keso, kanel och banan)
20.00 Middag: Torskgratäng med potatis och kokta grönsaker
22.00 Kvällsmål: 1-2 riskakor/1-2 frukter alt. morotstavar med dipp
Övrigt: Efter träning brukar jag inta någon form av protein, allra helst av naturlig föda (t.ex. kokt ägg, kvarg, tonfisk i vatten eller liknande) men ibland blir det en proteinbar eller proteinshake i brist på tid. Jag kan även ta någon riskaka innan träning om jag känner att jag behöver ladda med mer energi.
 
Tips och råd:
Mitt bästa råd för lyckad viktnedgång är att INTE svälta sig själv genom att ha ett för lågt kaloriintag. Då går kroppen in i svältläge och vägrar släppa ifrån sig fettet den har. Man kan till och med samla på sig mer fett då. Istället rekommenderar jag att inta ett rimligt kaloriintag som passar just din kropps längd och vikt (räkna efter målvikten). Enklast gör man detta genom att räkna ut BMR (Länk) och sedan lägga på kaloriförbrukning för den fysiska aktiviteten du utför. 
 
T.ex. jag vill väga 67 kg och är 173 cm lång har ett BMR på 1546 kcal/dag. Detta är alltså vad jag MÅSTE ha för att inte svälta mig och då gör jag heller ingenting. Bara ligger ner i soffan hela dagen och i princip sover. Om jag sedan lägger på kcal för min dagliga motion och träning slutar mitt dagliga kaloriintag på ca 2600-2700 kcal. Detta är sjukt mycket mat! Och ni vet ju hur jag ser ut, hade jag inte tryckt i mig så många kcal/dag hade jag förmodligen inte mått bra och varit övertränad med skador. Därför är jag väldigt noga med min mat så jag får i mig tillräckligt myckt och jag går även regelbundet till läkaren (ca 1-2 ggr/år) för att kolla på värden och även hjärtat. Både pga min sjukdom och allmänt hälsotillstånd. 
 
Nu ska man såklart inte fastna i kaloriräknande, det kan vara riktigt farligt! Men det är bra att ha ett hmm på vad man stoppar i sig tror jag. Jag tror också på en sund balans mellan träning och kost utan några kostigheter. :) Varför göra det krångligare för sig än vad det egentligen är?

Kommentarer

Saras träningsblogg

2013-10-19 - 22:50:34
Väldigt bra skrivet om kost! Har aldrig lagt mycket tanke på kosten utan bara lite sunt förnuft tror jag är viktigt. Du tycks leva väldigt sunt och jag håller helt med dig i det du skriver :) En bra förebild för dem som tränar för viltnergång! Du har kommit så otroligt långt :)
Svar: Tack ska du ha! Jag tror som du. Dock har jag fått börja tänka mer nu på vad jag äter för att inte äta för lite. Men innan har jag aldrig brytt mig något speciellt. :)
Emma Bertilsson

Lina

2013-10-20 - 09:48:50
Hej Emma!
Jag har följt din blogg (och även instagram) en längre tid och tycker att du har en vettig inställning och är sjukt peppande för mig (och många andra, tror jag!)
Gillar verkligen ditt inlägg om kost, jag tycker inte om dieter. Anser att kroppen måste ha bränsle annars kollapsar den ihop. Men jag är i dagens läge nästan helt otränad, går från att ena perioden promenera/jogga 3-4 ggr/ vecka, styrketräna ett par ggr/vecka och även 1-2 pass med pilates/core till idag knappt ta mig utanför dörren. Jag anser mig inte vara överviktig (63 kg/158cm) men hade behövt komma igång och ändra min kropp lite. Jag läser massa tips på mellanmål, goda frukostar, tider att äta etc. Det känns som om jag skulle börja att träna innan jag kommer igång med maten, men då orkar jag inte utförs min träning, men att börja äta så mycket känns som om jag skulle lägga på mig mängder med en gång. Eller?
Varje gång jag kommer igång att träna så drar jag på mig olika inflammationer i axel, handled, höft etc. Beror detta (tror du) på att jag överanstränger mig och vad tycker du att jag ska börja med?
Jag tycker som sagt att det är så kul att läsa om din resa, du är grym! :)
Hälsningar lina (lellalina1)
Svar: I mina ögon ser det ut som att du tränar på väldigt bra och borde vara väldigt bra tränad med tanke på mängden du tränar varje vecka. Nej, överviktig tror jag knappast att du är. Men jag förstår vad du menar med att träna för ett bättre välmående. Att man orkar vardagen bättre och kanske får en lite mer tonad kropp på köpet. Angående att du blir sjuk efter träningen beror nog högst troligt på att ditt immunförsvar sänks enormt direkt efter träningen och du blir väldigt väldigt mottaglig för sjukdomar och känslig för t.ex. kyla. Detta kan du förhindra genom att äta något DIREKT efter träningen. Många har med sig proteinshakes, men detta är inget jag rekommenderar i första hand. Utan intag protein i naturlig föda, de räcker gott och väl. Ta med dig t.ex. ett kokt ägg. När du intagit proteinet blir du inte lika mottaglig längre. Sedan när du kommer hem äter du ett större mål mat så att kroppen kan återhämta sig ordentligt. Jag tror också att inflammationen kan bero mycket på detta. Ett annat tips som jag kör med är att äta omega3-kapslar. Dock är ett jätteviktigt att du kollar att det är BRA omega3. Köp på apoteket och minst 70%. Jag äter det för att smörja mina leder och hjälper bra mot min sjukdom som innefattar inflammation i ledgångar och muskelfästen. Många tror att de kommer lägga på sig massor om de äter ofta, men sanningen är att det kommer de inte göra om du äter rätt mängd och ofta. ligger man i för mycket underskott så lagrar kroppen allt fett och vägrar släppa det ifrån sig. Då brukar man inte gå ned i vikt heller. ett mycket vanligt fel. Hoppas du blev lite klokare. :)
Emma Bertilsson

Mari

2013-10-20 - 11:07:23
Välskrivet inlägg :) bra där !!
Svar: Tusen tack! :)
Emma Bertilsson

Jenny

2013-10-20 - 15:02:49
Väldigt bra inlägg! Jag har också testat diverse dieter (GI, LCHF) och har kommit fram till att tallriksmodellen är det bästa för mig också. Jag "fuskar" ibland, men då blir jag lätt uppsvullen och mår dåligt i magen. Jag väljer vad jag stoppar i mig med omsorg och inte för att gå ner i vikt (är redan smal) utan för att må bra invändigt. Om magen inte mår bra mår allmänhälsan inte bra heller. Tack för en bra blogg!
Svar: Tusen tack Jenny! Jag är precis som du och får svullen mage om jag slarvar med kosten, och även väldigt vätskefylld samt stel/öm i leder. Vad man stoppar i sig är viktigare än vad man oftast tror. :)
Emma Bertilsson

Clara Edvinsson

2013-10-20 - 18:59:37
Riktigt bra skrivet och jag håller helt med dig! Du inspirerar jättemycket, det är roligt att se hur mycket du verkligen äter och trots det är i riktigt bra form. Det är viktigt att se det från någon annan, för då tillåter man sig själv att äta de portionerna man egentligen behöver, trots att man vill forma kroppen.

Jag älskar verkligen mat, det bästa som finns om dagen. Jag har samma tankesätt som du har att äta enligt tallriksmodellen. Trots det känns det som jag äter För mycket vissa dagar och likaså ibland känns det fel att till exempel äta snabbmat. Men nu vet jag hur du ser på det och hur mycket du egentligen äter, för så många portioner äter inte riktigt jag.

Något jag också älskar är bär och frukt. Vissa dagar blir det väldigt mycket av den sorten, tex till mellanmål, efter träning mm. Jag skulle vilja veta lite hur du ser på fruktintag? Vissa kostrådgivare/träningsinsperatörer säger att man inte ska äta frukt eftersom det innehåller så mycket fruktsocker och därmed inte nyttigt. Hur är din syn?

Tack för att du inspirerar!!
Svar: Tusen tack Clara! Mat OCH träning är nyckeln till god form. Jag älskar också mat, därför trivs jag så himla bra med att kunna äta vad jag vill utan att gå upp i flera kilo i vikt. Jag kan smälla i mig en pizza, godis och annat onyttigt ibland. Vilket jag också gör minst 1 gång i månaden. :) Ett liv utan sådant skulle jag inte klara av.
Det viktiga är att hålla en god balans mellan träning och matintag. Gör man det så behöver man inte oroa sig för att gå upp i vikt. :)

Angående frukt och bär så är jag en RIKTIG frukt-o-man. Jag älskar frukt och ser det verkligen inte som onyttigt. Jag äter minst 1 frukt om dagen, oftast flera stycken. Och då främst äpple, clementin, persika och banan. Fruktsocker tycker jag att man inte behöver oroa sig för om man inte har diabetes. Men de är klart att man kanske inte ska smälla i sig 20 frukter om dagen. ;)

Tack för att du vill läsa och skriva i min blogg! <3
Emma Bertilsson

Therese

2013-10-22 - 10:37:56
Okej, du har precis börjat din utbildning - men har du hört talas om något som kallas "ketoner"? Det är bränslet man använder sig av när man käkar LCHF. Så nej, man behöver inte kolhydrater. Intressant att du inte vet om det efter 8 månader med LCHF-kost :P
Svar: Jo, klart jag vet det. Men själva omvanligen tror inte jag är hälsosam för kroppen av vad jag lärt mig av kroppens funktion och matsmältningssystemet. Dessutom tar det längre tid att få energin till kroppen jämfört med att stoppa i sig kolhydrater. För mig är det uteslutet att slopa kolhydrater för då skulle jag varit en död sill, övertränad med förmodligen mycket skador. Men det är jag det, som jag nämnt i texten tror jag att det är en bra kickstart för de med eller början till någon form av vällevnadssjukdomar eller någon som inte är lika aktiv som jag. Det skulle jag ev. kunna rekommendera att komma igång med. Men jag skulle aldrig rekomendera en hårt tränade som jag själv någon diet som LCHF. Alla är vi olika. vissa pallar lchf skitbra, andra inte (som jag).
Emma Bertilsson

Mattias

2013-10-26 - 12:46:02
Vilken trevlig blogg du har, jag skall absolut följa dig! :-)

//Mattias

Andrea

2013-11-12 - 18:41:26
Äter man lchf på rätt sätt häller man inte i sig grädde och fett. Vet du ens vad lchf står för? LC står för low carb = lite kolhydrater. Man äter alltså kolhydrater, fast i en mindre mängd. Eftersom du bara verkade äta fett så kan du inte säga att du åt enligt lchf, för lchf är inte att bara äta fett. Så, man får visst i sig kolhydrater via lchf! Jag springer absolut inte i närheten av vad du gör, men 4-5 mil i veckan, och det är ändå ganska mycket. Och det klarar jag på låghydratskost.
Svar: Jag visste inte det då nej, för jag VAR okunnig. Idag vet jag bättre och för mig funkar helt enkelt inte lchf, men jag tror säkert att det gör de för andra.
Emma Bertilsson

Ella Stork

2013-11-12 - 21:54:15
åh fy satan vilken grym blogg.
härmed har du fått en ny följare. fortsätt såhär, du är grym!!
Svar: Åh vad roligt, välkommen! Hoppas att jag får läsa mer av dig i kommentarsfälten. :)
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus