Årets första långpass

 
Japp, så har jag kört årets första långpass också! Idag var det första gången på flera veckor (känns det som) som det inte regnade och solen skymtade fram då och då. Dessutom har det blivit lite kyligare med någon minusgrad. Så det var ju helt perfekt väder att springa långpass i. :) 
 
Såhär var dagens upplägg:
Arbete: 15 km i zon 2, vid 15-20 km i zon 3 och vid 20-25 km i zon 4.
Nedvarvning: 2 km i zon 1-2
 
Totalt blev det alltså 27 km och jag var ute i nästan exakt 2,5h. Jag hade med mig 2 bitar dextrosol idag som energiintag vid 14 km och 21 km. Det behövdes kan jag säga! Mina ben kändes lite trötta idag men fortfarande pigga på något skumt vänster. Dock märktes det väldigt väl sista 5 km i zon 4 att de va trötta så dextrosolen satt väl på plats. Fram till 20 km kändes det dock lekande lätt. :) Så det kändes skönt.
 
 
Man kan säga att jag sprang halva Karlstad runt idag. Ovan kan ni se min rutt på karta. Liite kul och se i efterhand ändå, även om det inte är det viktigaste. ;P Det roliga med mina långpass är att varje gång är det någon jag känner, bekant eller läsare/följare som ser mig någonstans på vägen. Haha. Har någon av er sett mig någon gång?
 
 
Pulskurvan är ju också alltid kul att följa i efterhand. Ovan kan ni se den. Som ni ser håller jag en ganska stadig puls i alla zoner hela vägen vilket jag är väldigt nöjd med. :)
 
Och här är lite övrig rolig data:
Distans: 27 km
Träningstid: 2h 30 min 49 sek
Brända kalorier: 2114
Snittpuls: 156
Maxpuls: 173
Minpuls: 84
Snitthastighet: 10,8 km/h
Maxhastighet: 14,5 km/h
Snittempo: 5:33 min/km
Maxtempo: 4:08 min/km
Procent fett av kalorierna: 17%

Kommentarer

Mari

2014-01-10 - 19:38:21
Herre vilken runda =) bra jobbat !!!

Mari

2014-01-10 - 20:39:24
förresten. hur ser din kost ut när du kör sådana här rundor?
Svar: Jag brukar ladda med bra mat dagen innan med ett litet överskott (för att inte rasa i vikt som jag har en tendens att göra). Mycket bra fetter. Dagen när jag springer så äter jag en lätt frukost som magen har lätt att smälta och 2-3 timmar efter kör jag iväg. Har med mig akutenergi i form av dextrosol. När jag kommer hem ser jag till att få i mig en proteinshake på en gång (blandad med röd mjölk). 1-3 timmar efter (när jag återhämtat mig) käkar jag ett riktigt mål men något mindre än vad jag brukar. Och efter det på kvällen ett till riktigt mål i stor portion. :) fokus på fett och så stor mängd kolhydrater jag tål (känslig mot de). Sådana här pass måste jag med andra ord planera väldigt väl. framför allt innan. Det är inte bara "att springa" för att jag har lust en morgon när jag vaknar. :) Och jag är noga med rätt träning innan och efter för att inte bli övertränad eller få skador. Hel vetenskap. haha.
Emma Bertilsson

Therese

2014-01-10 - 22:14:03
Oj, det var ett rejält långpass! Två dextrosol låter lite som energi på en så lång runda men det kanske räcker om man laddar ordentligt innan :-) Mvh Therese
Svar: Jo visst är det de. :) Förr hade jag INGET energiintag på mina långpass då jag är jättekänslig för att stoppa i mig saker i farten. Jag håller på att vänja mig vid det nu och labborerar med olika saker för att se vad som funkar bäst. dextrosolen har funkat rätt bra hittills. Min mage säger nämligen emot oftast. Men som du säger, jag laddar istället både dagen innan och en bra frukost. :) Planerar långpassen väl med andra ord så inget jag kommer på som impulsgrej en dag.
Emma Bertilsson

Sandra

2014-01-10 - 22:22:02
Låter som en härlig runda, grymt jobbat! Hur har du tränat för att hålla pulsen så jämn (och låg)? Min skenar lätt iväg när det blir en liten temposkillnad eller backar.

Jag ska köra mitt långpass på söndag, har inte riktigt kommit upp i dina distanser men blir förhoppningsvis 15 km. Ser så fram emot det!
Svar: tack ska du ha! :) Jag har tränat mycket lågintensiv träning med långdistans i höst. 3 pass i veckan, 2 pass på 1,5h och 1 på 2h. målet med dem var att hålla en så jämn puls som möjligt i zon 2. Sedan så vet jag ju med mig att pulsen stiger när man springer uppför så då saktar jag ned tempot och den sjunker när det går nedför så då ökar jag tempot istället. Hur mycket beror givetvis på lutningen. :) Jag har även rätt bra kroppskännedom så jag vet hur det känns i kroppen i de olika zonerna. så jag behöver inte nöglo på klockan hela tiden. oftast brukar också pulsen stabiliseras efter någon km och det blir ett naturligt flow i den zonen. Svårt att beskriva. :P De viktiga med att tänja på distanser är att inte gå ut för hårt utan bara öka en sak. Antingen tempo eller sträckan. både och är inte bra för kroppen. så är målet att springa långt, kanske lite längre än vad man brukar så är det ett lågt tempo som gäller. Så lågt att du kan prata obehindrat med någon som springer bredvid. Sen kan man öka tempot på de kortare distanserna. På sikt kommer då de längre distanserna gå snabbare också även om de är i samma puls som tidigare. :)


Det blev ett långt svar detta men hoppas jag inte rörde till de allt för mycket eller drog upp allt för mycket onödigt. Har en tendens att bara babbla på... ;P
Emma Bertilsson

Sandra

2014-01-10 - 23:13:00
Svar: Jättemycket bra info, tack för hjälpen! Ska definitivt tänka på det när jag kör långpassen. Jag vet att jag lätt ökar både distans och hastighet samtidigt och då drar jag alltid på mig någon skada...

Jag har varit sugen på att göra ett maxpulstest för att kunna räkna ut pulszonerna bättre. Om du har någon bra info om vart man vänder sig och hur man gör det så hade det varit ett intressant inlägg!
Svar: Jo det är ju de. Men sjukt viktigt att man inte gör de för att vänja kroppen långsamt. Skynda långsamt som de säger. ;P Jag har själv varit i den fällan också.
Maxpulstest är meningslöst i det syftet. De du vill ha reda på är din mjöljksyratröskel och sedan sätta zonerna efter den. Så jag rekommenderar laktattest eller kombinerat laktat och Vo2max. Själv gjorde jag mitt på sats färjestad. :)
Emma Bertilsson

Mari

2014-01-11 - 08:59:09
Sv. ha ha ja, en hel värld. Men det verkar som du har stenkoll, bra jobbat. Intressant att se hur andra gör. Du är grym :)

julia

2014-01-11 - 23:51:05
Jäklar! vilken runda :) bra jobbat!
Svar: Tack ska du ha! :)
Emma Bertilsson

Amanda Niclasson

2014-01-14 - 18:42:04
Härligt med träning! :)
Svar: Oja! :)
Emma Bertilsson

Linn

2014-01-14 - 18:42:10
Vad duktig du är och vilken inspirationskälla!

Kolla gärna in på min blogg och ställ en fråga i frågestunden :D
Svar: Tusen tusen tack! :)
Emma Bertilsson

Elsa Henriksson

2014-01-14 - 18:53:06
riktigt bra jobbat!! :)
Svar: Tusen tack! <3
Emma Bertilsson

sofi

2014-01-14 - 18:54:42
Bra jobbat!! :)
Kikar in och skriver Hej!! :)
Hoppas du kikar in på min blogg med!
sköt om dig !!
Svar: Tusen tack sofi!
Emma Bertilsson

Hanna

2014-01-14 - 18:58:42
oj herregud vilken bra träningspass!
Svar: Ja, ganska långt iaf. :)
Emma Bertilsson

Charlotte

2014-01-14 - 18:59:01
Wow! Vilken vilja du måste ha, jag ska definitivt ta åt mig av det. Du är verkligen grym!! :)
Svar: Tusen tusen tack. :)
Emma Bertilsson

2014-01-14 - 19:39:35
vilken inspirerande person du är!
Svar: Tusen tack! :)
Emma Bertilsson

Skriv en kommentar









Mitt namn är Emma Bertilsson, 25 år och bosatt i staden Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare liv med normalt BMI. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål.

Hösten 2011 orkade jag inte ens springa 200 meter. År 2014 ska jag springa mitt första marathon och fram tills dess anta en rad andra spännande utmaningar. Så följ min resa, den vill du inte missa!!

Mail: [email protected]
Instagram: HealthyHappyEmma

Follow on Bloglovin

Mina Lopp

2012:
Vårruset 5km 10/5 - 33:15 min
Karlstad Stadslopp 10km 16/6 -66:46
Blodomloppet 10km 30/8 - 62:27
Tjurruset 10km 15/9 - 74:40

2013:
Ismilen 9 km 19/1 - 46:47
Tjejvasan 30 km 23/2 - 3:59:40
Seedingsloppet gbg 10km 24/3 - 48:07
Vikten runt 72 km 9/5 - 2:59:23
Vårruset 5 km 16/5 - 21:58
Göteborgsvarvet 21km 18/5 - 1:49:02
Tjejvättern 100km 8/6 - 3:24
Karlstad Stadslopp 10km 15/6 - 45:56
Vansbro tjejsim 1km 6/7 - 30:02
Blodomloppet 5 km 22/8 - Hoppade över
Tjurruset Karlstad 12 km 14/9 - 1:16:50
Lidingö tjejlopp 10 km 29/9 - 47:15
Tjurruset Sthlm 10,4 km 6/10 - 1:02:01

2014:
Göteborgsvarvet 21 km 17/5 - ?
Stockholm Marathon 42 km 31/5 - ?
Halvvättern 150 km 8/6 - ?
Vansbro halvsim 1,5 km 4/7- ?
Midnattsloppet 10 km 16/8 - ?
Tough Viking 15 km 30/9 - ?
Tjejmilen 10 km 6/8 - ?
Stockholm Halvmaraton 21 km 16/9 - ?
Lidingöloppet 15 km 27/9 - ?
Tjurruset Sthlm 10 km 4/10 - ?
Stockholm Tunnel Run 10 km 22/11 - ?

Personligt Bästa

Löpning:
2 km - 8:04 min
3 km - 13:07 min
5 km - 21:56 min
10 km - 44:52 min

Längdskidor:
1 km - 6:14 min
30 km - 3:59:40 min

Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus